Ποιο είναι το νούμερο ένα πρόβλημα της ανθρωπότητας σύμφωνα με τον Μπιλ Γκέιτς
Ο Μπιλ Γκέιτς ξοδεύει πολύ από το χρόνο και τα χρήματά του προσπαθώντας να βοηθήσει στην επίλυση ορισμένων από τα μεγαλύτερα προβλήματα του κόσμου - από την κλιματική αλλαγή έως τη φτώχεια.
Ένα συγκεκριμένο σημαντικό πρόβλημα έχει θέσει σε αμηχανία ακόμη και τον ίδιο.
«Η παραπληροφόρηση είναι το πρόβλημα στο οποίο αναγκάστηκα, λίγο, να κάνω πίσω και να πω: Εντάξει, παραδώσαμε αυτό το πρόβλημα στη νέα γενιά»», λέει ο Γκέιτς στο CNBC Make It.
Η παραπληροφόρηση
Η παραπληροφόρηση γίνεται όλο και πιο συχνή, καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις, όπως τα chatbots τεχνητής γενικής νοημοσύνης, καθιστούν ευκολότερη τη γρήγορη παραγωγή και διάδοση ψευδών στοιχείων. Η παραπληροφόρηση που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη αναφέρθηκε ως ο κορυφαίος παγκόσμιος κίνδυνος για τα επόμενα δύο χρόνια σε έρευνα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ τον Ιανουάριο.
Το 55% των Αμερικανών δήλωσε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ και οι εταιρείες τεχνολογίας θα πρέπει να δράσουν για τον περιορισμό της ψευδούς πληροφόρησης στο διαδίκτυο, σε έρευνα του Pew Research Center για το 2023.
Ο Γκέιτς, ο οποίος αποτελεί αντικείμενο πολλών θεωριών συνωμοσίας, είναι πιθανότατα πιο εξοικειωμένος με την παραπληροφόρηση από ό,τι θα ήθελε. Αλλά μια συζήτηση με την κόρη του Φοίβη του άνοιξε περαιτέρω τα μάτια για τη σοβαρότητα του ζητήματος, επισημαίνει.
«Ακούγοντας την κόρη μου να μιλάει για το πώς είχε δεχτεί διαδικτυακή παρενόχληση και πώς οι φίλοι της το βίωναν αυτό αρκετά συχνά, το έφερε στο επίκεντρο με έναν τρόπο που δεν είχα σκεφτεί πριν», λέει ο Γκέιτς.
Πέρυσι, η Φοίβη Γκέιτς μίλησε για αυτό που αποκάλεσε «τις παρανοήσεις και τις θεωρίες συνωμοσίας» σχετικά με την οικογένειά της και τις δικές της σχέσεις σε συνέντευξή της στο The Information, συμπεριλαμβανομένων ρατσιστικών διαδικτυακών σχολίων για έναν από τους πρώην φίλους της, ο οποίος είναι μαύρος.
Ο Γκέιτς, ο δισεκατομμυριούχος συνιδρυτρήςτης Microsoft, πρόκειται να ασχοληθεί με το θέμα σε μια επερχόμενη σειρά του Netflix με τίτλο «What's Next? Το μέλλον με τον Μπιλ Γκέιτς», που αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις 18 Σεπτεμβρίου. Σε μια προκαταρκτική προβολή της σειράς που δόθηκε στο Make It, ο Γκέιτς λέει στην κόρη του ότι αισθάνεται άσχημα που δεν έχει μια εύχρηστη λύση για να επιβραδύνει την εξάπλωση της παραπληροφόρησης.
Άλλα ζητήματα, όπως η εξάλειψη των ασθενειών ή η προώθηση καθαρότερης ενέργειας, εξακολουθούν να μην είναι εύκολο να επιλυθούν - αλλά έχουν σαφέστερους δρόμους προς την επίτευξη λύσεων, υποστηρίζει στο Make It.
Όταν ο Γκέιτς ίδρυσε τη Microsoft, πίστευε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα ήθελαν να χρησιμοποιούν τους οικιακούς υπολογιστές - και αργότερα το διαδίκτυο - για καθαρά παραγωγικούς και υπεύθυνους σκοπούς, λέει. Όταν άρχισε να εργάζεται για το ντοκιμαντέρ, διατηρούσε ακόμη κάποια από «την αφέλειά μου ότι όταν διαθέτουμε πληροφορίες, οι άνθρωποι θα ήθελαν σωστές πληροφορίες», προσθέτει.
Αντίθετα, η συζήτηση με ειδικούς σε θέματα παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων βοήθησε τον Γκέιτς να συνειδητοποιήσει και να μοιράζεται κι αυτός την ανθρώπινη παρόρμηση και να αναζητά πληροφορίες που επιβεβαιώνουν τις προηγούμενες πεποιθήσεις του.
Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η παραπληροφόρηση
Ο Γκέιτς λέει ότι δεν είναι απόλυτα σίγουρος για το πώς θα σταματήσει η παραπληροφόρηση. Συμφωνεί στο αντεπιχείρημα ότι ο περιορισμός κάθε είδους πληροφοριών στο διαδίκτυο θα μπορούσε να βλάψει το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου, ωστόσο συμφωνεί ότι πρέπει να θεσπιστούν κάποιου είδους κανόνες, λέει. Από ποιον, δεν είναι απόλυτα σίγουρος, προσθέτει.
Οι συνήθεις τακτικές για τον περιορισμό της παραπληροφόρησης και της παραπληροφόρησης περιλαμβάνουν προγράμματα διαδικτυακού αλφαβητισμού και τον έλεγχο του περιεχομένου από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Ορισμένες εταιρείες τεχνολογίας έχουν αποσυρθεί από αυτές τις δαπανηρές προσπάθειες, οι οποίες σκαλίζουν μόνο την επιφάνεια του προβλήματος, σύμφωνα με ερευνητές που μελετούν την παραπληροφόρηση.
Η Beth Goldberg, στέλεχος της Google, δήλωσε πέρυσι στο Make It ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να βοηθήσει, με τους ερευνητές να αναπτύσσουν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό παραπληροφόρησης και τοξικής ομιλίας στο διαδίκτυο. Αλλά η φύση ενός τεχνολογικού ανταγωνισμού - κάποιος δημιουργεί μια λύση, κάποιος άλλος ανακαλύπτει πώς να την παρακάμψει - δεν σημαίνει ότι θα επιτύχει , έγραψε ο Γκέιτς σε ανάρτησή του στο blog του πέρυσι.
Το πρόβλημα δεν πρόκειται να εξαφανιστεί, επίσης. Είναι ήδη πολύ εύκολο για τις ψευδείς πληροφορίες να διαδοθούν στα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που χρησιμοποιούν ενεργά το διαδίκτυο, υποστηρίζει ο Γκέιτς.