Τεράστιες οι απώλειες από την προσάραξη πλοίου στο Σουέζ
Τα ρυμουλκά δίνουν μάχη για να μπορέσουν να απεγκλωβίσουν ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο, το οποίο έχει προσαράξει στη Διώρυγα του Σουέζ εμποδίζοντας την κίνηση στον πιο πολυάσχολο υδάτινο πέρασμα του πλανήτη. Τα ρυμουλκά επιχειρούν να ξεμπλοκάρουν το πλοίο, Ever Given, ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο 224.000 τόνων, το οποίο έπεσε σε αμμοθύελλα, η οποία εμπόδισε την κίνηση και την πλοήγησή του.
Ωστόσο, το να απεγκλωβιστεί το Ever Given ώστε να συνεχιστεί η απρόσκοπτη διέλευση δεκάδων πλοίων αποδεικνύεται ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα. Αρχικά, έλεγαν ότι ο απεγκλωβισμός θα γίνει σε μερικές ώρες, μετά σε δύο μέρες, όμως πλέον ειδικοί τονίζουν ότι θα χρειαστούν «μέρες έως και εβδομάδες» για να ολοκληρωθεί το εγχείρημα.
Το θέμα είναι ότι από τη Διώρυγα του Σουέζ περνά το 10% του παγκόσμιου εμπορίου, σύμφωνα με στοιχεία της Allianz, κορυφαία στον τομέα τη ασφάλισης πλοίων. Σύμφωνα με τη Lloyd, πέρυσι διέσχισαν τη Διώρυγα του Σουέζ περίπου 19.000 πλοία.
Το συμβάν έγινε σε μία πολύ δύσκολη στιγμή για το παγκόσμιο εμπόριο. Η πανδημία έχει συρρικνώσει την παγκόσμια ναυτιλία, αφήνοντας τα φορτηγά πλοία άδεια και αγκυροβολημένα σε λάθος σημεία.
Εν τω μεταξύ, ένα μεγάλο θέμα είναι τα τσιπς. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να ανταποκριθούν στην παγκόσμια έλλειψη τσιπ, που έχει οδηγήσει στο κλείσιμο αρκετών μονάδων παραγωγής σε πολλές χώρες.
Η Allianz τονίζει ότι θα υπάρξει πολύ μεγάλο πρόβλημα με την προμήθεια των τσιπ, αν η Διώρυγα δεν ανοίξει σύντομα. «Αν σταλούν τα πλοία από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, τότε η διάρκεια του ταξιδιού τους θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον δύο εβδομάδες», λένε ειδικοί.
Η Δανική ναυτιλιακή εταιρεία, Maersk, ανακοίνωσε ότι επτά πλοία της έχουν αντιμετωπίσει πρόβλημα, λόγω του ατυχήματος, καθώς τέσσερα βρίσκονται ήδη στη Διώρυγα και άλλα τρία περιμένουν για να μπουν.
Το ατύχημα επηρέασε φυσικά και τις αγορές, με το πετρέλαιο να καταγράφει έντονες διακυμάνσεις, παρά την πρόσφατη πτώση του λόγω της πανδημίας. Η τιμή του Brent υποχώρησε κατά 6% την Τετάρτη και κατέγραψαν μικρή ανάκαμψη 1,4% χθες στα 63,55 δολάρια το βαρέλι.
Σε σημείωμά της προς τους πελάτες της, η Commerzbank επισημαίνει ότι 10 τάνκερ που μεταφέρουν 13 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονται αυτή τη στιγμή κολλημένα στη Διώρυγα του Σουέζ. Αυτό αντιστοιχεί στην ημερήσια παραγωγή πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας και του Ιράκ, των δύο σημαντικότερων παραγωγών πετρελαίου στον ΟΠΕΚ.
Σύμφωνα με ειδικούς, κάθε ώρα, κάθε μέρα που είναι ουσιαστικά κλειστή η Διώρυγα του Σουέζ χάνονται χρήματα από το παγκόσμιο εμπόριο σε μία πολύ δύσκολη στιγμή για την οικονομία του πλανήτη.