Στα «σκαριά» συμφωνία μεγατόνων στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι κορυφαίες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Nissan και Honda εξετάζουν μια μεγάλη συγχώνευση, προκαλώντας σοκ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι δύο αντίπαλες εταιρείες προσπαθούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές στο δρόμο προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση.
Η Nissan και η Honda σχεδιάζουν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για συγχώνευση, ανέφερε η ιαπωνική οικονομική εφημερίδα Nikkei, επικαλούμενη πηγές προσκείμενες στο θέμα και σημειώνοντας ότι οι εγχώριες ομότιμες εταιρείες αναμένεται να υπογράψουν σύντομα μνημόνιο κατανόησης.
Και η Mitsubishi στο «παιχνίδι»
Οι δύο εταιρείες φέρεται επίσης να επιδιώκουν να εντάξουν στη συμφωνία τη Mitsubishi, στην οποία η Nissan είναι ο κορυφαίος μέτοχος με ποσοστό 24%, σημειώνει το CNBC.
Η μελλοντική σύμπραξη θα μπορούσε να δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο με βάση τις πωλήσεις οχημάτων, με 8 εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως, σύμφωνα με τη Citi.
Αυτό θα τοποθετούσε τη Nissan-Honda-Mitsubishi πίσω από την επίσης ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Toyota Motor και τη γερμανική Volkswagen που πλήττεται από την κρίση, αντίστοιχα.
Σε παρόμοιες δηλώσεις, η Nissan και η Honda δεν επιβεβαίωσαν ούτε διέψευσαν την έκθεση της Nikkei. Η εφημερίδα ανέφερε αργότερα ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ήδη από την επόμενη εβδομάδα.
Η έκθεση για τη συγχώνευση έρχεται σε μια εποχή που πολλοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν τον αυξημένο παγκόσμιο ανταγωνισμό από μεγαλύτερους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η Tesla και η κινεζική BYD.
Η Nissan και η Honda είχαν προηγουμένως σφυρηλατήσει μια στρατηγική συνεργασία τον Μάρτιο για να συνεργαστούν στην παραγωγή βασικών εξαρτημάτων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Μια συγχώνευση, ωστόσο, αναμένεται να αντιμετωπίσει αρκετά εμπόδια. Αναλυτές έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την πιθανότητα πολιτικού ελέγχου στην Ιαπωνία, δεδομένου του ενδεχομένου περικοπών θέσεων εργασίας εάν μια συμφωνία προωθηθεί, ενώ η λύση της συμμαχίας της Nissan με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault θεωρείται κομβική για τη διαδικασία.
Ο Peter Wells, καθηγητής επιχειρήσεων και βιωσιμότητας στο Κέντρο Έρευνας για την Αυτοκινητοβιομηχανία του Cardiff Business School, περιέγραψε την αναφερόμενη συγχώνευση ως μια «πραγματικά σημαντική» εξέλιξη - που θα μπορούσε να βοηθήσει τη Nissan και τη Honda να εξοικονομήσουν χρήματα από το κόστος και να δημιουργήσουν τις τεχνολογίες που χρειάζονται για το μέλλον.
«Υπήρξαν πολλές εικασίες σχετικά με τη θέση της Nissan τους τελευταίους 12 μήνες περίπου. Προσπαθεί να εξισορροπήσει ή να εξισορροπήσει τη σχέση της με τη Renault, αλλά δυσκολεύεται», δήλωσε ο Wells στην εκπομπή “Street Signs Europe” του CNBC την Τετάρτη.
«Δυσκολεύεται στην αγορά, δυσκολεύεται στην πατρίδα της, δεν έχει τη σωστή γκάμα προϊόντων. Υπάρχουν τόσα πολλά προειδοποιητικά σημάδια, τόσες πολλές κόκκινες σημαίες γύρω από τη Nissan αυτή τη στιγμή που κάτι έπρεπε να συμβεί», πρόσθεσε. «Το αν αυτή είναι η απάντηση είναι ένα άλλο ερώτημα», επεσήμανε.
Οι μετοχές της Nissan σημείωσαν άνοδο σχεδόν 24% την Τετάρτη, σημειώνοντας την καλύτερη ημέρα διαπραγμάτευσης της εταιρείας εδώ και τουλάχιστον 40 χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων FactSet. Η τιμή της μετοχής της εταιρείας, που είναι εισηγμένη στο Τόκιο, παραμένει σχεδόν 25% χαμηλότερη σε ετήσια βάση.
Οι μετοχές της Honda, εν τω μεταξύ, υποχώρησαν πάνω από 3% στη Νέα Υόρκη.
Εμπόδια σε μια πιθανή συγχώνευση
Ερωτηθείς εάν η ενοποίηση μεταξύ της Nissan και της Honda θα μπορούσε να αναδειχθεί ως μια καλή λύση για την καταπολέμηση του ανταγωνισμού από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες EV, ο Wells του Cardiff Business School δήλωσε ότι η συμφωνία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «παραδοσιακή λύση».
