Τι κρύβεται πίσω από το μίσος της Apple και του Facebook
Οι αντιπαλότητες μεταξύ εταιρειών είναι κάτι συνηθισμένο – Coca Cola και Pepsi, Boeing και Airbus, McDonald's και Burger King – όμως πάντα αφορούν εταιρείες με το ίδιο αντικείμενο. Πράγμα που καθιστά την αντιπαλότητα μεταξύ της Apple και του Facebook μία πολύ περίεργη υπόθεση.
Σίγουρα πρόκειται για δύο τεχνολογικές εταιρείες, όμως οι ομοιότητες τελειώνουν εδώ. Σχεδόν όλος ο τζίρος και τα κέρδη του Facebook προέρχονται από τις διαφημίσεις. Ενώ σχεδόν όλος ο τζίρος και τα κέρδη της Apple προέρχονται από την πώληση συσκευών και εφαρμογών από το Apple Store.
Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι στην πραγματικότητα οι δύο εταιρείες δεν είναι ευθέως ανταγωνιστικές. Και η αλήθεια είναι ότι δεν ανταγωνίζονται – απλά δε συμπαθούν καθόλου η μία την άλλη.
Εδώ και χρόνια ο Τιμ Κουκ της Apple υποστηρίζει ότι το Facebook μεταχειρίζεται τους χρήστες τους σαν προϊόντα – για να βγάζει χρήματα από τις διαφημίσεις – και αναλόγως χαλαρώνει ή ενδυναμώνει την ασφάλεια της ιδιωτικότητας τους.
Από την πλευρά του, ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ του Facebook απαντά ότι τα προϊόντα της Apple είναι ακριβά και ότι υπάρχει υστεροβουλία πίσω από τα κίνητρα της Apple που ασκεί κριτική στο κοινωνικό δίκτυο. Μάλιστα, σύμφωνα με τους New York Times, η Apple πέρυσι διέκοψε και κάποια εργαλεία ανάπτυξης του Facebook.
Στις αρχές της χρονιάς, η Apple ανακοίνωσε ότι θα έβγαζε ένα χαρακτηριστικό που ονομάζεται, App Tracking Transparency, ώστε να δίνει στους χρήστες μεγαλύτερο έλεγχο όσον αφορά στα δεδομένα τους. Ουσιαστικά, οι πελάτες θα είχαν τη δυνατότητα να ελέγχουν τα δεδομένα τους, τα οποία παλαιότερα δίνονταν εξ ορισμού, σε εφαρμογές όπως το Facebook.
Αυτό ήταν ένα τεράστιο πρόβλημα για το μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο πουλά στοχευμένη διαφήμιση, και είπε ανοιχτά ότι θα πληγούν τα κέρδη του. Η Apple ανέβαλε τις προτεινόμενες αλλαγές έως την επόμενη χρονιά ώστε να δώσει στους developers των εφαρμογών το χρόνο να προσαρμοστούν.
Τότε ξεκίνησε μία «μάχη» δηλώσεων, με το Facebook να επιτίθεται στην Apple λέγοντας ουσιαστικά ότι «η ιδιωτικότητα είναι πρόσχημα – το κάνουν για τα κέρδη». Αυτό ήταν ένα ισχυρό πλήγμα στην Apple που περηφανεύεται για τις ηθικές πρακτικές της έναντι των πελατών.
Μάλιστα, το 2010 ο συνιδρυτής της Apple, Στηβ Τζομπς, φέρεται να είχε προειδοποιήσει το μέσο κοινωνικής δικτύωσης για τις πρακτικές του όσον αφορά στην ιδιωτικότητα των πελατών.
Βέβαια, δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτιούνται αν η Apple έχει συμφέρον από ενδεχόμενη πτώση των διαφημίσεων του Facebook, καθώς, παρότι δεν έχει μεγάλο τζίρο στον τομέα, αυτός ολοένα και αυξάνεται.
Και ενώ η Apple συνεχίζει να προμοτάρει το θέμα της ασφάλειας στα κινητά της, το ακόμα πιο περίεργο στην κόντρα μεταξύ των δύο κολοσσών είναι το γεγονός ότι εξαρτώνται σημαντικά η μία εταιρεία από την άλλη.
Το iPhone δε θα ήταν τόσο δημοφιλές μεταξύ των χρηστών αν οι εφαρμογές του Facebook, καθώς και το WhatsApp και το Instagram δεν ήταν διαθέσιμες. Από την άλλη, μήπως οι χρήστες θα έψαχναν για άλλα κοινωνικά δίκτυα σε αυτή την περίπτωση; Αυτό σημαίνει ότι συμφέρει και τις δύο εταιρείες να έχουν μία υγιή, ισχυρή επαγγελματική σχέση.
Κάποιοι ειδικοί αναλυτές πιστεύουν ότι οι δύο εταιρείες έχουν απλά διαφορετική κοσμοθεωρία και η έχθρα μεταξύ τους είναι πολιτιστική και προσωπική. «Η φιλοσοφία τους είναι τελείως διαφορετική», υποστηρίζουν.
Όμως, το βέβαιο είναι ότι η εμμονή της Apple για την ασφάλεια θα πλήξει το Facebook όταν εφαρμοστούν οι νέοι κανόνες. Και η συμβίωση των δύο κολοσσών το 2021 ίσως αποδειχτεί πολύ δύσκολη…