Unesco: Οι Influencers χρειάζεται «επειγόντως» να εκπαιδευτούν στο fact-checking
Οι Influencers των social Media χρειάζονται «επειγόντως» βοήθεια στο να μάθουν να διασταυρώνουν ότι αυτό που πρόκειται να μεταφέρουν στους ακόλουθούς τους είναι αλήθεια, προκειμένου να μειωθεί η εξάπλωση ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο, προειδοποίησε η Unesco.
Σύμφωνα με έκθεση του εκπαιδευτικού, επιστημονικού και πολιτιστικού οργανισμού του ΟΗΕ, τα δυο τρίτα των δημιουργών περιεχομένου αποτυγχάνουν να ελέγξουν την ορθότητα όσων μεταφέρουν, καθιστώντας τους ίδιους και τους ακόλουθους τους ευάλωτους στην παραπληροφόρηση.
Η Unesco δήλωσε ότι τα ευρήματά της, τα οποία προέρχονται από έρευνα σε μεγάλα προφίλ στα social media, υπογραμμίζουν την ανάγκη να εκπαιδευτούν οι δημιουργοί προκειμένου να παράγουν ποιοτικότερο υλικό. «Η έλλειψη του ελέγχου της πληροφορίας που μεταδίδουν αναδεικνύει την ευπάθεια τους στην παραπληροφόρηση, η οποία μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για τον δημόσιο διάλογο και την εμπιστοσύνη προς τα μέσα ενημέρωσης».
Έξι στους δέκα δεν επαληθεύουν τις πληροφορίες τους
Έξι στους δέκα δημιουργούς δήλωσαν ότι δεν είχαν επαληθεύσει την ακρίβεια των πληροφοριών τους, πριν τις μοιραστούν με το κοινό, ενώ η έρευνα διαπίστωσε ότι οι δημιουργοί γενικά δεν χρησιμοποιούσαν επίσημες πηγές, όπως κυβερνητικά έγγραφα ή ιστοσελίδες.
Η πιο συνηθισμένη «πηγή» πληροφόρησης για τους Influencer είναι η «προσωπική εμπειρία/συναντήσεις», ακολουθούμενη από τη δική τους έρευνα ή συζήτηση με άτομα που «γνωρίζουν το θέμα», ενώ οι ειδησεογραφικές πηγές να βρίσκονται στην τρίτη θέση.
Η έρευνα της Unesco διαπίστωσε ότι τέσσερις στους δέκα δημιουργούς ανέφεραν τη «δημοτικότητα» μιας πηγής, που υπολογίζεται από τον αριθμό των likes και των προβολών, ως βασικό δείκτη για το αν είναι αξιόπιστη ή όχι.
Η Unesco συνεργάστηκε με το αμερικανικό Κέντρο δημοσιογραφίας Knight Center for Journalism in Americas για να προσφέρει ένα διαδικτυακό μάθημα για το «πώς να γίνεις μια αξιόπιστη φωνή στο διαδίκτυο», το οποίο περιλαμβάνει ενότητες για το fact-checking και τη δημιουργία περιεχομένου για εκλογές ή κατά τη διάρκεια κρίσεων. Η Unesco δήλωσε ότι 9.000 influencers έχουν ήδη εγγραφεί για το δωρεάν, μηνιαίο μάθημα.
Οι Influencers δεν πιστεύουν ότι έχουν ρόλο δημοσιογράφου
Η Adeline Hulin, ειδικός στα θέματα αλφαβητισμού των μέσων ενημέρωσης στην Unesco, δήλωσε ότι ορισμένοι Influencers εξεπλάγησαν από το γεγονός ότι το έργο τους θα μπορούσε να θεωρηθεί «δημοσιογραφία ειδήσεων». «Δεν τοποθετούν τους εαυτούς τους σε αυτή την κατηγορία», δήλωσε η ίδια.
Η Salome Saque, Γαλλίδα δημοσιογράφος και δημοφιλής στα social media, δήλωσε ότι πολλοί δημιουργοί δεν ήταν εξοικειωμένοι με τη δημοσιογραφική πρακτική και έπρεπε να κατανοήσουν καλύτερα τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει το έργο τους. Περισσότεροι επαγγελματίες δημοσιογράφοι θα έπρεπε να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη διάδοση του έργου τους, πρόσθεσε.