Boeing: Πρόστιμο - χάδι μετά τα περιστατικά ασφαλείας των αεροσκαφών της
Η Boeing παραδέχτηκε την ενοχή της σε μία από τις κατηγορίες για συνομωσία ώστε να παραπλανήσει τις αμερικανικές αρχές για το ρόλο της σε δύο μοιραία δυστυχήματα με Boeing 737 Max.
Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ανακοίνωσε τη συμφωνία που σίγουρα αποτελεί ακόμα ένα πλήγμα στο κύρος της κολοσσιαίας εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών, ωστόσο έχει ως αποτέλεσμα ο κολοσσός των αεροσκαφών να τη γλυτώσει πολύ φθηνά...
Tα πρόστιμα στην Boeing
Συγκεκριμένα, η Boeing καλείται να πληρώσει 487 εκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα – ποσό ελάχιστο σε σύγκριση με τα 24,8 δισεκατομμύρια δολάρια που ζητούν οι οικογένειες των θυμάτων των δύο δυστυχημάτων. Μάλιστα, όπως τόνισε στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, οι οικογένειες ήταν αντίθετες με τη συμφωνία.
Η συμφωνία προβλέπει επίσης ότι η Boeing θα λειτουργεί υπό την εποπτεία μίας ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής, την οποία θα επιλέξει η κυβέρνηση για μία περίοδο τριών ετών.
Όμως, η επίβλεψη και το πρόστιμο δεν ικανοποίησαν τις οικογένειες των εκατοντάδων θυμάτων, όπως δήλωσε ο δικηγόρος τους. “Αυτή η ποινή – χάδι δεν αναγνωρίζει το γεγονός ότι εξ αιτίας της συνομωσίας της Boeing πέθαναν 346 άνθρωποι”, δήλωσε ο Πωλ Κάσσελ, καθηγητής νομικής στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα και δικηγόρος πολλών οικογενειών θυμάτων από τα δύο μοιραία δυστυχήματα, οι οποίες ζητούν να γίνει κανονική δίκη για να δικαιωθούν τα θύματα.
Ωστόσο, η παραδοχή της ενοχής αποτελεί ένα ισχυρό πλήγμα για τη φήμη της Boeing, μίας εταιρείας που ξεχώρισε για την ποιότητα και την ασφάλεια των εμπορικών της αεροσκαφών.
Εξ άλλου, πέραν των δύο τραγικών δυστυχημάτων με τα αεροσκάφη 737 Max, η εταιρεία αντιμετώπισε και μία σειρά ερωτημάτων σχετικά με την ασφάλεια και την ποιότητα και άλλων αεροσκαφών. Τον περασμένο Ιανουάριο, μία πόρτα ενός 737 Max αποκολλήθηκε από το αεροσκάφος λίγο μετά την απογείωση, δημιουργώντας νέα ερωτήματα για τη φήμη της εταιρείας.
Από τις κατηγορίες προκύπτει ότι η Boeing εξαπάτησε τις αρμόδιες αρχές ασφάλειας των πτήσεων στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της πιστοποίησης των 737 Max. Τα εν λόγω αεροσκάφη μπήκαν σε κυκλοφορία το 2017, όμως οι δύο συντριβές σε διάστημα μερικών εβδομάδων οδήγησαν στην καθήλωσή τους στο έδαφος για 20 μήνες. Από την έρευνα προέκυωε ένα ελάττωμα στο σύστημα αυτόματης πλοήγησης. Η Boeing παραδέχτηκε την ευθύνη της για τα δυστυχήματα και ότι οι εργαζόμενοί της απέκρυψαν τις σχετικές πληροφορίες από τις αρμόδιες αρχές.
O πρώτος συμβιβασμός
Τον Ιανουάριο του 2021 ήρθε ο πρώτος συμβιβασμός για τις ποινικές κατηγορίες. Κατά τη διάρκεια των επόμενων τριών ετών που βρισκόταν υπό την εποπτεία των αρχών, η Boeing συμφώνησε να βελτιώσει τα θέματα ποιότητας και διαφάνειας. Όμως, λίγες μέρες πριν τελειώσει η επιτήρηση έγινε το ατύχημα με την Alaska Airlines, που άνοιξε την πόρτα σε νέες έρευνες του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Τον περασμένο Μάιο, το υπουργείο Δικαιοσύνης άρχισε να ερευνά παραβάσεις στη συμφωνία του 2021. στο πλαίσιο εκείνης της συμφωνίας, η Boeing είχε συμφωνήσει να πληρώσει 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Όμως περίπου το 70% αυτών των πληρωμών αφορούσαν πληρωμές που η Boeing είχε ήδη συμφωνήσει να κάνει σε πελάτες της, κυρίως αεροπορικές εταιρείας για την καθήλωση των αεροσκαφών της στο έδαφος για 20 μήνες.
500 εκατομμύρια δολάρια προορίζονταν για τα θύματα των δυστυχημάτων και μόνο 243,6 εκατομμύρια δολάρια αφορούσαν τις ποινικές διώξεις της κυβέρνησης.
Όλα αυτά οδήγησαν την Boeing σε ιστορικές ζημίες πλέον του τεράστιου πλήγματος στην αξιοπιστία της.