Ο κορωνοϊός σφυροκοπά την παγκόσμια οικονομία
Σχεδόν δύο δεκαετίες έχουν περάσει από το ξέσπασμα της επιδημίας, SARS, στην Κίνα που σκότωσε εκατοντάδες ανθρώπους και έσπειρε τον πανικό στην παγκόσμια οικονομία. Όμως, το ξέσπασμα του νέου κορωνοϊού είναι ακόμα πιο επικίνδυνο και επιβλαβές.
Από το 2003, η Κίνα έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι του παγκόσμιου επιχειρείν, καθώς ουσιαστικά πλέον είναι η παγκόσμια βιομηχανία. Στην Κίνα κατασκευάζονται πάρα πολλά προϊόντα που πωλούνται στις διεθνείς αγορές, ηλεκτρονικά και iPhone, ενώ έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση για πετρέλαιο και χαλκό.
Στην Κίνα υπάρχουν επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια πλούσιοι καταναλωτές, οι οποίοι ξοδεύουν πολλά χρήματα για προϊόντα πολυτελείας, για να κάνουν τουρισμό και να αγοράσουν αυτοκίνητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2003 η οικονομία της Κίνας μετά βίας προσέγγιζε το 4% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ενώ σήμερα αντιπροσωπεύει το 16% του Παγκόσμιου Ακαθάριστου Προϊόντος.
Το SARS μεταδόθηκε σε 8.098 ανθρώπους και σκότωσε 774 πριν περιοριστεί, ενώ ο νέος κορωνοϊός που ξεκίνησε από την πόλη Γουάν της κεντρικής Κίνας έχει σκοτώσει πάνω από 900 ανθρώπους, ενώ τα κρούσματα ξεπερνούν τις 40.000 σε τουλάχιστον 25 χώρες. Οι αρχές έχουν αποκλείσει τη Γουάν, αλλά και άλλες πόλεις, όμως ο ιός συνεχίζει να επεκτείνεται.
Ειδικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι «η έξαρση αυτή έχει τη δυναμική να δημιουργήσει πολύ σοβαρά προβλήματα στην οικονομία και τις αγορές», ωστόσο, όλοι συμφωνούν ότι η έκταση του προβλήματος θα φανεί ανάλογα με την εξάπλωση που έχει ο νέος κορωνοϊός, κάτι που είναι δύσκολο να προβλεφθεί αυτή τη στιγμή.
Κάτι που επιτείνει τις ανησυχίες για την παγκόσμια οικονομία είναι το γεγονός ότι οι Κεντρικές Τράπεζες έχουν ουσιαστικά εξαντλήσει τα «πυρομαχικά» που διαθέτουν για να καταπολεμήσουν την κρίση, οπότε θα είναι δύσκολο να καταπολεμήσουν ενδεχόμενη επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης ή ακόμα και ύφεση.
Ο κορωνοϊός δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και στις εταιρείες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε ολόκληρη την Κίνα έμειναν κλειστές κατά την περίοδο του νέου έτους στη χώρα, με αποτέλεσμα οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως Volkswagen, η Toyota, η Daimler, η General Motors, η Renault, η Honda και η Hyundai να μην μπορούν να επανέλθουν στις κανονικές εργασίες τους και, φυσικά, να χάνουν χρήματα. Οίκοι αξιολόγησης εκτιμούν ότι η παραγωγή αυτοκινήτων φέτος στην Κίνα θα καταγράψει πτώση 15% εξ αιτίας του νέου ιού.
Ισχυρό πλήγμα έχουν δεχτεί και οι εταιρείες πολυτελών ειδών, οι οποίοι βασίζονται στην κατανάλωση στην Κίνα. Η Βρετανική, Burberry, για παράδειγμα, αναγκάστηκε να κλείσει τα 24 από τα 64 καταστήματα που διαθέτει στη χώρα.
Ενώ ακόμα πιο δύσκολη είναι η κατάσταση στους μεγάλους προμηθευτές, όπως η Qualcomm. Η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής τσιπ για έξυπνα κινητά έχει προειδοποιήσει ότι η έξαρση του ιού έχει δημιουργήσει ανησυχία στους καταναλωτές πλήττοντας τις πωλήσεις.