Πώς οι διαφορετικοί φόροι επιβατών στην Ευρώπη επηρεάζουν τα αεροπορικά ταξίδια
Στη Γαλλία αυτή την εβδομάδα, το εθνικό συνδικάτο πιλότων αεροπορικών εταιρειών («Syndicat national des pilotes de ligne» ή «SNPL») καλεί σε απεργία για να διαμαρτυρηθεί για την αύξηση των φόρων αεροπορικών μεταφορών.
Έχουν εκφραστεί ανησυχίες ότι η τελευταία σχεδιαζόμενη τροποποίηση των αεροπορικών φόρων θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας στη χώρα και να επηρεάσει τον τουρισμό.
Οι φόροι των επιβατών αεροπορικών μεταφορών σε όλη την Ευρώπη αυξήθηκαν φέτος. Διαβάστε παρακάτω για να ανακαλύψετε πώς αυτό επηρεάζει το κόστος της επόμενης πτήσης σας.
Τι είναι ο φόρος αεροπορικών επιβατών;
Οι φόροι αεροπορικών επιβατών συνήθως προστίθενται σε άλλους φόρους που πληρώνετε όταν κάνετε κράτηση για πτήση, σημειώνει το Euronews.
Όπως θα περιμένατε, κάθε χώρα υπολογίζει τους φόρους της με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με το μέγεθος των αεροδρομίων, τις δημοφιλείς περιοχές και τους τύπους αεροσκαφών, όπως τα εμπορικά αεροπλάνα και τα ιδιωτικά τζετ.
Η είσπραξη αυτών των φόρων είναι ευθύνη των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες τους χρεώνουν στους πελάτες ως μέρος του εισιτηρίου τους. Στη συνέχεια, τα χρήματα δαπανώνται κατά την κρίση της κυβέρνησης κάθε χώρας, συχνά για τη χρηματοδότηση δημόσιων υπηρεσιών.
Αυτές οι εισφορές αεροπορικών επιβατών μπορούν να συγκεντρώσουν σημαντικά ποσά - για παράδειγμα, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου συγκέντρωσε πάνω από 3 δισεκατομμύρια λίρες (3,75 δισεκατομμύρια ευρώ) μεταξύ 2019 και 2020.
Ορισμένοι φόροι, όπως ο γαλλικός φόρος Eco Air Tax, έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τη χρηματοδότηση θεμάτων που σχετίζονται με το κλίμα και το περιβάλλον, όπως η συγκέντρωση εσόδων για εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς και πιο βιώσιμες αεροπορικές υποδομές.
Ποιοι είναι υπέρ και κατά των φόρων επί των επιβατών αεροπορικών μεταφορών;
Οι αεροπορικές εταιρείες ανησυχούν για το τι σημαίνουν οι επιπλέον φόροι για τους επιβάτες και τους αποκαλούν «αντιαναπτυξιακούς».
Ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Willie Walsh κατήγγειλε φέτος τον γερμανικό φόρο, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Michael O'Leary δήλωσε ότι η σχεδιαζόμενη αύξηση του βρετανικού φόρου αεροπορικών επιβατών (APD) θα προκαλέσει στη φτηνή αεροπορική εταιρεία μείωση των πτήσεών της από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 10%, που ισοδυναμεί με πέντε εκατομμύρια επιβάτες.
Οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές λένε ότι οι φόροι των αεροπορικών επιβατών θα μπορούσαν να αποθαρρύνουν πολύ περισσότερο τις πτήσεις.
Η Hannah Lawrence από το Stay Grounded, ένα δίκτυο για την καταπολέμηση της αεροπορίας, λέει: «Τα μέτρα για να σταματήσει η αύξηση της αεροπορικής κίνησης είναι ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε».
«Πρέπει να δούμε να εφαρμόζονται αποτελεσματικές πολιτικές σε όλη την Ευρώπη που μειώνουν δίκαια την εναέρια κυκλοφορία, όπως η εφαρμογή ενός τέλους συχνών πτήσεων. [Αυτό] θα μείωνε τις εκπομπές με τη μείωση των υπερβολικών πτήσεων για τους πλούσιους επιβάτες».
