Οι «προσευχές» των χρηστών εισακούστηκαν - Η Google καταργεί τα «ενοχλητικά» cookies από τον Chrome

NEWSROOM
Οι «προσευχές» των χρηστών εισακούστηκαν - Η Google καταργεί τα «ενοχλητικά» cookies από τον Chrome
Shutterstock

Η Google ετοιμάζεται για την μεγάλη αλλαγή σε μια αγορά που αγγίζει τα 600 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Πρόκειται για τα γνωστά Cookies, τα οποία καταγράφουν τη δραστηριότητα των χρηστών σε διάφορες ιστοσελίδες, με στόχο να τους προβάλλονται διαφημίσεις σχετικές με τις αναζητήσεις τους.

Διαβάστε επίσης: Google: Καταβάλει 5 δισ. δολάρια διότι παρακολουθούσε τους χρήστες στην «ιδιωτική περιήγηση» στον Chrome

Από την ερχόμενη Πέμπτη η Google θα ξεκινήσει μια δοκιμή, περιορίζοντας τα cookies για το 1% των χρηστών που χρησιμοποιούν το Chrome, τον με διαφορά δημοφιλέστερο browser στον κόσμο. Μέχρι το τέλος του έτους, η Google σχεδιάζει να καταργήσει τα cookies για όλους τους χρήστες.

Ο Chrome αντιπροσωπεύει το 65% της διαδικτυακής κίνησης παγκοσμίως, γεγονός που τον καθιστά τρεις φορές πιο δημοφιλή από τον Safari της Apple, το επόμενο πιο διαδεδομένο πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο, σύμφωνα με στοιχεία της Statcounter.

Οι έμποροι, οι εταιρείες ψηφιακής διαφήμισης και οι εκδότες των ιστοσελίδων έχουν επιδοθεί σε έναν «αγώνα δρόμου» προκειμένου διασφαλίσουν ότι οι επιχειρήσεις τους θα μπορέσουν να αντέξουν μια τόσο μεγάλη αλλαγή. Σύμφωνα με την Wall Street Journal, όλοι οι παραπάνω πιστεύουν ότι η Google δεν έχει κάνει τις απαραίτητες ενέργειες που απαιτούνται για να προετοιμαστεί η αγορά. Από την πλευρά της, η εταιρεία έχει παρουσιάσει κάποια εργαλεία που έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν στην αντικατάσταση των cookies.

«Η βιομηχανία δεν είναι καθόλου έτοιμη», τονίζει ο Άντονι Κατσούρ, διευθύνων σύμβουλος του IAB Tech Lab στην WSJ. Ο ίδιος προσθέτει ότι η Google θα πρέπει να δώσει στον κόσμο περισσότερο χρόνο για να δοκιμάσει τις νέες τεχνολογίες που θα αντικαταστήσουν τα Cookies πριν προχωρήσει στην κατάργησή τους.

Παράλληλα αναφέρθηκε και στο τάιμινγκ καθώς η πλήρης κατάργηση θα γίνει κοντά στο τέταρτο τρίμηνο του έτους κάτι που μπορεί να αποβεί βάναυσο για τον κλάδο. «Το τάιμινγκ είναι κακό. Το να γίνει στην έναρξη της περιόδου που παράγεται το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του κλάδου της διαφήμισης είναι μια τραγική απόφαση», σημειώνει.

Το σήμα της Google

Τα στελέχη της Google υποστηρίζουν ότι οι ενέργειες για την κατάργηση των cookies έχουν γίνει μετά από εκτεταμένη συνεργασία με όλο το οικοσύστημα του διαδικτύου. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι πολλά στελέχη της διαφημιστικής βιομηχανίας προέτρεψαν την Google να προχωρήσει στην αλλαγή μετά από αναβολές πολλών ετών.

«Τα εργαλεία της Google για την αντικατάσταση των Cookies έχουν ως στόχο να βοηθήσουν τη βιομηχανία να επιτύχει τους στόχους της, σεβόμενη παράλληλα την ιδιωτικότητα των καταναλωτών», τονίζουν. «Είμαστε σίγουροι για την ικανότητα του κλάδου να διαχειριστεί την μετάβαση», δήλωσε ο Anthony Chavez, αντιπρόεδρος της Google που επιβλέπει τις αλλαγές.

