Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις οικονομίες
Στην αρχή, όλοι νόμιζαν ότι είναι κάτι προσωρινό. Όταν η πανδημία ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο, οι εργαζόμενοι μίας μικρής ασφαλιστικής εταιρείας, της Thimble, έφυγαν από τα γραφεία τους στο Μανχάταν. Ο διευθύνων σύμβουλος, Τζέι Μπρέγκμαν, σκόπευε να τους πει να γυρίσουν όταν η Νέα Υόρκη θα ήταν και πάλι ασφαλής.
Μέσα σε μερικές εβδομάδες, άλλαξε γνώμη, ξενοίκιασε τα γραφεία της εταιρείας και είπε στους πάνω από 20 υπαλλήλους του να εργάζονται από το σπίτι – ενδεχομένως για πάντα. Άλλωστε, τα κέρδη από την υπόθεση ήταν αναπάντεχα και άμεσα. Ο Μπρέγκμαν γλιτώνει χρήματα από τα ενοίκια και δε χρειάζεται να πείσει τους νέους υπαλλήλους του να μετακομίσουν σε μία ακριβή πόλη.
Η πανδημία συντάραξε την παγκόσμια οικονομία – άλλαξε τον τρόπο που οι άνθρωποι εργάζονται, ταξιδεύουν, τρώνε, ψωνίζουν και διασκεδάζουν. Ταυτόχρονα, όμως, διεύρυνε το χάσμα μεταξύ των καλοπληρωμένων εργαζομένων σε γραφεία, που πλέον μπορούν να εργάζονται από τα σπίτια τους, και των χαμηλόμισθων εργατών, που δεν μπορούν να το κάνουν αυτό.
Πολλοί μάλιστα θεωρούν ότι ακόμα και μετά τον εμβολιασμό, η εικόνα της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας δε θα είναι ποτέ ξανά η ίδια. Αυτοί θεωρούν ότι κάποιες αλλαγές ήρθαν για να μείνουν, ωστόσο είναι και κάποιοι που θεωρούν ότι πολλά πράγματα θα ξαναγίνουν όπως ήταν.
Το παράδειγμα της Κίνας είναι χαρακτηριστικό: κατάφερε να ελέγξει τον κορωνοϊό και έγινε η πρώτη οικονομία που βγήκε από την πανδημία. Η καθημερινή ζωή επέστρεψε στα φυσιολογικά της επίπεδα με ταχύτατους ρυθμούς και οι άνθρωποι επέστρεψαν στα εστιατόρια, τα καταστήματα και τα σινεμά.
Πολλοί εργαζόμενοι απολαμβάνουν την ευελιξία της εργασίας από το σπίτι. Άλλοι πάλι λένε ότι τους λείπει η κοινωνικοποίηση του χώρου εργασίας.
Από έρευνα της McKinsey σε 800 στελέχη επιχειρήσεων προκύπτει ότι το 38% εξ αυτών εκτιμά ότι οι υπάλληλοί τους θα συνεχίσουν να εργάζονται από το σπίτι τουλάχιστον δύο μέρες την εβδομάδα και μετά την πανδημία.
Η πανδημία επέφερε δραματικό πλήγμα στην εστίαση – και κάποια σημάδια μάλλον θα μείνουν. Έρευνα στις ΗΠΑ έδειξε ότι ένα στα έξι εστιατόρια στη χώρα – πάνω από 100.000 συνολικά – έχουν βάλει λουκέτο. Πολλά από αυτά που έμειναν ανοιχτά για takeout και delivery χρειάζονται λιγότερο προσωπικό
Ενώ ακόμα πιο δραματική είναι η κατάσταση στον τομέα των ταξιδιών. Όσοι ταξίδευαν για δουλειές έχουν σταματήσει, καθώς όπως έχει δείξει η πρόσφατη εμπειρία, όλα πλέον γίνονται μέσω email και Zoom.
Ειδικά σε αυτόν τον τομέα, οι συνέπειες φαίνεται ότι θα είναι πολύ πιο μακροπρόθεσμες – για τις εταιρείες, καθώς επίσης και για τις αεροπορικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια που τις εξυπηρετούν. Τα επιχειρηματικά ταξίδια αποτελούν πάνω από το ένα πέμπτο των χρημάτων που ξοδεύονται για μετακινήσεις και τουρισμό.
Και, βέβαια, η πανδημία άλλαξε και τον τρόπο που οι άνθρωποι ψωνίζουν. Οι καταναλωτές έχουν αυξήσει σημαντικά τις online αγορές τους, αφήνοντας χωρίς δουλειά τα μικρά καταστήματα και όσα βρίσκονται μέσα σε εμπορικά κέντρα. Ούτως ή άλλως, η τάση των διαδικτυακών αγορών ήταν ανοδική εδώ και χρόνια, όμως η πανδημία επιτάχυνε τις εξελίξεις κατά τουλάχιστον δύο χρόνια.