Οι τάσεις του 2021: Γρήγορα αεροπλάνα και εργασία κατ’ οίκον

Πρωτοχρονιάτικοι εορτασμοί στο Λονδίνο / AP Images

Η νέα χρονιά αναμένεται να είναι δύσκολη για τους επικεφαλής των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, καθώς εντείνονται οι προσπάθειες των κυβερνήσεων ανά τον κόσμο να περιορίσουν την ισχύ κολοσσών όπως η Facebook, η Amazon, η Apple και η μητρική της Google, Alphabet.

Η τάση είναι σαφής ήδη από τις τελευταίες εβδομάδες του 2020. Οι αμερικανικές Ομοσπονδιακές αρχές, καθώς και περισσότεροι από 45 εισαγγελείς μήνυσαν το Facebook, κατηγορώντας την εταιρεία που διαχειρίζονται το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο ότι χρησιμοποίησε αθέμιτες πρακτικές για να υπερκεράσει τις αντίπαλες εταιρείες και να σβήσει τον ανταγωνισμό.

Επίσης, η Κομισιόν αποκάλυψε το σχέδιό της για να αλλάξει ολοκληρωτικά τον τρόπο που κινούνται οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες παγκοσμίως. Στη Βρετανία, οι αντιμονοπωλιακές αρχές πρότειναν έναν δεσμευτικό κώδικα συμπεριφοράς, ο οποίος θα περιέχει και μεγάλες ποινές σε περίπτωση που παραβιαστεί.

Επιπλέον, πολλοί θα ήθελαν να δουν διάσπαση των τεχνολογικών κολοσσών, ειδικά της Amazon, της Google και του Facebook.

Η χρονιά που μας πέρασε ήταν καταστροφική για την αεροπορική βιομηχανία, Ένας από τους σημαντικότερους πελάτες της, οι αερομεταφορές ακυρώνουν ή καθυστερούν παραγγελίες λόγω της κατάρρευσης στη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια εξ αιτίας του κορονοϊού.

Παρά τα προβλήματα, οι δύο κολοσσιαίες εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών, Boeing και Airbus, επαναλαμβάνουν τη δέσμευσή τους για την έρευνα και την ανάπτυξη, κυρίως αεροσκαφών που δε θα επιβαρύνουν το περιβάλλον. Το Σεπτέμβριο, μάλιστα, η Airbus παρουσίασε τρία σχέδια αεροσκαφών με μηχανές υδρογόνου. Του χρόνου, η ευρωπαϊκή εταιρεία θα υπογράψει συμφωνίες με τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία για το Eurodrone, που θα ξεκινήσει δοκιμαστικές πτήσεις το 2025. Ενώ το 2021 αναμένεται και ένα ηλεκτρικό αεροσκάφος από τη Rolls-Royce, με την ελπίδα να πετάει με ταχύτητα άνω των 300 μιλίων την ώρα.

Καταστροφική ήταν η χρονιά και για τον τομέα της λιανικής. Η τάση στράφηκε προς τις διαδικτυακές αγορές, εξ αιτίας του γεγονότος ότι οι καταναλωτές κλείστηκαν σπίτι τους, λόγω της πανδημίας. Αυτό φυσικά ενίσχυσε τους διαδικτυακούς κολοσσούς, ενώ δημιούργησε και μία παγκόσμια ανάγκη για καταστήματα Go ή όπως λέγονται στη χώρα μας για click away – δηλαδή για παραγγελίες μέσω διαδικτύου που ο πελάτης θα παραλαμβάνει από το κατάστημα. Αυτή η τάση – εξ αιτίας και του γεγονότος ότι μειώνει το κόστος των υπαλλήλων, επειδή χρειάζονται λιγότεροι – είναι πολύ πιθανό να συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά.

Όπως όλα δείχνουν, η τηλεργασία ήρθε για να μείνει. Έρευνες δείχνουν ότι 6 στους 10 επικεφαλής εταιρειών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ πιστεύουν ότι η τάση θα συνεχιστεί – έστω και για μερικές μέρες την εβδομάδα – ακόμα και όταν η πανδημία τελειώσει. Ήδη πολλές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να συνεχίσουν την τηλεργασία και στο μέλλον.

Ήδη στους δρόμους του Φοίνιξ της Αριζόνα κυκλοφορούν 300 αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, τα οποία μεταφέρουν επιβάτες. Ανήκουν σε εταιρεία που άρχισε να λειτουργεί τον περασμένο Οκτώβριο. Η Lyft ήδη δοκιμάζει σχετική υπηρεσία στο Σαν Φρανσίσκο, ενώ η σκέψη – και η εφαρμογή – έχει ξεκινήσει και σε πολλές άλλες πόλεις. Η Uber αποφάσισε να βγει από αυτή την αγορά, πουλώντας τη μονάδα αυτόνομων αυτοκινήτων που έφτιαχνε, όμως τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό είναι πέραν πάσης αμφιβολίας το μέλλον στις μεταφορές.

ΣΧΕΤΙΚΑ