Ανάλυση CNN: Τι κόστος έχουν οι πολιτικές απόψεις του Μασκ στις πωλήσεις της Tesla
Οι πωλήσεις της Tesla βρίσκονται σε πρωτοφανή πτώση την ώρα που οι ανταγωνιστές κερδίζουν γρήγορα έδαφος. Υπάρχουν πολλά αρνητικά νέα για την Tesla τον τελευταίο καιρό, αλλά δεν είναι σαφές αν ευθύνονται οι πολιτικές θέσεις του Έλον Μασκ, σύμφωνα με ανάλυση του CNN.
Συγκεκριμένα η Tesla κατέγραψε για πρώτη φορά πτώση στις παγκόσμιες πωλήσεις της το περασμένο έτος, σημειώνοντας μείωση 1% σε σύγκριση με το 2023. Το ποσοστό μπορεί να μην είναι τόσο μεγάλο για τις περισσότερες εταιρείες αλλά για την Tesla, που είχε αύξηση 38% και 40% στις πωλήσεις τα δύο προηγούμενα χρόνια, είναι αξιοσημείωτο.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το CNN, η τεράστια άνοδος της μετοχής της την τελευταία δεκαετία βασίστηκε κυρίως στις προσδοκίες για μελλοντική ανάπτυξη.
Σε μικρότερη κλίμακα, η Tesla κατέγραψε απότομη πτώση 16% στις πωλήσεις στις ΗΠΑ μεταξύ Δεκεμβρίου και Ιανουαρίου. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι συνηθισμένο για την εταιρεία, καθώς πιέζει για αυξημένες πωλήσεις στο τέλος του έτους για να πετύχει τους ετήσιους οικονομικούς της στόχους, με συνέπεια μια πτώση τον Ιανουάριο. Για παράδειγμα, οι πωλήσεις της τον Ιανουάριο του 2024 ήταν μειωμένες κατά 24% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023.
Οι προκλήσεις της Tesla δεν περιορίζονται στον Μασκ
Η Tesla αντιμετωπίζει πολλά περισσότερα προβλήματα από το γεγονός ότι ο Μασκ ασχολείται όχι μόνο με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, αλλά και με τουλάχιστον τέσσερις άλλες εταιρείες στις οποίες εμπλέκεται. Αυτό καθιστά δύσκολη την απόδοση της πτώσης των πωλήσεων αποκλειστικά στον ίδιο.
«Είναι ακόμα πολύ νωρίς για να δούμε αν υπάρχει επίδραση του Μασκ στα νούμερα της Tesla», δήλωσε η Στέφανι Βαλντέζ Στρίτι, διευθύντρια ανάλυσης της Cox Automotive. «Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η πόλωση που προκαλεί οδηγεί τους καταναλωτές στο να αγοράζουν ή να αποφεύγουν την Tesla».
Ο Μασκ έχει τραβήξει την προσοχή για την πολιτική του εμπλοκή, καθώς συμπαρουσίασε συνεντεύξεις Τύπου στον Λευκό Οίκο με τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Ωστόσο, η Tesla έχει να αντιμετωπίσει και άλλα ζητήματα, όπως ο αυξανόμενος ανταγωνισμός και το κόστος των οχημάτων της.
Οι Δημοκρατικές πολιτείες γυρίζουν την πλάτη στην Tesla
Ίσως η μεγαλύτερη ένδειξη μείωσης του ενδιαφέροντος για την Tesla προέρχεται από την S&P Global Mobility, η οποία ανέλυσε δεδομένα πωλήσεων ανά πολιτεία.
Τα δεδομένα χωρίστηκαν σε «μπλε πολιτείες» (όπου οι Δημοκρατικοί έχουν κερδίσει στις τελευταίες τέσσερις προεδρικές εκλογές) και «κόκκινες πολιτείες» (όπου έχουν κερδίσει οι Ρεπουμπλικάνοι). Η ανάλυση εξέτασε το ποσοστό των νοικοκυριών που ήδη είχαν Tesla και αγόρασαν ξανά όταν άλλαξαν αυτοκίνητο.
