Ο Τραμπ υπολείπεται στις δημοσκοπήσεις, όπως και το 2016

Ο Τραμπ και η Μελάνια στην προεκλογική εκστρατεία / AP Images

Όποτε ο Ντόναλντ Τραμπ ερωτάται για δημοσκοπήσεις που δεν του αρέσουν, ειδικά όσον αφορά τις εθνικές δημοσκοπήσεις που δείχνουν να υπολείπεται σημαντικά του Δημοκρατικού αντιπάλου του, Τζο Μπάιντεν, πάντα απαντάει με τον ίδιο τρόπο: Fake news.

Όπως άλλωστε λέει, αν οι δημοσκοπήσεις είχαν πάντα δίκιο, η Χίλαρι Κλίντον θα ήταν αυτή που θα προσπαθούσε τώρα να επανεκλεγεί και όχι ο ίδιος. Η πρώην υποψήφια του κόμματος των Δημοκρατικών ήταν πάντα μπροστά από τον Τραμπ στις δημοσκοπήσεις για τις εκλογές του 2016, όπως είναι και τώρα ο Μπάιντεν.

Ωστόσο, αυτή τη φορά, οι δημοσκόποι υποστηρίζουν ότι υπάρχουν σοβαροί λόγοι για να εμπιστευόμαστε πολύ περισσότερο τις δημοσκοπήσεις φέτος σε σχέση με την προηγούμενη φορά.

Η νίκη – έκπληξη του Ντόναλντ Τραμπ πριν από τέσσερα χρόνια έκανε τους δημοσκόπους να επανεκτιμήσουν τις μεθόδους τους στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πολλοί άλλαξαν τη μέθοδό τους για να λάβουν καλύτερα υπ’ όψιν τις δημογραφικές ομάδες που αποφεύγουν τις δημοσκοπήσεις, αλλά σκοπεύουν να ψηφίσουν τον Τραμπ: λευκοί χωρίς πτυχίο Πανεπιστημίου.

Και παρότι δεν είναι ξεκάθαρο γιατί λευκοί χωρίς πτυχίο δε θέλουν να συμμετέχουν στις δημοσκοπήσεις, οι δημοσκόποι βλέπουν ότι πρόκειται για μία ομάδα που δεν εκπροσωπείται επαρκώς. Αυτό ήταν μεγάλο πρόβλημα το 2016, καθώς πρόκειται για μία δημογραφική ομάδα που συνήθως ψηφίζει Ρεπουμπλικανούς, ενώ εκτιμάται ότι πρόκειται για το 44% περίπου του πληθυσμού. Όμως, οι δημοσκόποι διαθέτουν πλέον τα εργαλεία για να «διαβάσουν» καλύτερα αυτή την τάση.

Πολλοί Αμερικανοί δυσκολεύτηκαν να αποφασίσουν ποιον θα ψηφίσουν το 2016. Ούτε ο Τραμπ, ούτε η Χίλαρι ήταν δημοφιλείς, ενώ οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ακόμη και το 20% των ψηφοφόρων παραμένουν αναποφάσιστοι έως τις τελευταίες εβδομάδες.

Αυτό αύξησε σημαντικά την αβεβαιότητα για τις εκλογές του 2016. Η τεράστια διαφορά της Χίλαρι τον Οκτώβριο είχε σχεδόν εξαφανιστεί μέχρι την ημέρα των εκλογών, καθώς όλο και περισσότεροι ψηφοφόροι αποφάσιζαν τι θα ψηφίσουν τελικά.

Φέτος, οι αναποφάσιστοι δεν είναι τόσο μεγάλο θέμα. Οι τελευταίες μετρήσεις της Reuters/Ipsos δείχνουν ότι λιγότερο από το 7% των ψηφοφόρων παραμένουν ακόμα αναποφάσιστοι.

Οι δημοσκόποι υποστηρίζουν ότι είναι πιο βέβαιοι πλέον για τις δημοσκοπήσεις, καθώς περισσότεροι άνθρωποι είναι αποφασισμένοι για το τι θα ψηφίσουν.

Οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί επενδύουν όλο και περισσότερο φέτος στις δημοσκοπήσεις σε κάθε Πολιτεία και, κυρίως, σε κάποιες από τις ανταγωνιστικές γωνιές της χώρας. Το Reuters, για παράδειγμα, τρέχει 36 δημοσκοπήσεις σε έξι αμφίρροπες Πολιτείες, που ξεκίνησαν στις 7 Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθούν την ημέρα των εκλογών.

Αυτό – σε συνδυασμό με το εκλογικό σύστημα που βασίζεται στα αποτελέσματα της κάθε Πολιτείας, ξεχωριστά – προσφέρει μία πιο αξιόπιστη εκτίμηση για το αποτέλεσμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