Το στοίχημα του Ελον Μασκ στην Κίνα ίσως αποδώσει
Μετά από χρόνια εντυπωσιακής ανόδου, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα καταγράφουν πτωτικές τάσεις κατά τους τελευταίους 17 μήνες. Στο σύνολο του 2019, οι πωλήσεις αναμένεται να καταγράψουν πτώση 8%, αισθητά υψηλότερο από το 3% του 2018, όταν οι πωλήσεις αυτοκινήτων είχαν καταγράψει πτώση για πρώτη φορά από το 1990. Η επόμενη χρονιά αναμένεται να είναι καλύτερη, ωστόσο οι πωλήσεις εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά 2%.
Η επιβράδυνση των πωλήσεων οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, στην αύξηση του χρέους, στον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ – Κίνας, αλλά και στις ελλείψεις χοιρινού, το εμβληματικό κρέας της χώρας. Πλήγμα έχει δεχτεί και η αγοραστική δύναμη των Κινέζων, γεγονός που πλήττει πρώτα απ’ όλα τις πωλήσεις μεγάλων αντικειμένων, όπως τα αυτοκίνητα.
Η διοίκηση της Tesla λαμβάνει υπ’ όψιν της αυτές τις ανησυχίες και, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, υπάρχουν σκέψεις για μείωση της τιμής του Κινεζικής παραγωγής, Model 3 sedan, το πιο δημοφιλές μοντέλο, κατά 20% ή περισσότερο την επόμενη χρονιά. Βέβαια, οι διαρροές αυτές ενδέχεται να πλήξουν τα φετινά κέρδη της Tesla, δεδομένου ότι πολλοί θα είναι αυτοί που θα θέλουν να αγοράσουν το μοντέλο, αλλά θα αποφασίσουν να περιμένουν έως ότου μειωθεί η τιμή.
Ωστόσο, αναλυτές του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας υποστηρίζουν ότι η Tesla έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε δραστική μείωση της τιμής και παρόλα αυτά να αποκομίσει κέρδη. Άλλωστε, η εταιρεία του 48χρονου Έλον Μασκ έχει λάβει κρατική βοήθεια από το Πεκίνο, που περιλαμβάνει επιδοτήσεις, αλλά και μείωση της φορολογίας.
Η Tesla είναι η πιο γνωστή εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο και ο Διευθύνων Σύμβουλός της είναι γνωστός για τις τολμηρές του ιδέες και την αντισυμβατική διοίκηση της επιχείρησης. Η εταιρεία όμως είχε μία πολύ περίεργη χρονιά: Έχασε πάρα πολλά χρήματα το πρώτο τρίμηνο, καθώς αυξήθηκε ο ανταγωνισμός και τα αυτοκίνητά της έχασαν τις μειώσεις φορολογίας που είχε θεσπίσει η αμερικανική κυβέρνησης. Όμως, ανέκαμψε στη συνέχεια, χάρη στις περικοπές κόστους.
Τώρα, η Tesla θα πρέπει να επικρατήσει στην Κινεζική αγορά, όπου ήδη η κυβέρνηση προσπαθεί να ωθήσει τους καταναλωτές προς την αγορά αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν εναλλακτική ενέργεια, όπως τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά. Στόχος του Πεκίνου είναι έως το 2025, αυτά τα αυτοκίνητα να αποτελούν το 20% των συνολικών πωλήσεων.
Ο στόχος αυτός μπορεί να προσελκύσει πολλές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και πολλών δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η Volkswagen – η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο – που στοχεύει να παράγει 22 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα το χρόνο έως το 2028, με τα περισσότερα να κατασκευάζονται στην Κίνα.
Η Tesla βρίσκεται επίσης αντιμέτωπη με έντονο ανταγωνισμό και από άλλες εταιρείες, όπως η Audi και η BMW, οι οποίες σκοπεύουν να αρχίσουν την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα μέσα στο 2020.
Όμως η επιχείρηση του Έλον Μασκ βρίσκεται στην Κίνα από το 2014 όταν ο ιδρυτής ταξίδεψε στο Πεκίνο και παρέδωσε ο ίδιος τα κλειδιά των πρώτων αυτοκινήτων στους πελάτες της εταιρείας. Ο τζίρος της Tesla στην Κίνα έφτασε τα 2,14 δισ. δολάρια το πρώτο εννεάμηνο τους έτους, καταγράφοντας αύξηση 48% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περυσινής χρονιάς.
Μετά και το νέο εργοστάσιο στην Κίνα – το πρώτο που κατασκευάζεται εκτός ΗΠΑ – η Tesla είναι σε πλεονεκτική θέση να κατακτήσει την κινεζική αγορά. Ο Έλον Μασκ έχει δηλώσει ότι σκοπεύει να κατασκευάζει 500.000 αυτοκίνητα το χρόνο στη Σαγκάη. Αν όντως προχωρήσει σε μείωση των τιμών, τότε θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τις δεκάδες εταιρείες που παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να κατακτήσει μία δεσπόζουσα θέση σε μία από τις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές του πλανήτη.