«Χρυσωρυχείο» για τις τράπεζες τα δεδομένα των καταναλωτών
Υπάρχει ένας πολύ ισχυρός παίχτης στην αγορά που, σύμφωνα με ανάλυση του οικονομικού τμήματος του Associated Press, παρακολουθεί ο,τι αγοράζετε για να κάνει προσφορές στα μέτρα σας. Και ο παίχτης αυτός – όσο και αν φαίνεται απίστευτο – είναι η τράπεζα που σας έχει χορηγήσει την πιστωτική ή τη χρεωστική σας κάρτα.
Εδώ και χρόνια, η Google και το Facebook σας δείχνουν διαφημίσεις βασισμένες στη διαδικτυακή σας συμπεριφορά. Αλυσίδες λιανικής, όπως η Amazon ή η Walgreens, επίσης παρακολουθούν το ιστορικό των αγορών σας και επιχειρούν να προβλέψουν τις μελλοντικές σας ανάγκες.
Πλέον, υποστηρίζει το Associated Press, και οι τράπεζες θέλουν να μετατρέψουν τα δεδομένα που ήδη διαθέτουν σε επιπλέον εισόδημα βρίσκοντας πελάτες για τη λιανική. Οι τράπεζες συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο ότι έχουν στη διάθεσή τους ένα χρυσωρυχείο από πληροφορίες, που μπορούν να προβλέψουν τα έξοδά τους. Μέχρι τώρα, τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνταν για την προστασία από τις απάτες.
Όμως, πλέον, οι τράπεζες μπορούν να χρησιμοποιούν αυτά τα στοιχεία για να δημιουργούν προσφορές και ταυτόχρονα να αυξάνουν τα κέρδη τους. Η Wells Fargo άρχισε από την 21η Νοεμβρίου να προσαρμόζει τις προσφορές ανά πελάτη, κάτι που ήδη έκαναν η Chase, η Bank of America, η PNC, η SunTrust και κάποιες μικρότερες τράπεζες.
Σε αντίθεση με την Google και το Facebook, που προσπαθούν να μαντέψουν τα ενδιαφέροντα των καταναλωτών με βάση τις ηλεκτρονικές τους αναζητήσεις και τη χρήση αλγορίθμων, οι τράπεζες γνωρίζουν ήδη τι καταναλώνουν οι πελάτες τους και ακριβώς πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους.
Και παρά το γεγονός ότι οι τράπεζες υποστηρίζουν ότι κινούνται πολύ προσεκτικά και είναι πολύ επιφυλακτικές με τα θέματα ασφαλείας και ιδιωτικότητας, δεν είναι ξεκάθαρο αν οι καταναλωτές γνωρίζουν τι ετοιμάζουν οι τράπεζες. Εξ άλλου, μία τράπεζα γνωρίζει όλα τα μυστικά μας – πληρωμές για πράγματα και υπηρεσίες που ενδεχομένως δε γνωρίζει κανείς.
«Πριν από δέκα χρόνια, η τράπεζά σας ήταν σαν τον ψυχίατρό σας ή σαν τον πνευματικό σας – κρατούσε τα μυστικά σας», υποστηρίζει συνήγορος καταναλωτών Αμερικανικής Ερευνητικής Ομάδας, προσθέτοντας ότι «τώρα είναι σαν το πολυκατάστημά σας ή σαν διαδικτυακός έμπορος».
Μία νεοφυής επιχείρηση, η Cardlytics, τρέχει τα σχετικά προγράμματα της Wells Fargo, της Chase και άλλων τραπεζών. Μέσω αυτών των συνεργασιών, η εταιρεία έχει στη διάθεσή της στοιχεία για αγορές ύψους 2,8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως από καταναλωτές σε όλον τον κόσμο. Η American Express, από την άλλη, έχει ένα εσωτερικό πρόγραμμα διαχείρισης αυτών των στοιχείων.
Και παρά το γεγονός ότι οι τράπεζες γνωρίζουν μόνο το από πού ψωνίσατε – και όχι τι ακριβώς πήρατε – σίγουρα μπορούν να μαντέψουν τι πήρατε, με μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας. Εξ άλλου, δεν είναι καθόλου σχεδόν πιθανό να πάτε σε κάβα για τα πατατάκια…
Με τα δεδομένα που ήδη διαθέτει, η τράπεζα μπορεί στη συνέχεια να μαντέψει άλλα πράγματα που σας ενδιαφέρουν ή δραστηριότητες και ταξιδιωτικούς προορισμούς. Αν, για παράδειγμα αγοράσετε με την κάρτα σας εισιτήρια για το Παρίσι, με τα δεδομένα αυτά, η τράπεζα μπορεί να κάνει προσφορές που σας ενδιαφέρουν, π.χ. για ξενοδοχεία ή για ενοικιάσεις αυτοκινήτων στη γαλλική πρωτεύουσα.
Σύμφωνα με ειδικούς, το πιο ανησυχητικό σε όλα αυτά είναι το γεγονός ότι οι τράπεζες δεν εξηγούν ποτέ το τι κάνουν με τα προσωπικά σας δεδομένα, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν στοιχεία ότι δίνουν τα δεδομένα καταναλωτών σε εταιρείες, οι οποίες τα χρησιμοποιούν για στοχευμένη διαφήμιση. Και τελικά αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές να ξοδεύουν περισσότερο απ’ όσο θα ήθελαν και κυρίως απ’ όσο μπορούν…