Πληθωριστικός «πονοκέφαλος» μέσα στο κατακαλόκαιρο [γραφήματα]

Φωτογραφία: Shutterstock

Το πετρέλαιο «σκαρφάλωσε» ως τα 83 δολάρια με συνοπτικές διαδικασίες, όπως επίσης ότι το φυσικό αέριο κινείται στη ζώνη των 35-36 ευρώ.

«Βιάστηκαν να δεσμευθούν για τη μείωση του Ιουνίου» λένε ευρωπαϊκές πηγές, σχολιάζοντας το έντονο παρασκήνιο της πρώτης μείωσης επιτοκίων από την
Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και πολύ περισσότερο τις επίσημες δηλώσεις κεντρικών τραπεζιτών που ακολούθησαν. Οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι ο Ιούλιος θα περάσει χωρίς να κουνηθεί φύλλο, κοινώς δεν υπάρχει ούτε καν ως σκέψη το ενδεχόμενο μιας ακόμα μείωσης επιτοκίων.

Αντιθέτως, ενώ η αγορά προεξοφλούσε ως και τρεις ακόμα μειώσεις ως το τέλος του έτους, με την προοπτική το επιτόκιο της ΕΚΤ να υποχωρήσει στο 3%, πλέον είναι ζήτημα αν θα δούμε δύο ακόμα «ψαλιδίσματα».    

Επίμονος πληθωρισμός     

Οι ανακοινώσεις της Eurostat για τον πληθωρισμό του Μαΐου, δεν ήταν αυτό που προσδοκούσαν στη Φρανκφούρτη και στις Βρυξέλλες. Αντιθέτως, οι ανοδικές τάσεις σε χώρες-βαρόμετρο όπως η Γερμανία, καθώς και η εμφανής διάχυση στο πεδίο των υπηρεσιών, ενίσχυσαν το «οπλοστάσιο» των «γερακιών» που υποστηρίζουν ότι «η δουλειά δεν έχει τελειώσει», κοινώς ότι ο πόλεμος με τον πληθωρισμό δεν έχει κερδηθεί ακόμα.    

Αφήνοντας κανείς στην άκρη τα αντεπιχειρήματα της άλλης πλευράς, όπως αυτά «πατάνε» κυρίως στη «ζημιά» που έχουν προκαλέσει τα υψηλά επιτόκια στην οικονομία της Ευρώπης, η αλήθεια είναι ότι πληθαίνουν τα στοιχεία που δείχνουν ότι ο πληθωρισμός είναι... πεισματάρης.

Ακόμα και στο πεδίο της ενέργειας, που μέχρι τώρα συνέβαλε καθοριστικά στο να «φρενάρει» ο πληθωρισμός, τα μηνύματα προκαλούν προβληματισμό και είναι ενδεικτικό ότι η ΕΚΤ αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της τόσο για το πετρέλαιο, όσο και για το φυσικό αέριο.    

Σε σύγκριση με τις προβολές του Μαρτίου 2024, οι κύριες αλλαγές στις τεχνικές παραδοχές είναι οι υψηλότερες τιμές των βασικών εμπορευμάτων, η ισχυρότερη πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία (αν και ελαφρώς ασθενέστερη έναντι του δολαρίου ΗΠΑ) και τα ελαφρώς υψηλότερα βραχυπρόθεσμα επιτόκια.    

Οι παραδοχές για τις τιμές της ενέργειας, με βάση τις προθεσμιακές τιμές, έχουν αναθεωρηθεί προς τα πάνω (κατά μέσο όρο, για το 2024-26, κατά 4% για το πετρέλαιο και κατά 5% για το φυσικό αέριο). Οι παραδοχές για τις τιμές του πετρελαίου με βάση τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης παραμένουν σε πτωτική τροχιά, μειούμενες κατά περίπου 10% μεταξύ 2024 και 2026, ενώ οι τιμές του φυσικού αερίου υποτίθεται ότι θα αυξηθούν αρχικά το 2025, προτού υποχωρήσουν κοντά στα επίπεδα του 2024. Συνολικά, το επίπεδο των ενεργειακών τιμών στο τέλος του 2026 θεωρείται ότι είναι περίπου 30% πάνω από το επίπεδο που παρατηρήθηκε στις αρχές του 2021.

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο «σκαρφάλωσε» ως τα 83 δολάρια με συνοπτικές διαδικασίες, όπως επίσης ότι το φυσικό αέριο κινείται στη ζώνη των 35-36 ευρώ, αναμφίβολα ενισχύει τους προβληματισμούς.  


«Πυρετός» στα ναύλα

Για όσους ψάχνουν άλλες εστίες αναζωπύρωσης των πληθωριστικών πιέσεων, δεν χρειάζεται να κοπιάσουν ιδιαιτέρως. Αρκεί να ρίξουν μια ματιά στους δείκτες κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα προς τα λιμάνια της Ευρώπης.     Έχοντας διαψεύσει προ πολλού τις εκτιμήσεις και τις προσδοκίες για γοργή αποκλιμάκωση μετά την εκτίναξη των ναύλων, που προκάλεσε η κρίση στη Μ. Ανατολή, κάθε εβδομάδα που περνάει αποδεικνύεται χειρότερη από την προηγούμενη.    

Ο σύνθετος δείκτης Drewry WCI αυξήθηκε κατά 2% σε 4.801 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft αυτή την εβδομάδα και έχει αυξηθεί κατά 202% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι, ενώ είναι 238% υψηλότερος από τις μέσες τιμές του 2019 (προ πανδημίας) των 1.420 δολαρίων! Οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ διογκώθηκαν κατά 2% στα 6.177 ανά feu, καταγράφοντας αύξηση 358% σε σχέση με πέρσι!    

Το χειρότερο είναι ότι δεν φαίνεται φως στον ορίζοντα, καθώς η Drewry αναμένει ότι οι ναύλοι από την Κίνα θα συνεχίσουν να αυξάνονται την επόμενη εβδομάδα λόγω των προβλημάτων συμφόρησης στα ασιατικά λιμάνια. 

ΣΧΕΤΙΚΑ