Εννέα κολοσσιαίες εταιρείες γίνονται «πράσινες» στη θάλασσα
Εννέα κολοσσιαίες εταιρείες, μεταξύ τους η Amazon, η Ikea και η Unilever, ανακοίνωσαν ότι θα μεταφέρουν τα φορτία τους μόνο με πλοία τα οποία θα έχουν μηδενικό αποτύπωμα έως το 2040. Και, όπως τονίζουν, η «επιθετική» τους στρατηγική έχει ως στόχο να μειώσει τη ναυσιπλοΐα, που είναι σημαντικός ρυπαντής του περιβάλλοντος, να προχωρήσει ταχύτερα στην απαλλαγή της από τον άνθρακα.
Ο τομέας της ναυσιπλοΐας παράγει ένα δισεκατομμύριο τόνους περιβαλλοντικής μόλυνσης το χρόνο – σχεδόν όσο ολόκληρη η Γερμανία. Ωστόσο, τα σχέδια για μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου είναι πολύ πίσω σε σχέση με τους στόχους που έχουν τεθεί από τη Συμφωνία του Παρισιού.
«Η ναυσιπλοΐα, όπως όλοι οι τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, πρέπει να απαλλαγεί από τον άνθρακα με ταχείς ρυθμούς, αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση και οι πολυεθνικές εταιρείες θα είναι σημαντικοί παράγοντες στο πέρασμα σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας», τόνισε ο Νταν Πόρτεφίλντ του Ινστιτούτου Aspen, που συντονίζει την πρωτοβουλία.
Στη συγκεκριμένη εκστρατεία συμμετέχουν οι εξής εταιρείες: Amazon, Brooks Running, Frog Bikes, Ikea, Inditex (ιδιοκτήτρια του Zara), Michelin, Patagonia, Tchibo και Unilever.
Με το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να διεξάγεται διά θαλάσσης, η ναυσιπλοΐα ευθύνεται για το 3% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Το ποσοστό αυτό μπορεί να φτάσει το 10% έως το 2050 αν οι βιομηχανίες συνεχίσουν να βασίζονται σε καύσιμα με βάση τον άνθρακα.
Η βιομηχανία ευθύνεται επίσης για το 10% έως 15% των εκπομπών οξειδίου του θείου και οξειδίου του αζώτου, που προκαλούν αναπνευστικά ασθένειες.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία του Παρισιού προβλέπει ότι η βιομηχανία θα πρέπει να έχει απαλλαγεί από καύσιμα με βάση τον άνθρακα έως το 2030 και να είναι εντελώς «πράσινη» έως το 2050, το αργότερο.
Ωστόσο, η Διεθνής Οργάνωση για τη Ναυσιπλοΐα, τα παγκόσμιο ρυθμιστικό όργανο, εργάζεται σε μία στρατηγική που απαιτεί τη μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 50% έως το 2050 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008.
Το να γίνουν «πράσινα» τα πλοία είναι ένα τεράστιο εγχείρημα, αν λάβουμε υπ’ όψιν τη μεγάλη διάρκεια ζωής που έχουν τα εμπορικά πλοία. Ωστόσο, το Ινστιτούτο Aspen υποστηρίζει ότι ούτως ή άλλως δεν έχουν γίνει αρκετές επενδύσεις που θα διασφαλίσουν τη μετάβαση.
Η Amazon, που έχει δεχτεί έντονη κριτική για το μεγάλο της περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ανακοίνωσε ότι είναι «ενθουσιασμένη» από την πρωτοβουλία. Στην ανακοίνωσή της, η Unilever επισημαίνει τη βεβαιότητα της εταιρείας για την «επιτάχυνση της μετάβασης» προς ένα πιο πράσινο μέλλον.