Ο πλουσιότερος Ασιάτης φτιάχνει ένα τεχνολογικό κολοσσό

Ο Μακές Αμπάνι με τη σύζυγό του / AP Images

Ο Μακές Αμπάνι θέλει να φτιάξει τον επόμενο τεχνολογικό κολοσσό και αν παίξει τα χαρτιά του σωστά, η εταιρεία του, JioPlatforms, μπορεί σύντομα να φιγουράρει δίπλα στην Google, την Amazon, την Alibaba και την Tencent.

Ήδη η JioPlatforms διαθέτει πάρα πολλές εφαρμογές για μία σειρά πραγμάτων – από διαδικτυακά σούπερ μάρκετ έως video streaming – και εξυπηρετεί 388 εκατομμύρια συνδρομητές μέσω του δικτύου κινητής τηλεφωνίας, Reliance Jio, στην Ινδία.

Όμως, πλέον ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Ασία έχει περισσότερες φιλοδοξίες. Μέσα σε μερικές εβδομάδες έχει συγκεντρώσει 9 δισεκατομμύρια δολάρια από το Facebook και από μία ομάδα Αμερικανών μεγαλο-επενδυτών για να χρηματοδοτήσει την επόμενη φάση της κυριαρχίας του στο διαδίκτυο της Ινδίας, το πιο ταχέως αναπτυσσόμενο στον κόσμο.

Σύμφωνα με αναλυτές, ο Αμπάνι θέλει να φτιάξει κάτι πολύ περισσότερο από μία εταιρεία τηλεπικοινωνιών. Στόχος του είναι να δημιουργήσει μία πλατφόρμα απαραίτητη σε κάθε σπίτι της Ινδίας, στην οποία οι εκατομμύρια Ινδοί θα μπορούν να κάνουν τα πάντα, από τραπεζικές υπηρεσίες μέσω διαδικτύου μέχρι ανταλλαγή μηνυμάτων και κοινωνικά δίκτυα.

Υπό την ηγεσία του Αμπάνι, η Reliance Industries εξελίχθηκε από εταιρεία πετρελαίου και ενέργειας σε έναν όμιλο που περιλαμβάνει καταστήματα λιανικής, μία εταιρεία κινητής, μία διαδικτύου, ψηφιακές πλατφόρμες και πολλά άλλα.

Όμως, με τη συγκέντρωση κεφαλαίων, με τη συνεργασία του Αμπάνι με το Facebook και το WhatsApp, ο πλουσιότερος άνθρωπος της Ασίας σκοπεύει να πάει τον όμιλό του στο επόμενο επίπεδο. Η συμφωνία με το Facebook, που ακόμα δεν έχει λάβει την έγκριση των αρχών, στοχεύει στη δημιουργία της τεράστιας πλατφόρμας που θα περιλαμβάνει από τραπεζικές υπηρεσίες μέσω διαδικτύου μέχρι ανταλλαγή μηνυμάτων και κοινωνικά δίκτυα.

Σε αντίθεση με άλλες εταιρείες, η JioPlatforms έχει ήδη τεράστια πελατεία, η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως βάση για το επόμενο βήμα. Το Facebook έχει αρνηθεί ότι βοηθά τον Αμπάνι να δημιουργήσει μία «σούπερ εφαρμογή» τονίζοντας ότι οι δύο εταιρείες θα λειτουργούν ανεξάρτητα στο εσωτερικό της χώρας.

Ο πρώτος στόχος της συνεργασίας των δύο εταιρειών είναι τα ψώνια σε διαδικτυακό σούπερ μάρκετ. Ο συγκεκριμένος τομέας αντιπροσωπεύει το 70% της λιανικής σε ολόκληρη τη χώρα και το 90% αυτής της αγοράς ελέγχεται από μικρά καταστήματα και όχι από μεγάλες αλυσίδες λιανικής, όπως στον υπόλοιπο κόσμο. Ο συνολικός τζίρος της αγοράς λιανικής αναμένεται να διπλασιαστεί από τα 676 δισ. δολάρια το 2018 στα 1,3 τρισ. δολάρια έως το 2025.

Αναλογικά, η αγορά του διαδικτυακού σούπερ μάρκετ στην Ινδία είναι μικρή, με τζίρο που πλησιάζει τα 3 δισ. δολάρια το χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για μεγάλη βελτίωση. Η πανδημία του κορονοϊού κατέδειξε αυτή την ανάγκη στην Ινδία, όπως και σε άλλες χώρες, ενώ το WhatsApp θα γίνει το εργαλείο για να υλοποιηθεί το σχέδιο, καθώς πάνω από 400 εκατ. Ινδοί χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη εφαρμογή.

ΣΧΕΤΙΚΑ