NASA: Νέα αναβολή για την επιστροφή του Boeing Starliner στη Γη

NEWSROOM
Εκτόξευση για το διάστημα
Φωτογραφία: Shutterstock

Η αποσύνδεση του Starliner και η επιστροφή του στη Γη αποτελούν τις πιο περίπλοκες φάσεις της δοκιμαστικής αποστολής του διαστημοπλοίου.

Η NASA ανέβαλε περαιτέρω την επιστροφή του Boeing Starliner στη Γη από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) με το πλήρωμα του, προκειμένου να δοθεί περισσότερος χρόνος για την εξέταση των τεχνικών προβλημάτων που παρουσιάστηκαν, όπως ανακοίνωσε χθες Παρασκευή.

Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία δεν όρισε νέα ημερομηνία, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της επιστροφής των δύο αστροναυτών στην πρώτη επανδρωμένη αποστολή της Boeing, η οποία είχε αρχικά οριστεί για τις 26 Ιουνίου, ημερομηνία μεταγενέστερη από την πρώτη πιθανή ημερομηνία της 14ης Ιουνίου.

«Οι υπεύθυνοι της αποστολής αξιολογούν τις μελλοντικές ευκαιρίες επιστροφής μετά τις δύο προγραμματισμένες διαστημικές πορείες του σταθμού στις 24 Ιουνίου και στις 2 Ιουλίου», ανέφερε η NASA στην ανακοίνωσή της.

Οι Αμερικανοί αστροναύτες, Butch Wilmore και Suni Williams, απογειώθηκαν στις 5 Ιουνίου ως τελική επίδειξη για να λάβουν πιστοποίηση στην πτήσης ρουτίνας από τη NASA.

«Παίρνουμε το χρόνο μας και ακολουθούμε την τυπική διαδικασία της ομάδας διαχείρισης της αποστολής» δήλωσε ο Steve Stich, διευθυντής του προγράμματος εμπορικού πληρώματος της NASA.

«Το Starliner αποδίδει καλά σε τροχιά ενώ είναι συνδεδεμένο με τον διαστημικό σταθμό», δήλωσε ο Stich, προσθέτοντας ότι ο επιπλέον χρόνος θα αποφέρει πολύτιμες πληροφορίες για την αναβάθμιση του συστήματος για μελλοντικές αποστολές.

Σωρεία προβλημάτων

Κατά τη δοκιμή του επανδρωμένου διαστημικού σκάφους, το οποίο έχει πετάξει δοκιμαστικά στο διάστημα δύο φορές από το 2019 χωρίς πλήρωμα, έχουν παρουσιαστεί πέντε βλάβες στους 28 προωθητήρες ελιγμών του, πέντε διαρροές ηλίου που προοριζόταν για την πίεση αυτών των προωθητήρων, καθώς και ένα ζήτημα σε μια βαλβίδα προωθητικού που σηματοδοτούσε μη επιδιορθωμένα προβλήματα του παρελθόντος.

Τα προβλήματα και οι πρόσθετες δοκιμές που διεξάγονται από τη NASA και την Boeing θέτουν υπό αμφισβήτηση το πότε ακριβώς το πλήρωμα του Starliner θα είναι σε θέση να πραγματοποιήσει το περίπου εξάωρο ταξίδι της επιστροφής και προστίθενται στα γενικότερα προβλήματα του προγράμματος.

Η Boeing έχει δαπανήσει 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια για υπερβάσεις κόστους πέραν του συμβολαίου ανάπτυξης της NASA ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η NASA θέλει το Starliner να γίνει το δεύτερο αμερικανικό διαστημόπλοιο που θα μπορεί να μεταφέρει αστροναύτες στον ISS, μαζί με το Crew Dragon της SpaceX, το βασικό της μεταφορικό μέσο από το 2020.

Όμως το πρόγραμμα Starliner της Boeing παρουσιάζει προβλήματα εδώ και χρόνια με δυσλειτουργίες στο λογισμικό, προβλήματα στον σχεδιασμό και διαφωνίες με τους υπεργολάβους.

Αναδιοργάνωση των διαδικασιών

Όταν το Starliner έφτασε στην περιοχή του διαστημικού σταθμού για να προσδεθεί στις 6 Ιουνίου, οι πέντε βλάβες στους προωθητήρες εμπόδισαν την κοντινή προσέγγιση του διαστημικού σκάφους μέχρι η Boeing να προβεί σε διόρθωση.

Ξαναέγραψε το λογισμικό και τροποποίησε κάποιες διαδικασίες για να αναβιώσει τέσσερις από αυτούς και να προχωρήσει η πρόσδεση.

Η αποσύνδεση του Starliner και η επιστροφή του στη Γη αποτελούν τις πιο περίπλοκες φάσεις της δοκιμαστικής αποστολής του διαστημοπλοίου.

Οι αξιωματούχοι της NASA δήλωσαν ότι θέλουν να κατανοήσουν καλύτερα την αιτία για τις βλάβες στους προωθητήρες, του προβλήματος των βαλβίδων και των διαρροών ηλίου πριν το Starliner ξεκινήσει για την επιστροφή του.

Ενώ μόνο ένας προωθητήρας παραμένει εκτός λειτουργίας στην τρέχουσα πτήση του Starliner, η Boeing αντιμετώπισε τέσσερα προβλήματα με τους προωθητήρες κατά την επιστροφή από το διάστημα χωρίς πλήρωμα το 2022.

Οι κανόνες πτήσης που έχουν καθοριστεί από την Boeing και τη NASA απαιτούν οι προωθητήρες ελιγμών του Starliner να επιτρέπουν «έξι βαθμούς ελευθερίας στον έλεγχο», τουλάχιστον και ο καθένας να διαθέτει έναν εφεδρικό προωθητήρα, δήλωσε εκπρόσωπος της NASA στο Reuters.

Κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει ότι τουλάχιστον 12 από τους 28 προωθητήρες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι εφεδρικοί, απαιτούνται για μια ασφαλή πτήση.

ΣΧΕΤΙΚΑ