Η Uber κινδυνεύει να πληρώνει ΦΠΑ!
Δύσκολα τα πράγματα για την Uber καθώς ο δικηγόρος που ηγήθηκε της υπόθεσης ενάντια στο Brexit ετοιμάζεται για νέα μάχη ενάντια στην αμφιλεγόμενη υπηρεσία οδηγών που δραστηριοποιείται στη Βρετανία.
Ο Τζόλιον Μόγκαμ δήλωσε πως η Uber θα πρέπει να καταβάλει ΦΠΑ 20% στις βρετανικές υπηρεσίες, που αντιστοιχεί στο φόρο που επιβάλλεται στις πωλήσεις των περισσοτέρων αγαθών και υπηρεσιών στη Βρετανία. Από την πλευρά της, η Uber υπογραμμίζει πως δεν υποχρεούται να καταβάλει κανένα φόρο καθώς λειτουργεί μόνο ως ενδιάμεσος μεταξύ των οδηγών και των επιβατών.
Αν ο Μογκαμ κερδίσει την υπόθεση, τότε σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, η Uber θα πρέπει να καταβάλλει το υπέρογκο ποσό του 1 δισ. λιρών. Ο δικηγόρος του, Βίκραμ Σακντέβα κατά την ακρόασή του στο δικαστήριο σημείωσε πως αυτή η υπόθεση μπορεί να χρεώσει την Uber με ετήσιους φόρους της τάξης των 200 εκατ. λιρών.
Η υπόθεση ξεκίνησε από μια διαδρομή που είχε κάνει ο Τζόλιον Μόγκαμ με οδηγό Uber, και τώρα ζητά από το δικαστήριο να υποχρεώσει την Uber να του εκδώσει απόδειξη και να χρεώσει τον απαιτούμενο φόρο. Έτσι θα μπορέσει να πάρει πίσω τα χρήματα που έδωσε για την διαδρομή, καθώς το ταξίδι που πραγματοποίησε ήταν επαγγελματικής φύσης.
Για την ιστορία το ποσό της διαδρομής ήταν 6 λίρες και 34 πένες, ενώ ο «περίφημος» ΦΠΑ θα ήταν 1 λίρα και 6 πένες. Όπως σημείωσε και ο ενάγων «Προφανώς και το ποσό είναι αστείο, αλλά είναι σπουδαίου δημόσιου ενδιαφέροντος».
Η υπόθεση θα εξετάσει το ερώτημα αν η Uber πρέπει να καταχωρείται ως προμηθευτής διαδρομών ή αν θα έπρεπε να χρεώνονται οι οδηγοί. Αυτό είναι και το ουσιαστικό ερώτημα στο ζήτημα της «gig-οικονομίας» όπου οι εταιρείες τεχνολογίας έχουν ανατρέψει τα παραδοσιακά εργοδοτικά μοντέλα και έχουν φτάσει στο σημείο να καταστρατηγούν τα εργασιακά δικαιώματα μέσα από «παραθυράκια».
Ο Μόγκαμ θεωρείται από τις πιο ενεργές φωνές ενάντια στο Brexit από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ το 2016 ξεκίνησε μια καμπάνια για να χρηματοδοτήσει ένα δικαστικό αγώνα κατά της πρωθυπουργού Τερέζα Μέι και του σχεδίου της να ξεκινήσει την επίσημη διαδικασία για το Brexti βάσει του άρθρου 50, χωρίς όμως να φέρει πρώτα το θέμα στη βρετανική Βουλή.
Η Uber έχει αρνηθεί να σχολιάσει τα οικονομικά δεδομένα που αναφέρονται στην αγωγή, και σημείωσε πως η υπόθεση δεν έχει κανένα νομικό επιχείρημα καθώς «δεν χρειαζόταν να φτάσει στα δικαστήρια». Ταυτόχρονα, σημειώνει πως λόγο για την υπόθεση έχει η υπηρεσία Εσόδων και Εμπορίου, δηλαδή η φορολογική αρχή της Βρετανίας, και όχι ο Μόγκαμ.
Υπενθυμίζουμε πάντως πως αυτή δεν είναι η πρώτη νομική μάχη που δίνει η Uber στα βρετανικά δικαστήρια καθώς βρίσκεται και σε εξέλιξη η υπόθεση για τα εργασιακά δικαιώματα των οδηγών και να αποφασιστεί αν οι συνεργαζόμενοι με την Uber δικαιούνται μίνιμουμ μισθό και άδειες μετ’ αποδοχών.