Οι δασμοί Τραμπ σε Καναδά και Μεξικό προκαλούν κραδασμούς στην αυτοκινητοβιομηχανία -Ποιοι πλήττονται περισσσότερο

NEWSROOM
ΦΩΤΟ EPA/JIM LO SCALZO
ΦΩΤΟ EPA/JIM LO SCALZO

Καθώς η απειλή του Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό έγινε πραγματικότητα, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία κρατά συλλογικά την ανάσα της.

Για μήνες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούσαν μια προσέγγιση αναμονής  για τους πιθανούς δασμούς της κυβέρνησης Τραμπ. Ο Τραμπ υποσχέθηκε να επιβάλει δασμούς κατά την ορκωμοσία του και στη συνέχεια όρισε την 1η Φεβρουαρίου για την επιβολή εισφορών στους βασικούς εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ.

 Ο δασμός είναι ένας φόρος επί των εισαγωγών ή ξένων αγαθών που εισάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι εταιρείες που εισάγουν τα αγαθά πληρώνουν τους δασμούς και μερικοί φοβούνται ότι οι εταιρείες απλώς θα μετακυλίσουν οποιοδήποτε πρόσθετο κόστος στους καταναλωτές — αυξάνοντας το κόστος των οχημάτων και δυνητικά μειώνοντας τη ζήτηση.

Η αβεβαιότητα για το εμπόριο έπληξε την GM την προηγούμενη Τρίτη, όταν η μετοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας είχε μία από τις χειρότερες μέρες της εδώ και χρόνια.

«Μεγάλη επίδραση»

Οι δασμοί θα μπορούσαν να έχουν τεράστια επίδραση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και ενδεχομένως να μειώσουν τα κέρδη για εταιρείες όπως η GM, η οποία έχει σημαντικές παραγωγικές δραστηριότητες σε ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική.

«Ανεξάρτητα από το χρονοδιάγραμμα, αυτά τα γενικά τιμολόγια θα είχαν τεράστιο αντίκτυπο στην αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε η S&P Global Mobility σε έκθεση αυτή την εβδομάδα. «Σχεδόν καμία [αυτοκινητοβιομηχανία] ή προμηθευτής» που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Αμερική δεν θα είναι άτρωτος, σύμφωνα με την έκθεση.

Οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εργοστάσια στις ΗΠΑ, ωστόσο, εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές από άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Μεξικού, για να καλύψουν τη ζήτηση των Αμερικανών καταναλωτών.

Σχεδόν κάθε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ έχει τουλάχιστον ένα εργοστάσιο στο Μεξικό, συμπεριλαμβανομένων των έξι αυτοκινητοβιομηχανιών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, οι οποίες αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 70% των πωλήσεων στις ΗΠΑ το 2024.

Η βιομηχανία είναι βαθιά ενοποιημένη μεταξύ των χωρών, με το Μεξικό να εισάγει το 49,4% όλων των ανταλλακτικών αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ. Με τη σειρά του, το Μεξικό εξάγει το 86,9% της παραγωγής ανταλλακτικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη Διεθνή Διοίκηση Εμπορίου.

Tι εκτιμούν οι αναλυτές

Η Wells Fargo εκτιμά ότι οι δασμοί 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά θα κοστίσουν στην παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία του Ντιτρόιτ δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Η εταιρεία εκτιμά τον αντίκτυπο των δασμών 5%, 10% και 25% στη GM, τη Ford Motor  και Stellantis  θα ήταν συνολικά 13 δισεκατομμύρια δολάρια, 25 δισεκατομμύρια δολάρια και 56 δισεκατομμύρια δολάρια, αντίστοιχα.

Η S&P Global Mobility, πρώην IHS Markit, εκτιμά ότι ένας δασμός 25% σε ένα όχημα 25.000 δολαρίων από τον Καναδά ή το Μεξικό θα πρόσθετε 6.250 δολάρια στο κόστος του — μερικά αν όχι τα περισσότερα από τα οποία θα μπορούσαν να μεταφερθούν στον καταναλωτή.

 Η S&P Mobility αναφέρει ότι τα εργοστάσια στον Καναδά και το Μεξικό παράγουν περίπου 5,3 εκατομμύρια οχήματα, με περίπου 70% —σχεδόν 4 εκατομμύρια— να προορίζονται για τις Η.Π.Α.

Το Μεξικό αντιπροσώπευε την πλειοψηφία αυτών των οχημάτων, καθώς πέντε αυτοκινητοβιομηχανίες — Ford, GM, Stellantis, Toyota Motor  και Honda — παρήγαγαν  περίπου 1,3 εκατομμύρια ελαφρά οχήματα το 2024 στον Καναδά, κυρίως για την αγορά των ΗΠΑ, σύμφωνα με μια καναδική μη κερδοσκοπική ερευνητική ομάδα κατασκευής.

Ορισμένες από αυτές τις αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται επίσης σε μεγάλο βαθμό στην παραγωγή στο Μεξικό, αλλά δεν θα αντιμετωπίσουν όλοι οι παραγωγοί τις ίδιες απώλειες σε ποσοστό επί των πωλήσεων, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen  είναι η πιο εκτεθειμένη δασμολογικά  στο Μεξικό, ακολουθούμενη από τη Nissan και την  Stellantis.

 Αυτές είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε δασμούς σε οχήματα που εισάγονται από το Μεξικό, με βάση το ποσοστό πωλήσεων στις ΗΠΑ:

  • Volkswagen: 43% 
  • Nissan: 27% 
  • Stellantis: 23% 
  • GM: 22% 
  • Ford: 15% 
  • Honda: 13% 
  • Toyota: 8% 
  • Hyundai: 8%

Πτώση των μετοχών

Η Volkswagen και η Stellantis ηγούνται της απότομης ενδοσυνεδριακής πτώσης των ευρωπαϊκών μετοχών αυτοκινήτων, καθώς οι νέοι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απειλούν τις πωλήσεις των εργοστασίων τους στο Μεξικό.
Η VW, η οποία εξήγαγε περισσότερα από 500.000 οχήματα πέρυσι στις ΗΠΑ από το Μεξικό, υποχώρησε κατά 6,7% στις πρώτες συναλλαγές, ενώ η Stellantis, ο αμέσως μεγαλύτερος ευρωπαϊκός παραγωγός εκεί, σημείωσε πτώση 7%.

Οι δασμοί 25% του Τραμπ στα προϊόντα από το Μεξικό και τον Καναδά, που θα αρχίσουν την Τρίτη, θέτουν υπό αμφισβήτηση αλυσίδες εφοδιασμού δεκαετιών, ιδίως για τις αυτοκινητοβιομηχανίες από όλο τον κόσμο που έχουν δημιουργήσει κόμβους παραγωγής στο Μεξικό, κυρίως για να προμηθεύουν την αμερικανική αγορά. Οι Γερμανοί προμηθευτές αυτοκινήτων λειτουργούν περισσότερες από 330 εγκαταστάσεις στο Μεξικό, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας διαθέτουν εκεί αρκετά εργοστάσια που παρήγαγαν 716.000 επιβατικά αυτοκίνητα το 2023.

Οι μετοχές των κατασκευαστών πολυτελών αυτοκινήτων BMW AG και Mercedes-Benz Group υποχώρησαν επίσης κατά 6,5% και 5,3% αντίστοιχα, το πρωί. Η BMW, η οποία απασχολεί περίπου 3.700 εργαζόμενους στο εργοστάσιό της στο San Luis Potosi, εξήγαγε 95.151 οχήματα στις ΗΠΑ από το Μεξικό πέρυσι.

ΣΧΕΤΙΚΑ