Όχι στα «αποκλειστικά πράσινα αυτοκίνητα» έως το 2040 λένε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο/ Φωτογραφία AP

Οι μεγαλύτεροι παίκτες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας αρνούνται να δεσμευτούν για την πώληση «αποκλειστικά πράσινων αυτοκινήτων και φορτηγών» έως το 2040, καταφέρνοντας ένα ισχυρό πλήγμα στις ελπίδες για σημαντική πρόοδο στη Σύνοδο, COP26, της Γλασκόβης για την κλιματική κρίση.

Η κλιματική Σύνοδος του ΟΗΕ στη Γλασκόβη, στην οποία προεδρεύει η Μεγάλη Βρετανία, ήθελε οι κυβερνήσεις, οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές να δεσμευτούν ότι «θα εργαστούν ώστε όλες οι νέες πωλήσεις αυτοκινήτων και φορτηγών σε ολόκληρο τον κόσμο να αφορούν σε οχήματα με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2040 και έως το 2035 στις μεγάλες αγορές».

Η μη-δεσμευτική πρόταση προωθήθηκε από τους διοργανωτές της Συνόδου ως ουσιαστική απόφαση στο πλαίσιο των προσπαθειών να διατηρηθούν οι εκπομπές άνθρακα στο πλαίσιο που προέβλεπε η Σύνοδος του Παρισιού το 2015, η οποία στοχεύει στο να περιορίσει την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στο 1,5 βαθμό Κελσίου σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν τη βιομηχανική επανάσταση.

Όμως, η Toyota και η Volkswagen – οι δύο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη με βάση τις πωλήσεις οχημάτων – καθώς και η BMW, η Nissan, η Stellantis και άλλοι κατασκευαστές αρνήθηκαν να υπογράψουν τη διακήρυξη.

Η Μεγάλη Βρετανία, ο Καναδάς, η Ινδία, η Πολωνία και άλλες 19 χώρες υπέγραψαν τη διακήρυξη, όμως στη λίστα δεν περιλαμβάνονται οι μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στον κόσμο: η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Η Γερμανία, που διαθέτει τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη, επίσης δεν φάνηκε έτοιμη να υποστηρίξει τη διακήρυξη.

Η Toyota, σε ανακοίνωσή της, επισημαίνει ότι ο χρόνος δεν είναι αρκετός για να γίνουν τόσο σημαντικές αλλαγές έως το 2040, ειδικά σε κάποια μέρη της Ασίας, της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, όπου «είναι δύσκολο να προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση».

Η Volkswagen, που έχει κάνει τεράστιες επενδύσεις σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σκοπεύει να χτίσει έξι «γιγαντιαίες βιομηχανίες» στην Ευρώπη έως το 2030 ανακοίνωσε ότι είναι πλήρως δεσμευμένη στην εν λόγω στρατηγική «ως το βασικό μέσο για να φτιαχτούν οχήματα μηδενικών ρύπων».

Ωστόσο, όπως η Toyota, εκτίμησε ότι η προθεσμία έως το 2040 δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τις διαφορές στο ρυθμό, με τον οποίος υιοθετούνται τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων σε διάφορες περιοχές του κόσμου.

Η BMW επίσης αρνήθηκε να υπογράψει τη διακήρυξη εξ αιτίας της «σημαντικής αβεβαιότητας» για το ως θα ολοκληρωθεί και θα υποστηριχθεί η μετάβαση σε οχήματα μηδενικών ρύπων, ιδίως σε διάφορες αγορές ανά τον κόσμο.

Η κολοσσιαία αυτοκινητοβιομηχανία, πάντως πρόσθεσε ότι «έχει ήδη ετοιμάσει» τα πράσινα μοντέλα της Rolls Royce, καθώς και ότι τα Mini που θα παράγονται από τις αρχές της δεκαετίες του 2030 θα είναι αποκλειστικά ηλεκτρικά.

Πάντως, τη διακήρυξη υπέγραψαν άλλες εταιρείες, όπως η Ford, η General Motors, η ιδιοκτήτρια της Mercedes-Benz, Daimler, η Volvo, καθώς και η Uber και Leaseplan.

ΣΧΕΤΙΚΑ