Ο Covid ενισχύει την παντοδυναμία των τεχνολογικών κολοσσών
Μία ημέρα αφού οι διευθύνοντες σύμβουλοι της Amazon, του Facebook, της Apple και της Google πέρασαν από «ανάκριση» από το Αμερικανικό Κογκρέσο, όπου κλήθηκαν να απαντήσουν αν οι εταιρείες τους έχουν γίνει υπερβολικά ισχυρές, ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματά τους τα οποία δείχνουν ότι ο Covid ενίσχυσε περαιτέρω την παντοδυναμία τους.
Το Facebook ανακοίνωσε ότι είχε τον περασμένο Ιούνιο πάνω από 3 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες στις εφαρμογές του, συμπεριλαμβανομένου του Instagram και του WhatsApp. Όπως τόνισε η εταιρεία, το νούμερο αυτό «αντανακλά την αυξανόμενο δέσμευση των χρηστών σε ολόκληρο τον κόσμο, που αναγκάστηκαν να μείνουν σπίτι τους» για ένα μεγάλο διάστημα.
Ο τζίρος τριμήνου της Amazon διαμορφώθηκε στα 88,9 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένος κατά 40% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και υψηλότερος κατά 8 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχέση με τις εκτιμήσεις των αναλυτών, καθώς ο γίγαντας του διαδικτύου είδε τη ζήτηση να αυξάνεται σημαντικά σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η Apple, που τα τελευταία χρόνια βρέθηκε αντιμέτωπη με στάσιμο ακόμα και πτωτικό τζίρο, ανακοίνωσε αύξηση των πωλήσεων κατά 11% το προηγούμενο τρίμηνο. Ο Διευθύνων Σύμβουλος, Τιμ Κουκ, χαρακτήρισε τα αποτελέσματα ως μία «απόδειξη του σημαντικού ρόλου που τα προϊόντα της εταιρείας παίζουν για τη ‘ζωή’ των καταναλωτών σε ‘αβέβαιους καιρούς’».
Η μητρική της Google, η Alphabet, ήταν η μόνη εξαίρεση ανακοινώνοντας την πρώτη πτώση του τζίρου της σε ετήσια βάση στην ιστορία της, καθώς όπως φάνηκε ο κορονοϊός έπληξε τις βασικές της λειτουργίας. Ωστόσο, η εταιρεία έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης από τους επενδυτές, των οποίων η ζήτηση ενίσχυσε τις μετοχές της.
Το ακόμα πιο αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα παραπάνω αποτελέσματα ανακοινώθηκαν σε μία στιγμή που η αμερικανική, αλλά και η παγκόσμια, οικονομία βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Το ΑΕΠ των ΗΠΑ συρρικνώθηκε κατά 32,9% σε ετήσια βάση κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ποσοστό που αποτελεί τη χειρότερη «βουτιά» στην ιστορία της μεγαλύτερης οικονομικής δύναμης του κόσμου.
Πάντως, ενώ η αύξηση των κερδών των τεχνολογικών κολοσσών ευχαριστεί τους επενδυτές, ταυτόχρονα βάζει όλο και περισσότερο στο επίκεντρο τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις και τον τρόπο λειτουργίας τους σε μία μάλλον δύσκολη εποχή.
Την περασμένη Τετάρτη, τα μέλη της επιτροπής Δικαιοσύνης και Αντιμονοπωλιακής Επιτροπής του Κογκρέσου πίεσαν τους Διευθύνοντες Συμβούλους των τεχνολογικών κολοσσών με μπαράζ δύσκολων ερωτήσεων και κατάθεσης εγγράφων για να διαπιστώσουν την τακτική ανταγωνισμού των εν λόγω επιχειρήσεων.
Ασχολήθηκαν με την πολιτική του Facebook που εξαγοράζει μικρότερους ανταγωνιστές, όπως το Instagram – που πλέον έχει πάνω από ένα δισεκατομμύριο μηνιαίους χρήστες – έως και με το αν η Amazon χρησιμοποιεί δεδομένα τρίτων για να ευνοήσει τις δικές της δραστηριότητες ή τον τρόπο που η Apple διαχειρίζεται το App Store.
Έχοντας αναγνωρίσει την οπτική για τις τεχνολογικές εταιρείες, οι διευθύνοντες σύμβουλοι επιχείρησαν να παρουσιάσουν τις εταιρείες ως «δύναμη του καλού». Ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Μαρκ Ζούκεμπεργκ, παρουσίασε την εταιρεία του ως ένα «Αμερικανικό American success story» και τόνισε ότι τα προϊόντα του άλλαξαν τον κόσμο και βελτίωσαν τις ζωές των ανθρώπων.