Πόσο χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές δημόσιες υπηρεσίες οι πολίτες της ΕΕ -Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Φωτογραφία: Shutterstock

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει αναδιαμορφώσει πολλές πτυχές της καθημερινής μας ζωής, συμπεριλαμβανομένων των αλληλεπιδράσεων μεταξύ κυβερνήσεων και πολιτών σε ολόκληρη την ΕΕ.

Οι αποτελεσματικές ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες ή η ηλεκτρονική διακυβέρνηση μπορούν να καταστήσουν τις κρατικές υπηρεσίες πιο προσιτές, διαφανείς και αποτελεσματικές.

Ως προς αυτό, η ηλεκτρονική ταυτοποίηση (eID) χρησιμεύει ως ψηφιακό διαβατήριο ενός ατόμου, επιτρέποντάς του να επαληθεύει την ταυτότητά του στο διαδίκτυο και να έχει ασφαλή πρόσβαση σε υπηρεσίες μέσω αυτού.

Το πρόγραμμα Digital Decade της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει θέσει τον στόχο ότι έως το 2030 όλες οι βασικές δημόσιες υπηρεσίες πρέπει να είναι προσβάσιμες μέσω του Διαδικτύου, καθώς και όλοι όσοι έχουν την επιλογή να χρησιμοποιούν eID για να αναγνωρίζονται στο διαδίκτυο.

Χρησιμοποιούν όμως οι πολίτες τις λύσεις ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και eID που είναι διαθέσιμες;

Ηλεκτρονική διακυβέρνηση

Το 2023, το 69% των πολιτών της ΕΕ αλληλεπιδρούσαν με τις δημόσιες αρχές μέσω διαδικτύου τους προηγούμενους 12 μήνες, με κορυφαίους χρήστες στη Δανία (98%), τη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες και τη Σουηδία (95%), σύμφωνα με την Eurostat.   Το 69% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών στην ΕΕ δήλωσαν ότι είχαν χρησιμοποιήσει ιστότοπο ή εφαρμογή δημόσιας αρχής τους προηγούμενους 12 μήνες.

Ωστόσο, αυτή η τιμή διέφερε πολύ όταν εξετάζουμε τις χώρες της ΕΕ μεμονωμένα: πάνω από το 90% των ανθρώπων είχαν χρησιμοποιήσει υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης τους τελευταίους 12 μήνες στη Δανία (98%), τη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες και τη Σουηδία (95%).

Εν τω μεταξύ, το ίδιο ίσχυε μόνο για το 30% των ανθρώπων στη Βουλγαρία και το 23% των ανθρώπων στη Ρουμανία. Όπως και οι γείτονές της στην ΕΕ, η Νορβηγία είχε πολύ υψηλή αξία χρήσης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στο 98%

Εξετάζοντας τις διάφορες δραστηριότητες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με περισσότερες λεπτομέρειες αποκαλύπτεται ότι, το 2023, οι άνθρωποι δήλωσαν ότι χρησιμοποιούσαν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης τους προηγούμενους 12 μήνες πιο συχνά για να λάβουν πληροφορίες σχετικά με υπηρεσίες, παροχές, νόμους και ώρες λειτουργίας (42%) .

Ακολούθησαν η λήψη ή η εκτύπωση επίσημων εντύπων (40%), η πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες (39%) και το κλείσιμο ραντεβού (37%). Η μόνη δραστηριότητα που μειώθηκε από το 2022 στο 2023 ήταν η λήψη ή η εκτύπωση επίσημων εντύπων (44% το 2022 σε 40% το 2023) – πιθανώς λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας Covid-19 τους 12 μήνες πριν από την έρευνα του 2022.

Χρήση ηλεκτρονικής ταυτότητας στην ΕΕ

Η ηλεκτρονική ταυτοποίηση (eID) επιτρέπει στα άτομα να επαληθεύουν με ασφάλεια την ταυτότητά τους και να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες σε ολόκληρη την ΕΕ. Το 2023, το 41% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών στην ΕΕ δήλωσαν ότι είχαν χρησιμοποιήσει το eID τους για πρόσβαση σε διαδικτυακές υπηρεσίες για ιδιωτικούς σκοπούς τους προηγούμενους 12 μήνες.