«Οι ανησυχίες μου θα ήταν ότι ίσως το άφησαν λίγο αργά, ότι δεν έχουν την τρέχουσα τεχνολογία και το στήσιμο [ή] το σωστό προϊόν για να ανταγωνιστούν στις βασικές αγορές τους», δήλωσε ο Wells.
«Ειδικά για τη Nissan, δεν έχουν συμβαδίσει με την αμερικανική αγορά. Αυτή είναι η κύρια ανησυχία τους και δεν μπορούν να το διορθώσουν πολύ γρήγορα», πρόσθεσε.
Ο Akira Kishimoto της JPMorgan μοιράστηκε παρόμοιες απόψεις σχετικά με ορισμένα από τα εμπόδια μιας μελλοντικής συγχώνευσης Nissan-Honda, λέγοντας ότι «τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν θα είναι υψηλά».
«Στο ελάχιστο, πιστεύουμε ότι η Nissan πρέπει να διευκρινίσει πού θα καταλήξει η ιδιαίτερα περίπλοκη κεφαλαιακή σχέση της με τη Renault, στην οποία εμπλέκεται η γαλλική κυβέρνηση, και επίσης να παράσχει λεπτομέρειες σχετικά με την πρόταση αναδιάρθρωσης που ανακοίνωσε», δήλωσε ο Kishimoto σε ερευνητικό σημείωμα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη.
«Πιστεύουμε ότι η Honda πρέπει να δείξει πώς θα διαχειριστεί τις μεγάλες επενδύσεις [ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία] και μπαταριών στον Καναδά», δήλωσε ο Kishimoto.
Η JPMorgan ανέφερε ότι θα πρέπει τώρα να περιμένει για οποιεσδήποτε συγκεκριμένες ανακοινώσεις από οποιαδήποτε από τις δύο εταιρείες.
«Πλήρης μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας
«Αυτή η σύνδεση δεν είναι εντελώς απροσδόκητη, διότι προφανώς ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους νωρίτερα φέτος», δήλωσε η Lucinda Guthrie, εκτελεστική συντάκτρια της Mergermarket, στην εκπομπή “Street Signs Europe” του CNBC την Τετάρτη.
«Ορισμένες από τις αναφορές που έχω δει ισχυρίζονται ότι αυτό προέκυψε ως αποτέλεσμα της προσέγγισης της Foxconn προς τη Nissan. Τώρα, με τη συγκεκριμένη συναλλαγή, αμφισβητώ αν πρόκειται να είναι μια σκληροπυρηνική συγχώνευση ή αν πρόκειται να είναι περισσότερο μια συνεργασία», πρόσθεσε.
Η Foxconn, προμηθευτής της Apple, προσέγγισε τη Nissan για την απόκτηση μεριδίου, ανέφερε την Τετάρτη το Bloomberg, επικαλούμενο ανώνυμη πηγή. Η εταιρεία με έδρα την Ταϊβάν έχει επενδύσει σημαντικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα τελευταία χρόνια. Το CNBC επικοινώνησε με τη Foxconn για να σχολιάσει.
Απηχώντας την τελευταία εξέλιξη, η Honda επιχείρησε πρόσφατα μια συνεργασία με τη General Motors, πριν τελικά αποφασίσει να αποσυρθεί.
Οι εικασίες σχετικά με την ενοποίηση μεταξύ της Honda και της Nissan θα μπορούσαν να ακολουθήσουν παρόμοια πορεία, δήλωσε ο Guthrie.
«Πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι αυτό θα πρέπει να γίνει με τις ευλογίες της ιαπωνικής κυβέρνησης, επειδή υπάρχει το ενδεχόμενο περικοπών εργατικού δυναμικού, αλλά τότε, πώς θα μπορέσουν οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταγωνιστούν τα οχήματα χαμηλού κόστους από την Κίνα;». δήλωσε ο Guthrie.
Ο Arifumi Yoshida της Citi δήλωσε ότι μια συγχώνευση θα έχει πιθανότατα αρνητικό αντίκτυπο για τη Honda, αλλά θετικό για τη Nissan και τη Mitsubishi.
«Δεδομένης της ανταγωνιστικότητας της Honda στις μοτοσικλέτες και τα [υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα] και της δύναμης της μάρκας της, πιστεύουμε ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τους αντιπάλους της για τα επόμενα 5-10 χρόνια», δήλωσε ο Yoshida σε ερευνητικό σημείωμα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη.
Ωστόσο, ο Yoshida δήλωσε ότι η απόφαση θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια απόφαση που ελήφθη «εν αναμονή του πλήρους μετασχηματισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας».