Ποια προϊόντα και εταιρείες θα δεχθούν το μεγαλύτερο πλήγμα από τους δασμούς Τραμπ

Πηγή: shulers / Shutterstock.com

Πολλά από τα είδη που οι Αμερικανοί αγοραστές αγοράζουν στους διαδρόμους των καταστημάτων λιανικής προέρχονται από μακρινά εργοστάσια ή αγροκτήματα - μια πραγματικότητα που θα μπορούσε σύντομα να αναγκάσει πολλούς καταναλωτές να αλλάξουν τις αγοραστικές τους συνήθειες.

Τα αθλητικά παπούτσια, τα μπλουζάκια, η μπύρα και άλλα κοινά είδη οικιακής χρήσης συχνά κατασκευάζονται σε χώρες όπως η Κίνα, το Μεξικό και ο Καναδάς πριν καταλήξουν σε ένα μεγάλο κατάστημα λιανικής πώλησης, παντοπωλείο ή εμπορικό κέντρο στις ΗΠΑ.

Ενώ οι δασμοί έχουν γίνει μια οικεία έννοια για περισσότερους Αμερικανούς από τότε που ο Τραμπ τους εφάρμοσε σε μέταλλα και άλλα βασικά υλικά κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, οι εισφορές με τις οποίες έχει απειλήσει στην επιστροφή του στον Λευκό Οίκο θα μπορούσαν να έχουν πολύ μεγαλύτερη επίδραση στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών.

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν ελάχιστη αντίληψη για το πόσα ακριβώς είδη θα μπορούσαν να δουν αυξήσεις τιμών λόγω των δασμών: από αβοκάντο μέχρι παιδικά παιχνίδια, σοκολάτα και αυτοκίνητα, δήλωσαν οι ειδικοί στο CNBC.

Οι προτεινόμενοι δασμοί σε προϊόντα από την Κίνα, το Μεξικό και τον Καναδά - τους τρεις μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ - θα επηρεάσουν πιθανότατα περισσότερο τους Αμερικανούς καταναλωτές.

Οι ακριβείς λεπτομέρειες αυτών των δασμών, συμπεριλαμβανομένων των χωρών που θα επηρεαστούν και του ύψους των δασμών, παραμένουν ασαφείς και ενδέχεται να αλλάξουν. Στην προεκλογική εκστρατεία, ο Τραμπ μίλησε για την εφαρμογή δασμών 10% έως 20% σε όλες τις χώρες και για επιβολή εισφορών έως και 60% στα κινεζικά προϊόντα.

Από την πρώτη του υποψηφιότητα για την προεδρία, ο Τραμπ έχει υποστηρίξει ότι οι δασμοί θα ενθαρρύνουν την αύξηση της μεταποίησης στις ΗΠΑ και θα προωθήσουν τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την εθνική ασφάλεια. Δεν είναι μόνο αυτός: Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν και άλλοι Δημοκρατικοί έχουν υποστηρίξει πιο περιορισμένους δασμούς για τους ίδιους λόγους.

Ανεξάρτητα από αυτό, ο κίνδυνος είναι σαφής για τους εμπόρους λιανικής πώλησης. Το τελευταίο είναι το πιο πιθανό σενάριο, καθώς ο κλάδος είναι απρόθυμος να θυσιάσει κέρδη, δήλωσαν στελέχη του λιανεμπορίου και εμπειρογνώμονες του κλάδου στο CNBC τις τελευταίες εβδομάδες.

Σημαντικές εμπορικές ομάδες λιανικού εμπορίου, συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου και της Ένωσης Τεχνολογίας Καταναλωτών, έχουν προειδοποιήσει ότι οι δασμοί θα μετατραπούν ουσιαστικά σε φόρο για τις αμερικανικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.

Οι αγοραστές αναμένουν ήδη ότι οι δασμοί θα πλήξουν το πορτοφόλι τους. Περίπου το 67% των ενηλίκων στις ΗΠΑ που συμμετείχαν σε έρευνα δήλωσαν ότι θεωρούν πολύ πιθανό ή κάπως πιθανό ότι οι εταιρείες θα μετακυλήσουν το κόστος των δασμών στους καταναλωτές, σύμφωνα με έρευνα της Morning Consult σε περισσότερα από 4.400 άτομα στις αρχές Δεκεμβρίου. Ακόμα κι έτσι, η ίδια δημοσκόπηση διαπίστωσε ότι περίπου το 45% των ενηλίκων υποστηρίζουν έναν δασμό 10% σε όλες τις εισαγωγές, ενώ πάνω από το ένα τρίτο των ερωτηθέντων υποστηρίζουν έναν δασμό 20% σε όλα τα αγαθά και μια εισφορά 60% στις κινεζικές εισαγωγές.