Το αποτέλεσμα σε μεμονωμένες χώρες της ΕΕ κυμαινόταν από πάνω από 90% στη Δανία (98%), την Ολλανδία (95%), τη Φινλανδία (94%) και τη Σουηδία (93%), έως κάτω από 10% στην Κύπρο, τη Γερμανία (και οι δύο 9%) και τη Βουλγαρία (6%). Μια πολύ υψηλή τιμή μπορεί επίσης να βρεθεί στη (Νορβηγία) 98%

Το 2023, η ηλικιακή ομάδα που χρησιμοποιούσε το eID τους πιο συχνά τους προηγούμενους 12 μήνες ήταν άτομα ηλικίας 25-34 ετών (50%), ακολουθούμενη από άτομα ηλικίας 35-44 ετών (49%) και άτομα ηλικίας 45-54 ετών (44%) . Σε αντίθεση με άλλα είδη δραστηριοτήτων στο Διαδίκτυο, οι νέοι ηλικίας 16-24 ετών δεν ήταν η ισχυρότερη ομάδα χρηστών, με το 40% από αυτούς να δηλώνουν ότι χρησιμοποίησαν το eID τους τους προηγούμενους 12 μήνες.

Τα άτομα ηλικίας 55 ετών και άνω χρησιμοποιούσαν το eID τους λιγότερο συχνά, με 36% για τα άτομα ηλικίας 55-64 ετών και 25% για τα άτομα ηλικίας 65-74 ετών.

Η ηλεκτρονική αναγνώριση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πρόσβαση σε διάφορα είδη υπηρεσιών, που παρέχονται από τον δημόσιο τομέα (της ίδιας ή άλλης ευρωπαϊκής χώρας) ή από τον επιχειρηματικό τομέα.

Το 2023, το υψηλότερο ποσοστό ατόμων που δήλωσαν ότι είχαν χρησιμοποιήσει την ηλεκτρονική ταυτότητά τους τους προηγούμενους 12 μήνες για πρόσβαση σε υπηρεσίες που παρέχονται από δημόσιες αρχές ή δημόσιες υπηρεσίες της χώρας τους βρέθηκε στην Ολλανδία (95%), ακολουθούμενη από τη Φινλανδία (86% ) και τη Δανία (84%). Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 36%. Υψηλό μερίδιο κατέγραψε και η Νορβηγία στο 88%.

Ο κανονισμός eIDAS ορίζει ότι όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να αναγνωρίζουν eID από άλλες χώρες της ΕΕ που έχουν κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το υψηλότερο ποσοστό ατόμων που δήλωσαν ότι είχαν χρησιμοποιήσει την ηλεκτρονική ταυτότητά τους τους προηγούμενους 12 μήνες για πρόσβαση σε υπηρεσίες που παρέχονται από δημόσιες αρχές ή δημόσιες υπηρεσίες άλλων ευρωπαϊκών χωρών βρέθηκε στην Ιρλανδία (21%), ακολουθούμενη από τη Σουηδία (20%) και το Λουξεμβούργο ( 13%). Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 6%. Η Νορβηγία κατέγραψε μερίδιο υψηλότερο από τις χώρες της ΕΕ στο 26%.

Πάνω από το μέσο όρο η χρήση ηλεκτρονικής ταυτότητας στην Ελλάδα 

Η χώρα μας κατατάσσεται στην ενδέκατη θέση ανάμεσα στα 27 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με την χρήση ηλεκτρονικής ταυτότητας.

Συγκεκριμένα, ένα ποσοστό κοντά στο 70% κάνει χρήση της ηλεκτρονικής του ταυτότητας στην Ελλάδα σε σύγκριση με το 41% κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Συνολικά στη χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η Ελλάδα βρίσκεται στην 21η θέση, κατορθώνοντας παρόλα αυτά να κινείται ελάχιστα κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ που βρίσκεται στο 69%.

Ιδιωτικός τομέας

Εξετάζοντας τον ιδιωτικό τομέα, το υψηλότερο ποσοστό ατόμων που δήλωσαν ότι είχαν χρησιμοποιήσει την ηλεκτρονική ταυτότητά τους τους προηγούμενους 12 μήνες για να αποκτήσουν πρόσβαση σε υπηρεσίες που παρέχονται από τον επιχειρηματικό τομέα βρέθηκε στη Φινλανδία και την Εσθονία (και οι δύο 78%), ακολουθούμενες από τη Σουηδία (74%). Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 16%. Και πάλι, η Νορβηγία κατέγραψε μερίδιο υψηλότερο από τις χώρες της ΕΕ στο 82%.

ΣΧΕΤΙΚΑ