Προειδοποίηση από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας για την πράσινη μετάβαση -Ο ρόλος της Κίνας
Παρόλο που η Κίνα παράγει όλο και περισσότερη πράσινη ενέργεια, υπάρχουν ανησυχίες ότι οι απαιτήσεις για ορυκτά καύσιμα θα μπορούσαν να αυξηθούν.
Η καθαρή ενέργεια βρίσκεται σε άνοδο - αλλά δεν είναι όλα τα νέα καλά.
Μια νέα έκθεση που κυκλοφόρησε από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΔΟΕ) δείχνει ότι ο πλανήτης πρόκειται να παράγει άφθονη καθαρή ενέργεια μέχρι το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 2020 - αλλά προειδοποιεί ότι θα υπάρχει επίσης περίσσεια ορυκτών καυσίμων που ενισχύουν την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Ενώ η παραγωγή μπαταριών και ηλιακών συλλεκτών αυξάνεται κατακόρυφα, ο ρυθμός απομάκρυνσης του κόσμου από τα ορυκτά καύσιμα εξακολουθεί να απέχει πολύ από αυτόν που απαιτείται για να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου σε σχέση με την προβιομηχανική εποχή - το όριο που έχει τεθεί στη συμφωνία του Παρισιού.
«Προχωράμε πλέον με ταχύτητα στην εποχή της ηλεκτρικής ενέργειας», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του ΙΕΑ Fatih Birol, με αφορμή την έκδοση της ετήσιας έκθεσης World Energy Outlook.
Η ενέργεια παγκοσμίως «θα βασίζεται όλο και περισσότερο σε καθαρές πηγές ηλεκτρικής ενέργειας», πρόσθεσε.
Τι κρύβεται πίσω από τη συνεχιζόμενη μεγάλη παραγωγή ορυκτών καυσίμων
Για να κατανοήσουμε αυτό το ζήτημα, είναι σημαντικό να κοιτάξουμε στην Κίνα.
Η έκθεση δείχνει ότι το ασιατικό έθνος καθοδηγεί τις παγκόσμιες ενεργειακές τάσεις, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κάτι καλό. Στην πραγματικότητα, αν και είναι ο κύριος κατασκευαστής ηλιακών συλλεκτών και μπαταριών, είναι επίσης ο μεγαλύτερος παράγοντας εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον κόσμο.
Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν πλέον περίπου το 40% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων εκεί, γεγονός που έχει κάνει τους μεγάλους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου να λένε ότι βρίσκονται «σε δύσκολη θέση».
Τα ευρήματα του ΙΕΑ ανέφεραν ότι οι εκπομπές αερίων που θερμαίνουν τον πλανήτη από την Κίνα μπορεί να κορυφωθούν μέχρι το 2025, αλλά «δεδομένων των αλλαγών που βρίσκονται σε εξέλιξη, πιστεύουμε ότι αυτό μπορεί να είναι λίγο απαισιόδοξο», δήλωσε ο Bill Hare, διευθύνων σύμβουλος της Climate Analytics.
Ο Hare πρόσθεσε ότι «υπάρχει μεγάλη πιθανότητα» οι εκπομπές της Κίνας να έχουν ήδη κορυφωθεί το 2023 - αλλά ότι χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι αυτό ισχύει.
Ποιος είναι ο ρόλος της Κίνας στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων
Στην Κίνα όχι μόνο κυκλοφορούν ήδη τα μισά ηλεκτρικά οχήματα (EV) παγκοσμίως, αλλά, έως το 2030, προβλέπεται ότι το 70 % όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Κίνα θα είναι ηλεκτρικά.
Έχει επίσης αυξήσει σημαντικά την παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας, πράγμα που σημαίνει ότι η Κίνα ευθυγραμμίζεται με τον δικό της στόχο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Η έκθεση του ΙΕΑ σκιαγραφεί ένα μέλλον όπου η υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζει να αποκτά δυναμική και, θετικά, υποδηλώνει ότι η πρακτική αυτή θα μπορούσε δυνητικά να εκτοπίσει έως και 6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τη ζήτηση πετρελαίου ήδη από το 2030.
Με βάση τις τρέχουσες τάσεις και πολιτικές και τη διαθεσιμότητα των υλικών, προσθέτει, τα EV θα μπορούσαν να φτάσουν το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων το 2030.
Παρά τα θετικά αυτά νέα, η επέκταση της καθαρής ενέργειας συμβαίνει επίσης παράλληλα με την αύξηση της ζήτησης για ενέργεια συνολικά: «Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και όταν είδαμε αύξηση ρεκόρ στις εγκαταστάσεις και τις προσθήκες καθαρής ενέργειας, οι εκπομπές συνέχισαν να αυξάνονται», δήλωσε ο Lauri Myllyvirta, επικεφαλής αναλυτής της δεξαμενής σκέψης Centre for Research on Energy and Clean Air.