Ο Ali Furman, επικεφαλής της βιομηχανίας καταναλωτικών αγορών της PwC, δήλωσε ότι τα τιμολόγια έχουν γίνει το υπ' αριθμόν 1 θέμα συζήτησης μεταξύ των εταιρειών που συνεργάζονται με την εταιρεία συμβούλων, και οι συζητήσεις έχουν φτάσει στην κορυφή της διοίκησης. Η εταιρεία ανέφερε ότι οι επιπτώσεις των δασμών θα μπορούσαν να είναι διαφορετικές τώρα από ό,τι κατά την πρώτη θητεία του Trump, καθώς η νέα του πρόταση είναι ευρύτερη

«Δεν είμαστε στο 2017», είπε ο Furman. «Επειδή υπάρχει ένας καταναλωτής με μεγαλύτερη συνειδητοποίηση του κόστους, πρέπει να είστε πολύ πιο προσεκτικοί για να μετακυλίσετε αυτό το κόστος στον καταναλωτή».

Ο σχεδιασμός για τους δασμούς τώρα είναι δύσκολος, επειδή οι εταιρείες δεν γνωρίζουν πώς θα προχωρήσει ο Τραμπ. Στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας που μίλησαν με το CNBC τις τελευταίες εβδομάδες δήλωσαν ότι προετοιμάζονται για διάφορα σενάρια, αλλά δεν κάνουν καμία κίνηση μέχρι να υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια.

«Εργαζόμαστε, προφανώς, πάνω σε σενάρια», δήλωσε ο Antonio Filosa, επικεφαλής των δραστηριοτήτων της Stellantis στη Βόρεια Αμερική. «Αλλά ναι, πρέπει να περιμένουμε τις αποφάσεις του και μετά την απόφαση του κ. Τραμπ και της κυβέρνησής του, θα εργαστούμε αναλόγως».

Ο καθηγητής Brett House, οικονομολόγος από το Columbia Business School, δήλωσε ότι σχεδόν κάθε καταναλωτικό προϊόν θα μπορούσε να δει αύξηση των τιμών βάσει των προτάσεων, αλλά ορισμένες εταιρείες έχουν μεγαλύτερη έκθεση από άλλες.

«Περίπου το 50% των εισαγωγών πετρελαίου των ΗΠΑ προέρχεται από τον Καναδά. Αν η κυβέρνηση Τραμπ επιβάλει δασμούς σε αυτά, είναι αναμφισβήτητο ότι τα πάντα στις Ηνωμένες Πολιτείες θα γίνουν σημαντικά ακριβότερα», δήλωσε ο Χάουζ σε συνέντευξή του στο CNBC. «Το εύρος των επιπτώσεων που θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε από αυτούς τους δασμούς θα μπορούσε να είναι τεράστιο και θα μπορούσε να επηρεάσει κάθε τι που παράγουμε στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς και κάθε νοικοκυριό και κάθε επιχείρηση».

Ακολουθούν μερικά μόνο από τα προϊόντα που θα επηρεαστούν αν τεθούν σε ισχύ οι δασμοί σε προϊόντα από την Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό.

 AP Images

AP Images

Ευρώπη: Κίνδυνος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Οι προστατευτικές πολιτικές φαίνεται να αποτελούν υψηλή προτεραιότητα για μια δεύτερη κυβέρνηση Τραμπ, σημειώνει το Oxford Economics. «Για αυτό τον λόγο αναμένουμε ότι ο Τραμπ θα επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ, μια σημαντική αύξηση από τον σημερινό δασμό του 2,5%. Αυτό θα αυξήσει το κόστος των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στην αγορά των ΗΠΑ, καθιστώντας τα σημαντικά λιγότερο ανταγωνιστικά ως προς την τιμή τους έναντι των αμερικανικών και των εκτός ΕΕ εναλλακτικών προϊόντων. Το αποτέλεσμα; Απότομη συρρίκνωση των εξαγωγών αυτοκινήτων της ΕΕ προς τις ΗΠΑ, την κύρια αγορά για τα οχήματα που κατασκευάζονται στην ΕΕ», προσθέτει.