Όταν το 2021 η Ελβετία πρότεινε φόρο επί των εισιτηρίων (ή «flugticketabgabe») για τη μείωση των επιπτώσεων των αερομεταφορών στην κλιματική αλλαγή, πάνω από τους μισούς Ελβετούς ψηφοφόρους τον απέρριψαν.
Ένα χρόνο αργότερα, ωστόσο, αντιπροσωπευτική έρευνα που διεξήχθη από το ινστιτούτο ερευνών αγοράς GfS της Ζυρίχης και ανατέθηκε από την περιβαλλοντική οργάνωση Umverkehr έδειξε ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων υποστήριξαν τον ελβετικό φόρο επί των εισιτηρίων για κλιματικούς λόγους.
Πολλοί από τους ερωτηθέντες ήταν ξεκάθαροι σχετικά με τις δυνατότητες ενός τέτοιου ταμείου: Το 75 τοις εκατό ήθελε τα έσοδα από τον φόρο να πηγαίνουν σε ελβετικά έργα για την προστασία του κλίματος, ενώ το 55 τοις εκατό ήθελε να βλέπει τα χρήματα να στηρίζουν τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές.
Είναι ενδιαφέρον ότι οι νεότεροι ταξιδιώτες ήταν λιγότερο υπέρ του ελβετικού φόρου επί των εισιτηρίων.
Πώς συγκρίνονται οι ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά τη φορολόγηση των αεροπορικών εισιτηρίων επιβατών;
Οι φόροι επιβατών προστίθενται σε άλλους φόρους, συμπεριλαμβανομένων των φόρων αεροδρομίων που βασίζονται στον όγκο της κίνησης στα διάφορα αεροδρόμια και του φόρου πολιτικής αεροπορίας.
Γαλλία
Η Γαλλία έχει έναν οικολογικό φόρο, γνωστό ως «éco-taxe» ή «éco-contribution», ο οποίος τέθηκε για πρώτη φορά σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2020. Εφαρμόζεται στους ταξιδιώτες που αναχωρούν από γαλλικά αεροδρόμια.
Οι επιβάτες που ταξιδεύουν προς προορισμούς στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελβετία χρεώνονται είτε 2,63 € είτε 20,27 € ανά επιβάτη, ανάλογα με την κατηγορία ταξιδιού τους.
Για όλους τους άλλους προορισμούς, οι επιβάτες πληρώνουν 7,51 € για το χαμηλότερο ποσοστό και 63,07 € για το υψηλότερο ποσοστό ανά επιβάτη.
Γερμανία
Ο αεροπορικός φόρος της Γερμανίας καλύπτει τους επιβάτες των εμπορικών πτήσεων και η αύξηση των τιμών τέθηκε σε ισχύ την 1η Μαΐου 2024.
Οι συντελεστές καθορίζονται σε 15,53 ευρώ ανά επιβάτη για εσωτερικές πτήσεις μικρών αποστάσεων και 39,34 ευρώ ανά επιβάτη για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων που δεν ξεπερνούν τα 6.000 χιλιόμετρα και περιλαμβάνουν χώρες της Βόρειας και Κεντρικής Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Κεντρικής Ασίας.
Για ορισμένους προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων των υπερατλαντικών πτήσεων, ο συντελεστής είναι 70,83 ευρώ ανά επιβάτη.
Ιταλία
Κάθε επιβάτης που φθάνει ή αναχωρεί από ιταλικό αεροδρόμιο καταβάλλει τον ιταλικό φόρο αεροταξί, γνωστό ως «imposta erariale sui voli dei passeggeri di aerotaxi», ο οποίος βασίζεται ομοίως στη διανυθείσα απόσταση.
Ο χαμηλότερος συντελεστής είναι 10 ευρώ ανά επιβάτη όταν η απόσταση είναι κάτω από 100 χιλιόμετρα και μπορεί να φτάσει τα 200 ευρώ ανά επιβάτη για αποστάσεις άνω των 1.400 χιλιομέτρων.
