Boeing: Τερματισμός της απεργίας μετά από 53 ημέρες -Τι προβλέπει η συμφωνία
Οι εργαζόμενοι της Boeing ψήφισαν υπέρ της αποδοχής μιας νέας σύμβασης εργασίας και του τερματισμού της απεργίας που είχε παραλύσει την παραγωγή επιβατικών αεροσκαφών επί 53 ημέρες.
Περίπου το 59% των μελών του συνδικάτου ψήφισε υπέρ της συμφωνίας, η οποία περιλαμβάνει αύξηση μισθών κατά 38% σε βάθος τετραετίας και αυξημένες συνταξιοδοτικές εισφορές, σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Μηχανικών και Αεροδιαστημικών Εργατών (ΙΑΜ) που εκπροσωπεί τους περίπου 33.000 απεργούς εργαζόμενους.
Η συμφωνία
«Αυτή ήταν μια καθοριστική στιγμή απόψε», δήλωσε ο πρόεδρος της IAM, Jon Holden. «Πρόκειται για μια νίκη. Σταθήκαμε δυνατοί, σταθήκαμε όρθιοι, κερδίσαμε».
Οι ωρομίσθιοι εργαζόμενοι μπορούν να αρχίσουν να επιστρέφουν στα εργοστάσια στην Ουάσινγκτον, το Όρεγκον και την Καλιφόρνια ήδη από την Τετάρτη, σύμφωνα με το Bloomberg.
Το επίτευγμα αποτελεί νίκη για τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο της Boeing Κέλι Όρτμπεργκ, ανοίγοντας τον δρόμο για να προχωρήσει με τα σχέδιά του για την ανοικοδόμηση της κουλτούρας της εταιρείας και τη βελτίωση της ποιότητας της εργασίας στα εργοστάσιά της.
Ο Όρτμπεργκ, ο οποίος βρίσκεται στη θέση του μόλις τρεις μήνες, κληρονόμησε μια εταιρεία που ήδη ταλανίζεται από ένα σχεδόν καταστροφικό ατύχημα τον Ιανουάριο, το οποίο αναστάτωσε την παραγωγή, τα οικονομικά και την ανώτερη διοίκησή της.
Οι δύο ηγέτες έδωσαν συμβιβαστικό τόνο μετά από εβδομάδες τεταμένων διαπραγματεύσεων, απειλών, αντιπαραθέσεων και μια ανακωχή για την οποίαπου ουσιαστικά μεσολάβησε η εκτελούσα χρέη υπουργού Εργασίας Τζούλι Σου.
Ο Ortberg εξήρε τη συμφωνία σε μήνυμά του προς τους εργαζόμενους της Boeing.
«Αν και οι τελευταίοι μήνες ήταν δύσκολοι για όλους μας, είμαστε όλοι μέρος της ίδιας ομάδας. Θα προχωρήσουμε μπροστά μόνο ακούγοντας και δουλεύοντας από κοινού», ανέφερε σε δήλωσή του.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν συνεχάρη και τις δύο πλευρές για τη συνεννόηση, σημειώνοντας ότι οι καλές συμβάσεις είναι «το κλειδί για την ανάπτυξη της αμερικανικής οικονομίας».
Ο Χόλντεν δεσμεύτηκε να συνεργαστεί με τον Όρτμπεργκ. «Είναι νέος, έχει πολλά να μάθει», αλλά το συνδικάτο είναι “ανοιχτό και διαθέσιμο” να βοηθήσει τα μέλη του να επανέλθουν στην εργασία τους. «Ακούω πολλά καλά πράγματα για τις ικανότητές του γύρω από τις επιχειρήσεις και τη μηχανική. Αυτό είναι πολύ καλό για την εταιρεία», σημείωσε.
Ο αντίλογος
Παρόλο που οι διαπραγματευτές του συνδικάτου είχαν υποστηρίξει την πρόταση, προειδοποιώντας ότι μια άλλη απόρριψη θα κινδύνευε να χαθούν τα κέρδη που εξασφαλίστηκαν μέσα από εβδομάδες συλλογικών διαπραγματεύσεων, η πρόταση αντιμετώπισε έντονες αντιδράσεις - μεταξύ των οποίων και διάσπαρτες αποδοκιμασίες όταν ανακοινώθηκε το αποτέλεσμα. Ο Χόλντεν αναγνώρισε ότι το 41% που ψήφισε υπέρ της απόρριψης της συμφωνίας αντιπροσώπευε ένα μεγάλο μέρος των μελών του, και υποσχέθηκε να πιέσει για καλύτερους όρους με τις επόμενες συνομιλίες για τη σύμβαση το 2028. «Υπάρχουν άνθρωποι που δεν είναι ευχαριστημένοι με τη συμφωνία», είπε.
Όσον αφορά το αν τα μέλη θα πρέπει να ανησυχούν για απολύσεις τώρα που τελείωσε η απεργία, ο Holden δήλωσε ότι αυτό θα ήταν πολύ κοντόφθαλμο εκ μέρους της Boeing. «Υπάρχουν περίπου 6.000 αεροπλάνα στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο. Μας χρειάζονται για να τα κατασκευάσουμε και είναι σημαντικό να επιστρέψουν τα μέλη μας στα εργοστάσια».
Η απεργία επιδείνωσε την οικονομική επιβάρυνση της Boeing, κοστίζοντας της περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια σε απώλεια εσόδων την ημέρα, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις. Παρόλο που η Boeing απέτρεψε την πιθανή υποβάθμιση της πιστοληπτικής της ικανότητας σε καθεστώς «σκουπίδια», συγκεντρώνοντας περισσότερα από 24 δισεκατομμύρια δολάρια σε κεφάλαια, δεν έχει ξεφύγει ακόμη από το πρόβλημα.
Tι κέρδισαν οι εργαζόμενοι
Εκτός από την αύξηση του μισθού κατά 38%, η τέταρτη πρόταση της Boeing για τετραετή σύμβαση δίνει στους ωρομίσθιους εργαζόμενους ένα μπόνους υπογραφής 12.000 δολαρίων κατά την επικύρωση και ενισχύει τις εισφορές στα συνταξιοδοτικά αποταμιευτικά προγράμματα. Δεν θα αποκαταστήσει τις συντάξεις, βασικό σημείο διαφωνίας για ορισμένους βετεράνους εργαζόμενους.
Η αναλύτρια της Jefferies, Σίλα Καγιάογλου, εκτιμά ότι η Boeing αντιμετωπίζει περίπου 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια σε υψηλότερο μισθολογικό κόστος σε βάθος τετραετίας στο πλαίσιο της συμφωνίας.