«Σκοτεινό» το μέλλον για τις αερομεταφορές

Ελεγχοι στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκωλ έξω από το Παρίσι / AP Images

Καραντίνα, ύφεση και προσοχή για να μη μολυνθούμε είναι οι αιτίες που αυτή τη στιγμή προκαλούν τεράστιες ζημίες σε ολόκληρο τον κλάδο των αερομεταφορών. Ειδικοί εκτιμούν ότι ο κλάδος δε θα φτάσει στα περυσινά επίπεδα επιβατικής κίνησης πριν από το 2024 τουλάχιστον, ενώ οι διεθνείς μακρινοί προορισμοί θα χρειαστούν ακόμα περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν.

Η αεροπλοΐα ήταν η πρώτη βιομηχανία που χτυπήθηκε από την κρίση του κορωνοϊού. ταυτόχρονα, ήταν και η βασική αιτία που ο ιός μεταδόθηκε τόσο γρήγορα – τα ταξίδια. Πριν από μερικές ημέρες ήρθε το δεύτερο χτύπημα: Παρά το άνοιγμα των αιθέρων, οι πόρτες αναχώρησης σε πολλά αεροδρόμια παραμένουν κλειστές και τα όνειρα για ήλιο και διακοπές έχουν πλέον καταρρεύσει, καθώς οι κυβερνήσεις αυξάνουν διαρκώς τις προειδοποιήσεις και τα μέτρα για τον κίνδυνο της μετάδοσης.

Οι άτυχοι δεν είναι μόνο αυτοί που ζουν σε χώρες που δεν έχουν ήλιο και βρέχει συχνά ακόμα και το καλοκαίρι, αλλά και εκατομμύρια εργαζόμενοι σε αεροπορικές εταιρείες και όχι μόνο. Η ζημιά εκτείνεται στον τουρισμό, την εστίαση, στους ταξιδιωτικούς πράκτορες, τους tour operators, τα αεροδρόμια, τις αλυσίδες λιανικής στα εστιατόρια, τις εταιρείες που πωλούν καλοκαιρινά ρούχα και μαγιό και μία σειρά άλλων επαγγελμάτων.

Σε ολόκληρο τον κόσμο, ο αριθμός των αεροπλάνων που έχουν καθηλωθεί στο έδαφος έχει μειωθεί στο ένα τρίτο του συνόλου. Αλλά ακόμα και αυτά που πετούν, πετούν με λιγότερους επιβάτες και ουσιαστικά χωρίς καν να είναι κερδοφόρα. Τα ταξίδια για τουρισμό είναι ελάχιστα. Για δουλειά, το ίδιο. Το ισχυρότερο κομμάτι της ζήτησης είναι από ανθρώπους που θέλουν να συναντηθούν με την οικογένειά τους ή να επιστρέψουν σπίτι τους από το εξωτερικό.

Για τις αεροπορικές εταιρείες είναι ιδιαιτέρως κερδοφόρα τα υπερατλαντικά ταξίδια, μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης. Ο αριθμός των πτήσεων που έχουν προγραμματιστεί έχει αυξηθεί ελαφρώς, ωστόσο αρκετές πτήσεις τελικά ακυρώνονται, λόγω της χαμηλής ζήτησης και των ελάχιστων κρατήσεων.

Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, το Μάιο οι επιβάτες από Ευρώπη είχαν μειωθεί κατά 99% και τον Ιούνιο κατά 97%, ενώ οι πτήσεις ήταν με το ζόρι μισογεμάτες. Στις ΗΠΑ, η πτώση το Μάιο ήταν 91% και τον Ιούνιο 87% σε σύγκριση πάντα με την προηγούμενη χρονιά. Συνολικά, η ΙΑΤΑ αναμένει πτώση για φέτος που θα φτάσει το 55%, ενώ η επόμενη χρονιά αναμένεται καλύτερη, ωστόσο η πτώση θα αγγίξει το 30% σε σχέση με τα νούμερα που είδαμε το 2019.

Οι αεροπορικές εταιρείες καταγράφουν κολοσσιαίες απώλειες και πολλές έχουν ζητήσει διάσωση από τις κυβερνήσεις, όπως η Lufthansa, η KLM και η Air France. Η Ryanair είναι από τις οικονομικά ισχυρές, όμως οι ανησυχίες για δεύτερο κύμα του κορωνοϊού είναι έντονες. Η British Airways ανακοίνωσε απώλειες εξαμήνου ύψους 3,8 δισ. στερλινών και ζητά διάσωση από τους μετόχους της, συμπεριλαμβανομένης της Qatar Airways, ύψους 2,5 δισ. στερλινών.

Κατ’ επέκταση, ισχυρό πλήγμα δέχονται και οι εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών, όπως η Boeing, η οποία καθυστερεί τις παραδόσεις. Από 240 στο πρώτο εξάμηνο της προηγούμενης χρονιάς στις 70 φέτος και μόλις 20 τον Απρίλιο και τον Ιούνιο, την ώρα που εκκρεμούν παραδόσεις 4.500 αεροσκαφών.

Στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και η Airbus, με τις παραγγελίες να καθυστερούν. Οι δύο ανταγωνίστριες εταιρείες έχουν αποδυναμωθεί, γεγονός που αυξάνει τη φημολογία ότι η Κίνα θα βρει την ευκαιρία να βγει μπροστά στον τομέα της κατασκευής αεροσκαφών.

ΣΧΕΤΙΚΑ