Η γερμανική και η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία ξεχωρίζουν ως οι πλέον εκτεθειμένες σε αυτή τη δασμολογική απειλή. Οι εκτιμήσεις του Oxford Economics δείχνουν ότι οι γερμανικές και ιταλικές εξαγωγές αυτοκινήτων θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 7,1% και 6,6%.

Αντίθετα, οι ισπανικές και γαλλικές εξαγωγές προβλέπεται να υποστούν μικρότερες μειώσεις της τάξης του 2,4% και 2,3%. Αυτές οι διαφορές αναδεικνύουν τον άνισο αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με τις γερμανικές και ιταλικές επιχειρήσεις να είναι ιδιαίτερα ευάλωτες λόγω της μεγαλύτερης εξάρτησής τους από την αγορά των ΗΠΑ. Το 24% των εξαγωγών αυτοκινήτων της Γερμανίας και το 30% των εξαγωγών αυτοκινήτων της Ιταλίας εκτός ΕΕ κατευθύνονται στις ΗΠΑ, έναντι μόλις 6% και 5% των αντίστοιχων ισπανικών και γαλλικών εξαγωγών.

 Πηγή: August_0802 / Shutterstock.com

Πηγή: August_0802 / Shutterstock.com

Κίνα: Αθλητικά παπούτσια, έπιπλα και παιχνίδια

Μέσα στις ντουλάπες, τα σαλόνια και τα παιδικά δωμάτια, μια σειρά από αμερικανικά είδη οικιακής χρήσης προέρχονται από την Κίνα.

Η χώρα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας επίπλων στον πλανήτη, σύμφωνα με στοιχεία της Home Furnishings Association, μιας εμπορικής ομάδας που ασκεί πιέσεις για λογαριασμό των λιανοπωλητών ειδών σπιτιού. Το 2023, εισήχθησαν στις ΗΠΑ έπιπλα αξίας 32,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εκ των οποίων το 29% προήλθε από την Κίνα, ακολουθούμενο από το Βιετνάμ, το οποίο αντιπροσώπευε το 26,5% των εισαγωγών, σύμφωνα με την HFA, η οποία επικαλείται την εταιρεία επενδυτικών τραπεζών Mann, Armistead & Epperson - μία από τις κορυφαίες πηγές δεδομένων της βιομηχανίας επίπλων.

Μεταξύ 30% και 40% των επίπλων παράγεται στις ΗΠΑ, αλλά έως και 50% των πρώτων υλών - όπως ξύλο, υφάσματα, μεντεσέδες και βίδες - εισάγονται, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να αποφευχθούν οι αυξήσεις των τιμών στα οικιακά προϊόντα, ακόμη και αν τεχνικά είναι «made in America».

Η διευθύνουσα σύμβουλος της HFA, Shannon Williams, δήλωσε ότι οι λιανοπωλητές ειδών σπιτιού δεν μπορούν να αντέξουν έναν δασμό 60% στις εισαγωγές από την Κίνα και πιθανότατα θα πρέπει να μετακινήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, εάν τεθούν σε ισχύ οι προτεινόμενοι δασμοί του Trump. Ενώ τα τραπέζια και οι καναπέδες πιθανότατα δεν θα κόστιζαν 60% περισσότερο, οι τιμές τους θα εξακολουθούσαν να αυξάνονται, δήλωσε η Williams.

Εάν οι εταιρείες ανακατευθύνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού στο Βιετνάμ, όπου πολλοί κατασκευαστές κατέφυγαν κατά τη διάρκεια της πρώτης διακυβέρνησης του Τραμπ, οι λιανοπωλητές θα μπορούσαν και πάλι να αντιμετωπίσουν δασμούς 10% έως 20% - συν το κόστος της μετακίνησης των δραστηριοτήτων. Οι δασμοί και μόνο θα μπορούσαν να κάνουν έναν καναπέ αξίας 2.000 δολαρίων να κοστίζει έως και 2.200 με 2.400 δολάρια.

Εάν οι επιχειρήσεις μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στο Μεξικό, το οποίο αντιπροσώπευε περίπου το 10% των αμερικανικών εισαγωγών επίπλων το 2023, ένας καναπές των 2.000 δολαρίων θα μπορούσε να κοστίσει έως και 25% περισσότερο, στα 2.500 δολάρια.