Στις «μπλε» πολιτείες, το ποσοστό των αγοραστών που επέλεξαν ξανά Tesla έπεσε από 72% το τελευταίο τρίμηνο του 2023 σε 65% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024. Αντίθετα, στις «κόκκινες» πολιτείες, το ποσοστό αυξήθηκε ελαφρώς, από 47,6% στο τέλος του 2023 σε 48,2% τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους.
Η πτώση στην αφοσίωση των αγοραστών στις «μπλε» πολιτείες οδήγησε σε μείωση κατά περίπου 1% του συνολικού μεριδίου αγοράς της Tesla σε αυτές τις πολιτείες, στις οποίες περιλαμβάνονται μεγάλες αγορές αυτοκινήτων όπως η Καλιφόρνια.
Μεγαλώνει η...αντιπάθεια για την Tesla
Υπάρχουν και άλλες ενδείξεις ότι η πολιτική δράση του Μασκ ίσως αποθαρρύνει κάποιους αγοραστές. Σύμφωνα με δημοσκόπηση της Morning Consult την οποία επικαλείται το CNN, σχεδόν το 32% των Αμερικανών αγοραστών δηλώνουν ότι «δεν θα εξέταζαν» την αγορά ενός Tesla, ποσοστό που έχει αυξηθεί από το 27% πέρυσι και από μόλις 17% τον Φεβρουάριο του 2021.
Παράλληλα, μια έρευνα του Πανεπιστημίου Quinnipiac τον Ιανουάριο έδειξε ότι το 53% των ψηφοφόρων δεν εγκρίνουν τον ρόλο του Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ, έναντι 39% που τον εγκρίνουν. Συγκριτικά, σε έρευνα του ίδιου πανεπιστημίου τον Δεκέμβριο του 2022, το 36% των ψηφοφόρων είχε θετική γνώμη για τον Μασκ, ενώ το 35% είχε αρνητική.
Αυξάνονται τα διαθέσιμα μεταχειρισμένα Tesla
Ένα ακόμη σημάδι αντίδρασης κατά της Tesla λόγω του Μασκ είναι η αύξηση του αριθμού των μεταχειρισμένων Tesla προς πώληση. Κατά το τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους, περίπου 11.300 Tesla καταχωρούνταν κατά μέσο όρο στην AutoTrader της Cox, ένας αριθμός ρεκόρ, αυξημένος κατά 28% σε σχέση με τις 8.800 που καταγράφονταν ένα χρόνο πριν.
Ωστόσο, η Cox επισημαίνει ότι αυτό μπορεί να μην σχετίζεται άμεσα με τον Μασκ, αλλά με την έξαρση των πωλήσεων της Tesla κατά την πανδημία, όταν πολλοί καταναλωτές αγόρασαν νέα οχήματα, και τώρα τα αντικαθιστούν.
Όλο και πιο ανταγωνιστικό το τοπίο
Η Tesla βρίσκεται επίσης αντιμέτωπη με αυξημένο ανταγωνισμό από παραδοσιακές δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι General Motors, Ford και Volkswagen, που τα τελευταία χρόνια λανσάρουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα, μερικές φορές σε χαμηλότερες τιμές από την Tesla.
Αντίθετα, η Tesla έχει κάνει σχετικά μικρές αλλαγές στη γκάμα της – τα Model Y, Model 3, Model X και Model S. Το μοναδικό νέο της μοντέλο, το Cybertruck, είναι ένα ακριβό όχημα με εξειδικευμένο κοινό και αναμενόμενα χαμηλές πωλήσεις.
Επιπλέον, η κινεζική BYD πλησιάζει την Tesla στις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και την ξεπέρασε κατά πολύ το τέταρτο τρίμηνο του 2024, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς στην Κίνα και την Ευρώπη.
Τελικά μήπως είναι όλα θέμα χρήματων ;
Στο τέλος της ανάλυσής του το CNN καταλήγει στο συμπέρασμα ότι αν και οι πολιτικές απόψεις του Μασκ μπορεί να επηρεάζουν κάποιους αγοραστές, οι καταναλωτές γενικά λαμβάνουν υπόψη την τιμή και τις άλλες επιλογές από τους ανταγωνιστές.