Οι εμπορικές πτήσεις που πωλούν θέσεις αντί να νοικιάζουν ολόκληρο το αεροσκάφος και οι ιδιωτικές, μη εμπορικές πτήσεις απαλλάσσονται από τον φόρο.
Ηνωμένο Βασίλειο
Η APD του Ηνωμένου Βασιλείου εισήχθη για πρώτη φορά το 1994. Τα τέλη βασίζονται στην απόσταση σε μίλια από το Λονδίνο. Το σύστημα λαμβάνει επίσης υπόψη τις διάφορες κατηγορίες ταξιδιού, με τους επιβάτες των επιχειρήσεων και της πρώτης θέσης να πληρώνουν υψηλότερους συντελεστές.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι η APD θα αυξηθεί από τον Απρίλιο του 2026, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρεώνονται επιπλέον 2 λίρες ανά επιβάτη για τα οικονομικά εισιτήρια στις διεθνείς πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Η χαμηλότερη τιμή ξεκινά από 8 λίρες (9,53 ευρώ) ανά επιβάτη για πτήσεις εσωτερικού και μπορεί να φτάσει τις 1.141 λίρες (1359,72 ευρώ) για τους επιβάτες ιδιωτικών τζετ.
Σύμφωνα με τη Ryanair, αυτή η τελευταία αύξηση του φόρου APD σημαίνει ότι μια τετραμελής οικογένεια που πετάει προς την Ισπανία από το Ηνωμένο Βασίλειο θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον 60 λίρες (71,50 ευρώ).
Παραμένει ένα ασυνήθιστο παραθυράκι στο βρετανικό σύστημα, γνωστό ως «ασυλία του Inverness».
Οι έξυπνοι ταξιδιώτες μπορούν να αποφύγουν την καταβολή APD επιλέγοντας πτήσεις μετ' επιστροφής από το Inverness, ένα μικρό αεροδρόμιο στα Highlands της Σκωτίας, προς κομβικά σημεία όπως το Λονδίνο και το Άμστερνταμ. Εφόσον οι πτήσεις ανταπόκρισης πραγματοποιούνται εντός 24 ωρών, οι επιβάτες μπορούν να αποφύγουν τον φόρο λόγω μιας απαλλαγής που προστατεύει τις απομακρυσμένες αγροτικές και νησιωτικές κοινότητες της περιοχής.
Δανία
Η Δανία δεν έχει ακόμη δρομολογήσει τον φόρο επιβατών στα αεροπορικά ταξίδια («passagerafgift på flyrejser»), ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025. Ο συγκεκριμένος στόχος αυτού του φόρου είναι να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό της χώρας επενδύοντας σε πιο βιώσιμες τεχνολογίες αερομεταφορών και μεταφορών.
Υπάρχουν τρεις φορολογικοί συντελεστές με βάση τον τελικό προορισμό ενός ταξιδιού, συμπεριλαμβανομένων των ενδοευρωπαϊκών, των μεσαίων και των μεγάλων αποστάσεων.
Ο φόρος θα ισχύει για όλες τις εμπορικές πτήσεις από τη Δανία, εκτός από τις πτήσεις από τις Νήσους Φερόε και τη Γροιλανδία.
Ολλανδία
Οι Κάτω Χώρες εφάρμοσαν για πρώτη φορά τον φόρο αεροπορικών επιβατών τον Ιανουάριο του 2021 και έχει έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, με κόστος 29,05 ευρώ το 2024, ανεξάρτητα από τον τελικό προορισμό του επιβάτη.
Τα παιδιά κάτω των δύο ετών και οι επιβάτες με ανταπόκριση, απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής τέλους.
Πορτογαλία
Η Πορτογαλία θέσπισε τον φόρο άνθρακα στις αερομεταφορές, γνωστό ως «taxa de carbono sobre viagens aéreas», τον Ιούλιο του 2021.
Ο φορολογικός νόμος έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές και καλύπτει πλέον τόσο τις εμπορικές πτήσεις όσο και τις μη εμπορικές πτήσεις ιδιωτικών τζετ, αλλά για τον μέσο εμπορικό επιβάτη, ο φόρος είναι 2 ευρώ.