Όταν ο Τραμπ ανακοίνωσε για πρώτη φορά τις αυξήσεις των δασμών, ορισμένοι εμπειρογνώμονες του κλάδου πρότειναν ότι οι λιανοπωλητές θα μπορούσαν να απορροφήσουν μέρος του κόστους αυτού και να προσπαθήσουν να μετακυλήσουν μέρος του στον κατασκευαστή για να αποτρέψουν μεγάλες αυξήσεις τιμών για τους καταναλωτές.

Μεταξύ του 2018 και του 2019, όταν ο Τραμπ εισήγαγε δασμούς 10% σε ορισμένα αγαθά κατά τη διάρκεια της πρώτης διακυβέρνησής του, οι τιμές των επίπλων αυξήθηκαν κατά περίπου 2,3%, σύμφωνα με την HFA, η οποία επικαλέστηκε στοιχεία από τον δείκτη τιμών καταναλωτή.

Πέρα από τα έπιπλα, οι καταναλωτές θα μπορούσαν να δουν ένα άλλο καθημερινό αντικείμενο να κοστίζει περισσότερο αν ισχύσουν οι υψηλότεροι δασμοί: τα παιχνίδια.

Περίπου το 80% των παιχνιδιών που εισάγονται στις ΗΠΑ προέρχονται από την Κίνα και το κόστος των παιχνιδιών που κατασκευάζονται εκτός των ΗΠΑ θα μπορούσε να αυξηθεί έως και 56%, σύμφωνα με την The Toy Association, μια εμπορική ομάδα που ασκεί πιέσεις για λογαριασμό του κλάδου.

Αυτό θα έκανε μια κούκλα Barbie των 20 δολαρίων, η οποία ιστορικά κατασκευάζεται στην Κίνα, να κοστίζει 31,20 δολάρια.

«Εάν αυτό συνέβαινε, οι γονείς θα μπορούσαν να ωθηθούν να αγοράσουν φθηνότερα, μη συμβατά παιχνίδια από μη εγκεκριμένους διαδικτυακούς πωλητές. Αυτά τα παιχνίδια συχνά δεν πληρούν τα αμερικανικά πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας και θα μπορούσαν να είναι τοξικά και επικίνδυνα για τα παιδιά, θέτοντάς τα σε κίνδυνο», ανέφερε η Ένωση Παιχνιδιών σε ηλεκτρονικό μήνυμα στο CNBC. «Τα παιχνίδια που παράγονται από την αμερικανική βιομηχανία παιχνιδιών συμμορφώνονται με αυστηρά πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας και ελπίζουμε ότι θα παραμείνουν προσιτά στις αμερικανικές οικογένειες και δεν θα υπόκεινται σε δασμούς».

Από το τέλος του 2023, περίπου το 50% των παιχνιδιών της μητρικής εταιρείας της Barbie, Mattel κατασκευάζονταν στην Κίνα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Ynon Kreiz. Φέτος, η Mattel αναμένει ότι λιγότερο από το 40% των προμηθειών της θα προέρχεται από την Κίνα, οπότε η «έκθεσή της στις ΗΠΑ σε προμήθειες από την Κίνα είναι επομένως 20%», δεδομένου του γεωγραφικού μείγματος πωλήσεων της εταιρείας, δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Anthony DiSilvestro.

«Κάναμε καλή δουλειά στον μετριασμό της πιθανής έκθεσης», δήλωσε ο DiSilvestro κατά τη διάρκεια συνεδρίου λιανικής της Morgan Stanley τον Δεκέμβριο. «Αλλά στο βαθμό που επηρεαζόμαστε, θα περιμέναμε να αυξήσουμε τις τιμές για να το αντισταθμίσουμε».

Τα υποδήματα είναι ένας άλλος κλάδος με μεγάλη εξάρτηση από την Κίνα. Περίπου το 37% των εισαγωγών υποδημάτων προήλθε από τη χώρα το 2023, ακολουθούμενο από περίπου 30% από το Βιετνάμ, σχεδόν 9% από την Ιταλία και 8% από την Ινδονησία, σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ.

Σχεδόν το 100% του συνόλου των υποδημάτων εισάγεται στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον όμιλο.

Η Κίνα δεν είναι σημαντικός κατασκευαστής καλλυντικών, αλλά η E.l.f. Beauty
, δημοφιλές εμπορικό σήμα μεταξύ των νεότερων αγοραστών, παράγει περίπου το 80% του μακιγιάζ της στην περιοχή.

Κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο CNBC στα τέλη του περασμένου έτους, ο διευθύνων σύμβουλος Tarang Amin δήλωσε ότι η εταιρεία θα μπορούσε να αναγκαστεί να αυξήσει τις τιμές της εάν οι αυξήσεις των δασμών τεθούν σε ισχύ - μια επικίνδυνη κίνηση, δεδομένου ότι οι χαμηλές τιμές της είναι ένα από τα κύρια θέλγητρά της.

Aβοκάντο/Φωτογραφία: Shutterstock
Aβοκάντο/Φωτογραφία: Shutterstock

Μεξικό: Αυτοκίνητα, μπύρα και αβοκάντο

Την τελευταία δεκαετία, οι Αμερικανοί καταναλωτές έχουν επιδείξει μεγαλύτερη όρεξη για αβοκάντο και μεξικανικές μπύρες. Έχουν επίσης συνηθίσει να αγοράζουν αυτοκίνητα από μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες με μεγάλη παραγωγή στο Μεξικό.

Οι δασμοί στις μεξικανικές εισαγωγές θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο αυτές τις συνήθειες.

Οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εργοστάσια στις ΗΠΑ, ωστόσο εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές από άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Μεξικού, για να καλύψουν τη ζήτηση των Αμερικανών καταναλωτών.

Στο πλαίσιο της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής και της Συμφωνίας ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά που την αντικατέστησε, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έβλεπαν όλο και περισσότερο το Μεξικό ως ένα λιγότερο ακριβό μέρος για την παραγωγή οχημάτων από ό,τι στις ΗΠΑ ή τον Καναδά.

Σχεδόν κάθε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ έχει τουλάχιστον ένα εργοστάσιο στο Μεξικό, συμπεριλαμβανομένων των έξι μεγαλύτερων σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανιών που αντιπροσώπευαν πάνω από το 70% των πωλήσεων στις ΗΠΑ το 2024.

Ο κλάδος είναι βαθιά ενσωματωμένος μεταξύ των χωρών, με το Μεξικό να εισάγει το 49,4% όλων των ανταλλακτικών αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ. Με τη σειρά του, το Μεξικό εξάγει το 86,9% της παραγωγής του σε ανταλλακτικά αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Εμπορίου.

Η Wells Fargo εκτιμά ότι οι δασμοί 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά θα έθεταν το μεγαλύτερο μέρος των προσαρμοσμένων κερδών της General Motors, Ford Motor και Stellantis σε κίνδυνο. Ο οίκος εκτιμά ότι οι επιπτώσεις των δασμών 5%, 10% και 25% θα είναι 13 δισ. δολάρια, 25 δισ. δολάρια και 56 δισ. δολάρια, αντίστοιχα, για τις τρεις εταιρείες.

Πιο συγκεκριμένα, η GM και η Stellantis διαθέτουν και οι δύο τεράστια εργοστάσια στο Μεξικό που παράγουν εξαιρετικά κερδοφόρα φορτηγά πλήρους μεγέθους. Αυτές, μαζί με τη Ford και άλλες, έχουν επίσης κατασκευάσει EV στο Μεξικό για να μειώσουν το κόστος.

Το Μεξικό φιλοξενεί επίσης την μπύρα με τις υψηλότερες πωλήσεις στις ΗΠΑ. 2023.

Η Constellation Brands' Modelo κατέκτησε το στέμμα από την Bud Light. Η Constellation κατέχει επίσης την Corona, η οποία κατατάσσεται στις 10 κορυφαίες μάρκες μπύρας των ΗΠΑ, και την ταχέως αναπτυσσόμενη Pacifico.

Εάν ο Τραμπ εφαρμόσει τους δασμούς, το κόστος της Constellation θα αυξηθεί κατά περίπου 16%, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Wells Fargo Securities.

Η εταιρεία πιθανότατα θα επιλέξει να αντισταθμίσει τις εισφορές αυξάνοντας τις τιμές, επειδή η μετακίνηση της παραγωγής δεν φαίνεται να αποτελεί επιλογή λόγω ενός αντιμονοπωλιακού διακανονισμού του 2013. Η Constellation έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία χρόνια για να επεκτείνει την παραγωγική της ικανότητα στο Μεξικό.

Κατά την τελευταία τηλεδιάσκεψη για τα κέρδη της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος της Constellation Bill Newlands δήλωσε ότι «είναι πραγματικά πολύ νωρίς για υποθέσεις» σχετικά με το πώς θα εξελιχθούν οι δασμοί.

Η αβεβαιότητα σχετικά με τους δασμούς οδήγησε αρκετούς αναλυτές της Wall Street να υποβαθμίσουν τη μετοχή της Constellation από τότε που ο Τραμπ ανακοίνωσε την πρόθεσή του να αναζωπυρώσει έναν εμπορικό πόλεμο με το Μεξικό.

Τα αβοκάντο έχουν αποδειχθεί λιγότερο εύκολο να αντικατασταθούν από τις μπύρες.

Το φρούτο, που κάποτε αποτελούσε σπάνιο θέαμα στα αμερικανικά παντοπωλεία, έχει γίνει βασικό στοιχείο στις βιτρίνες των παντοπωλείων, χάρη στην αυξανόμενη δημοτικότητα του μεξικάνικου φαγητού και των διατροφών που απαιτούν «υγιεινά λιπαρά».

Από τον Ιούνιο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2024, οι ΗΠΑ εισήγαγαν περισσότερα από 2,4 δισεκατομμύρια κιλά μεξικανικών αβοκάντο Hass.

Στις ΗΠΑ, τα αβοκάντο καλλιεργούνται στην Καλιφόρνια, τη Φλόριντα και τη Χαβάη. Αλλά περίπου το 90% των αβοκάντο που καταναλώνονται στις ΗΠΑ καλλιεργούνται στο Μεξικό, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ.

Η χώρα είναι ένα από τα λίγα μέρη που μπορούν να παράγουν το φρούτο όλο το χρόνο, εξασφαλίζοντας ότι οι καταναλωτές μπορούν να τρώνε τοστ με αβοκάντο το καλοκαίρι και γουακαμόλε την Κυριακή του Super Bowl.

Με την πάροδο των ετών, οι καταναλωτές αβοκάντο έχουν αποδείξει ότι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για το φρούτο. Ενώ η ζήτηση αβοκάντο έχει περίπου διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, οι τιμές έχουν επίσης αυξηθεί.

«Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από ένα αβοκάντο. … Υπάρχουν εποχές του έτους που ναι, οι τιμές μας είναι λίγο υψηλότερες, αλλά νομίζω ότι αυτό είναι επίσης μέρος του κανόνα με τους καταναλωτές μας. Δεν βλέπουμε μεγάλη πτώση στην κατανάλωσή μας όταν αυτές οι τιμές είναι λίγο υψηλότερες», δήλωσε στο CNBC ο Alvaro Luque, διευθύνων σύμβουλος της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Avocados from Mexico.

Η Chipotle Mexican Grill χρεώνει ένα premium για την προσθήκη γουακαμόλε, αλλά οι πελάτες της αλυσίδας έχουν σε μεγάλο βαθμό αγνοήσει τις αυξήσεις των τιμών σε όλο το μενού της τα τελευταία χρόνια. Η αλυσίδα burrito είναι μία από τις λίγες εταιρείες εστιατορίων που ανέφεραν αύξηση της κίνησης από τρίμηνο σε τρίμηνο πέρυσι.

Εκτός από τα αβοκάντο και τα αυτοκίνητα, ορισμένες εταιρείες κατασκευάζουν και ρούχα στο Μεξικό.

Η Kontoor Brands, για παράδειγμα, έχει στραφεί στην περιοχή για να κατασκευάσει μερικά από τα τζιν της Wrangler. Ενώ ορισμένα από τα τζιν της πωλούνται σήμερα προς 60 δολάρια στο Macy's, η τιμή θα μπορούσε να φτάσει τα 75 δολάρια με τους δασμούς.

Καναδάς: Πατάτες τηγανιτές

Οι δασμοί στα καναδικά προϊόντα θα ήταν ένα ακόμη πλήγμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους αγοραστές αυτοκινήτων. Οι τηγανητές πατάτες και τα χειμωνιάτικα παλτά κινδυνεύουν επίσης να γίνουν ακριβότερα για τους καταναλωτές.

Ο Καναδάς εξήγαγε αυτοκίνητα αξίας 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οικονομικής Πολυπλοκότητας.

