Η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία αλλάζει την παγκόσμια στρατηγικής της
Η πανδημία του κορωνοϊού έχει ταράξει τη βιομηχανία παραγωγής ενέργειας παγκοσμίως, αναγκάζοντας τους σημαντικότερους παίκτες να προχωρήσουν σε σημαντικές αλλαγές. Σε αυτούς τους παίκτες περιλαμβάνεται και η Saudi Aramco, η μεγαλύτερη και πιο επικερδής πετρελαϊκή εταιρεία του πλανήτη.
Η κατάρρευση των τιμών φέτος έχει επιβαρύνει τον πετρελαϊκό κολοσσό της Σαουδικής Αραβία, ο οποίος βασίζεται στην άντληση πετρελαίου για να αντλεί τη ρευστότητα που χρειάζεται, ώστε να πληρώνει μερίσματα στους επενδυτές και να χρηματοδοτεί ένα σημαντικό μέρος των δημοσίων δαπανών.
Όμως, αυτή τη στιγμή η Aramco ίσως αναγκαστεί να κάνει κάτι που παλαιότερα θεωρούνταν αδιανόητο: να αποχωρήσει από συμφωνίες και να προχωρήσει στην πώληση περιουσιακών στοιχείων. Η πρώτη κίνηση της εταιρείας ίσως είναι η απόφαση να μπλοκάρει τα σχέδιά της για την κατασκευή ενός δικτύου διυλιστηρίων στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου σε μία προσπάθεια να αυξήσει το καθαρό κέρδος από κάθε βαρέλι πετρελαίου που πουλάει.
Ήδη οι συμφωνίες για την κατασκευή διυλιστηρίων στην Κίνα και την Ινδία – δύο από τους μεγαλύτερους καταναλωτές ενέργειας στον κόσμο – φαίνεται να έχουν μπει στον πάγο το τελευταίο διάστημα. Την περασμένη βδομάδα, δημοσιεύματα στον Τύπο αποκάλυπταν ότι η Aramco καθυστερεί την επέκταση ενός τεράστιου διυλιστηρίου στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η αναθεώρηση της στρατηγικής και των προτεραιοτήτων της εταιρείας ενδέχεται να έχει μακροπρόθεσμες συνέπειες για την επιχείρηση, αλλά και για τη Σαουδική Αραβία, εξ αιτίας του γεγονότος ότι κάποια σχέδια είναι μεγάλης πολιτικής σημασίας.
Το μεγάλο πρόβλημα της Aramco είναι οι προοπτικές των τιμών πετρελαίου, με τα συμβόλαια του Brent να κινούνται σε τιμές κατά 33% χαμηλότερες σε σχέση με τις αρχές του έτους. Μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου, τα καθαρά κέρδη της Aramco βούλιαξαν κατά 73% στα 6,6 δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς τα μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας μείωσαν σημαντικά τη ζήτηση για προϊόντα ενέργειας.
Και παρά το γεγονός ότι το άνοιγμα των οικονομιών έχει δώσει ώθηση στη ζήτηση, ειδικοί εκτιμούν ότι η ζήτηση δε θα επανέλθει στα επίπεδα προ πανδημίας πριν από το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Αυτό το πισωγύρισμα είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικό για την Aramco, καθώς είναι υποχρεωμένη να πληρώσει 75 δισ. δολάρια ετησίως για μερίσματα μέσα στα επόμενα χρόνια. Τα μερίσματα αυτά ήταν το «δόλωμα» για τους επενδυτές που τοποθετήθηκαν στη δημόσια εγγραφή της εταιρείας τον περασμένο Δεκέμβριο και είναι ένας σημαντικός λόγος για να διατηρεί η Aramco τη χρηματιστηριακή της αξία ύψους 1,9 τρισ. δολαρίων, γεγονός που την καθιστά την πιο πολύτιμη εταιρεία στον πλανήτη μετά την Apple. Αυτή τη στιγμή, η μετοχή της πετρελαϊκής διαπραγματεύεται 13% χαμηλότερα από την τιμή εισαγωγής της.
Από την πλευρά τους, άλλες πετρελαϊκές, όπως η BP και η Shell, μείωσαν τα μερίσματα ώστε να διατηρήσουν τη ρευστότητά τους, όμως η Aramco δεν έχει αυτή την επιλογή.
Η εταιρεία θα πρέπει επίσης να κάνει πληρωμές στην κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας, η οποία βασίζεται στα εισοδήματα από το πετρέλαιο για να χρηματοδοτεί την κοινωνική πολιτική, αλλά και τις τεράστιες αμυντικές της δαπάνες. Η πρόσφατη κατάρρευση των τιμών πετρελαίου ενδέχεται να υποχρεώσει τον Πρίγκηπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν να καθυστερήσει το «Όραμα για το 2030», που έχει ως στόχο το να περιορίσει την εξάρτηση της Σαουδικής Αραβίας από τις εξαγωγές αργού πετρελαίου. Το «Vision 2030» περιέχει ένα τεράστιο σχέδιο για τον τουρισμό, αλλά και την κατασκευή μίας φουτουριστικής πόλης.
Έτσι η Aramco βρίσκεται εν όψει δύσκολων αποφάσεων για να διατηρήσει τη ρευστότητά της, οπότε και κάποιες συμφωνίες ίσως χρειαστεί να μπουν προσωρινά στον πάγο. Μεταξύ τους είναι μία κοινοπραξία ύψους 10 δισ. δολαρίων για ένα συγκρότημα διυλιστηρίων στην Κίνα. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal, η διοίκηση της εταιρείας επανεξετάζει και την επένδυση ύψους 6,6 δισ. δολαρίων στο διυλιστήριο Μοτίβα του Τέξας.
Σύμφωνα με ειδικούς, η απόσυρση από μεγάλες συμφωνίες είναι μία από τις ελάχιστες επιλογές που διαθέτει ο Σαουδαραβικός κολοσσός, δεδομένου ότι οι επενδύσεις σε διυλιστήρια αργούν να αποφέρουν κέρδη. Και, φυσικά, η εταιρεία δεν έχει τη δυνατότητα να αυξήσει την παραγωγή της για να βγάλει περισσότερα χρήματα, λόγω της συμμετοχής της στον ΟΠΕΚ.