Boeing: Το όνειρο που έγινε εφιάλτης
Το νέο μοντέλο της σειράς μπεστ - σέλερ της Boeing αναμενόταν να δώσει ώθηση στην εταιρεία και στα έσοδά της για τα επόμενα χρόνια. Αντιθέτως, έχει εξελιχθεί σε εφιάλτη για τα στελέχη της κολοσσιαίας επιχείρησης, με περισσότερες από 40 χώρες – συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών – να έχουν καθηλώσει τα 737 Max 8-9, μετά από το τραγικό δυστύχημα.
Την Τετάρτη, η αμερικανική Υπηρεσία για την Ασφάλεια των Πτήσεων (FAA) έβγαλε μία επείγουσα οδηγία να κρατήσουν οι εταιρείες τα αεροπλάνα στα υπόστεγα, παρότι τις προηγούμενες μέρες αρνούνταν να το κάνει όταν όλες οι χώρες του κόσμου ανακοίνωναν μία μία ότι απαγορεύουν τις πτήσεις των 737 Max 8-9 στον απόηχο του δυστυχήματος της Ethiopian Airlines με τους 157 νεκρούς.
Η Υπηρεσία υποστηρίζει ότι το θέμα προέκυψε από ένα νέο δορυφορικό σύστημα που εντόπισε πραγματικά στοιχεία τα οποία συνδέουν την κίνηση του Boeing της Ethiopian Airlines με το Boeing της Lion Air που είχε συντριβεί στη θάλασσα της Ιάβας τον περασμένο Οκτώβριο σκοτώνοντας 189 ανθρώπους.
Ο ειδικός της FAA, Ντάνιελ Έλγουελ, δήλωσε ότι «τα στοιχεία αυτά συνδέουν την πτήση της Ethiopian με της Lion Air και αυτά που γνωρίζουμε ότι συνέβησαν εκεί».
Αξιωματούχοι της Lion Air έχουν δηλώσει ότι οι αισθητήρες στο αεροπλάνο τους έδωσαν λάθος πληροφορίες στις τελευταίες τέσσερις πτήσεις, δίνοντας μία αυτόματη εντολή να πέσει η μύτη του αεροπλάνου προς τα κάτω, την οποία οι πιλότοι δεν μπορούσαν να παρακάμψουν.
Από το ντεμπούτο του το 2017, η Boeing έχει παραδώσει πάνω από 350 αεροπλάνα τύπου MAX σε διάφορα μεγέθη, ενώ δεκάδες εταιρείες έχουν παραγγείλει τα συγκεκριμένα μοντέλα, επειδή κάνουν οικονομία στα καύσιμα και είναι ιδιαιτέρως αποτελεσματικά σε μικρές και μεσαίες πτήσεις.
Η καθήλωσή τους στο έδαφος θα έχει τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις στον κολοσσό της αεροπλοΐας, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών. Ενώ πέραν των αεροπλάνων που έχουν «προσγειωθεί», υπάρχουν και περισσότερες από 4.600 εκκρεμείς παραγγελίες για τα Boeing 737 Max 8.
Ειδικοί τονίζουν ότι υπάρχει πρόβλημα πια με τις ημερομηνίες παράδοσης, οπότε θα δημιουργηθούν προβλήματα στη γραμμή παραγωγής της εταιρείας. Ταυτόχρονα, πολλές αεροπορικές εταιρείες που επηρεάζονται από την καθήλωση των αεροσκαφών έχουν αρχίσει να διεκδικούν αποζημιώσεις από την Boeing.
Η Norwegian Airlines ήδη ξεκίνησε τη διαδικασία, ωστόσο όλα αυτά θα εξαρτηθούν από τα συμβόλαια που έχει υπογράψει η κάθε εταιρεία.
Όλη αυτή η κατάσταση βάζει την Boeing σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση, η οποία όπως όλα δείχνουν θα συνεχιστεί για καιρό, καθώς τα αεροσκάφη αναμένεται να παραμείνουν καθηλωμένα για αρκετές εβδομάδες έως ότου βγει το πόρισμα για τα αίτια του δυστυχήματος ή έως ότου η εταιρεία εντοπίσει και διορθώσει το πρόβλημα.
Πάντως, η κυριαρχία της αμερικανικής εταιρείας έναντι της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας, Airbus, ενδέχεται να κλονιστεί αν παραταθεί η αβεβαιότητα για το μέλλον της ναυαρχίδας της Boeing και υπάρξει πρόβλημα με τις παραδόσεις των νέων αεροσκαφών και άρα και των εσόδων.