Οι δασμοί στα καναδικά οχήματα θα επηρεάσουν περισσότερο τις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ, αλλά πιθανότατα θα υπάρξουν συνέπειες σε ολόκληρο τον κλάδο, ανάλογα με τις αλλαγές στα εξαρτήματα από προμηθευτές όπως η Magna με έδρα τον Καναδά. Ο πρωθυπουργός του Οντάριο Νταγκ Φορντ και άλλοι πολιτικοί και αξιωματούχοι της βιομηχανίας έχουν περιγράψει την πρόταση δασμών του Τραμπ ως υπαρξιακή απειλή για την ανακάμπτουσα αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας.

Πέντε αυτοκινητοβιομηχανίες - η Ford, η GM, η Stellantis, η Toyota Motor και η Honda Motor - παρήγαγαν πέρυσι 1,54 εκατομμύρια ελαφρά οχήματα στον Καναδά, κυρίως για τους καταναλωτές των ΗΠΑ.

Η κυβερνήτης του Μίσιγκαν, Gretchen Whitmer, προειδοποίησε την Τετάρτη ότι οι ενδεχόμενοι δασμοί 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά θα βλάψουν τον αμερικανικό τομέα αυτοκινήτων, θα αυξήσουν τις τιμές των οχημάτων και θα ωφελήσουν την Κίνα.

«Σκεφτείτε το εξής: Το 70% όλων των εξαρτημάτων αυτοκινήτων που κατασκευάζουμε στο Μίσιγκαν πηγαίνει απευθείας στους γείτονές μας. … Ο μόνος νικητής σε αυτή την εξίσωση είναι η Κίνα. Δεν θα τους άρεσε τίποτα περισσότερο από το να μας βλέπουν να καταστρέφουμε μόνοι μας το οικοσύστημα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό είναι θέμα εθνικής ασφάλειας. Δεν μπορούμε να το αφήσουμε να συμβεί αυτό», δήλωσε κατά τη διάρκεια ομιλίας της στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ.

Αλλά δεν θα είναι μόνο η αυτοκινητοβιομηχανία που θα νιώσει την πίεση από τους καναδικούς δασμούς.

Σκεφτείτε την ταπεινή τηγανητή πατάτα. Ο Καναδάς εξάγει περίπου 40,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε αγροτικά προϊόντα στις ΗΠΑ ετησίως, συμπεριλαμβανομένων 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε κατεψυγμένες τηγανητές πατάτες και άλλα κατεψυγμένα προϊόντα πατάτας, σύμφωνα με το Agriculture and Agri-Food Canada, το αντίστοιχο Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ.

Οι κατεψυγμένες τηγανητές πατάτες του Καναδά προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την McCain Foods. Η καναδική οικογενειακή εταιρεία αναφέρει ότι μία στις τέσσερις πατάτες που καταναλώνονται παγκοσμίως προέρχεται από τις εγκαταστάσεις της. Η εταιρεία διαθέτει επτά εργοστάσια στον Καναδά και 11 στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τις ιστοσελίδες των θυγατρικών της.

Όπως έχει δείξει ο τελευταίος χρόνος, οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο ευαίσθητοι στις τιμές στα παντοπωλεία και στα drive-thru των fast-food, καθιστώντας απίθανο να «καταπιούν» μια αύξηση των τιμών που θα αντισταθμίζει το δασμολόγιο.

Εάν ο Τραμπ εφαρμόσει αυστηρότερους δασμούς στα καναδικά προϊόντα, η McCain θα μπορούσε να μεταφέρει ακόμη μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της στις ΗΠΑ.
. Ευτυχώς, πολλοί προμηθευτές τηγανητών πατατών, συμπεριλαμβανομένης της Lamb Weston με έδρα το Αϊντάχο, έχουν επεκτείνει τη δυναμικότητά τους μετά την πανδημία του Covid.

Οι δασμοί στα καναδικά προϊόντα θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τα είδη ένδυσης.

Η Canada Goose έχει χτίσει τη φήμη της σε υψηλής ποιότητας ενδύματα για ψυχρές θερμοκρασίες, κατασκευασμένα στον Καναδά. Περίπου το 70% των εμπορευμάτων του λιανοπωλητή κατασκευάζεται στη χώρα, και το 30% παράγεται στην Ευρώπη σε ένα εργοστάσιο που ανήκει στην εταιρεία στη Ρουμανία και σε εργολάβους σε άλλα μέρη της ηπείρου.

Εκπρόσωπος της εταιρείας αρνήθηκε να σχολιάσει τον τρόπο με τον οποίο η Canada Goose προετοιμάζεται για τους δασμούς και αν θα αυξήσει τις τιμές.

ΣΧΕΤΙΚΑ