Τα cookies υπάρχουν σχεδόν από τις πρώτες μέρες του διαδικτύου. Οι αλλαγές στοχεύουν στα cookies τρίτων που τοποθετεί η διαφημιστική βιομηχανία σε ιστοσελίδες για παρακολούθηση των χρηστών.

Για παράδειγμα μια εταιρεία ενδυμάτων μπορεί να προβάλει τη διαφήμισή της σε έναν χρήστη που διαβάζει ένα ειδησιογραφικό σάιτ, αν αυτός έχει πατήσει άλλη διαφήμιση ανταγωνιστικής εταιρείας σε άλλο ιστότοπο. Οι αλλαγές της Google δεν θα επηρεάσουν τα cookies που χρησιμοποιούν οι ιστότοποι για αποθήκευση πληροφοριών, όπως τα στοιχεία σύνδεσης σε λογαριασμούς.

Αν και οι προσπάθειες της Google θα επηρεάσουν σε πρώτη φάση ένα μικρό μέρος των χρηστών του Chrome, θα μπορούσαν τελικά να σημαίνουν ότι δισεκατομμύρια χρήστες θα βλέπουν λιγότερες διαφημίσεις στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα αν κάποιος αναζητήσει ένα ζευγάρι παπούτσια, στη συνέχεια δεν θα βλέπει σχεδόν αποκλειστικά διαφημίσεις για υποδήματα όπως συμβαίνει σήμερα.

Οι συνήγοροι των καταναλωτών έχουν υποστηρίξει ότι τα cookies τρίτων παραβιάζουν την ιδιωτικότητα των χρηστών, επειδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία λεπτομερών προφίλ, συμπεριλαμβανομένων ευαίσθητων πληροφοριών όπως το ιατρικό ιστορικό ενός ατόμου.

Στα τέλη της περασμένης δεκαετίας, τα προγράμματα περιήγησης Firefox της Mozilla και Safari της Apple άρχισαν να βάζουν όρια στα cookies, καθώς είχαν αρχίσει να ξεπροβάλουν ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Η Google ακολούθησε το 2020 με σχέδια να τα αποκλείσει από τον Chrome, ωστόσο καθυστέρησε τη διαδικασία αρκετές φορές, πυροδοτώντας διαμαρτυρίες από τη διαφημιστική βιομηχανία και τους υποστηρικτές για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.

google

Τα σχέδια της Google αντιμετώπισαν την έντονη αντίδραση των διαφημιστικών εταιρειών που βασίζονται στα cookies για να στοχεύουν πελάτες και να παρακολουθούν την αποτελεσματικότητα των δαπανών τους. Ορισμένες από αυτές έχουν επίσης εκφράσει ανησυχίες ότι οι αλλαγές θα ενισχύσουν τη δεσπόζουσα θέση της εταιρείας, καθώς θα συγκεντρώσει περισσότερες κρίσιμες λειτουργίες στην τεχνολογία του προγράμματος περιήγησης της εταιρείας.

Οι προσπάθειες της Google αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας με την ονομασία Privacy Sandbox που καλύπτει επίσης το Android, το ευρέως χρησιμοποιούμενο λογισμικό της για κινητά τηλέφωνα. Η ίδια η εταιρεία περιγράφει τις αλλαγές αυτές ως μια περιορισμένη δοκιμή πριν προχωρήσει στην κατάργηση των cookies.

Στελέχη της αναφέρουν ότι πρωταρχικός στόχος της εταιρείας είναι να βελτιώσει την προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών, παρέχοντας παράλληλα όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αξία στους διαφημιζόμενους. Οι αλλαγές θα απαιτήσουν από ορισμένες εταιρείες να αναθεωρήσουν τα υπάρχοντα προϊόντα τους ή να εφεύρουν νέα.

Ορισμένα στελέχη διαφημιστικών εταιρειών εμφανίζονται ικανοποιημένα επειδή η Google προχώρησε με τις αλλαγές, αφού καθυστέρησε τη διαδικασία δύο φορές. Στα τέλη του 2023, άρχισε να επιτρέπει ευρέως την προσομοίωση στο πώς θα ήταν αν καταργούνταν τα cookies.

Άλλα στελέχη διαφημιστικών εταιρειών είναι της άποψης ότι το χρονοδιάγραμμα της Google δεν έδωσε στον κλάδο αρκετό χρόνο για να προετοιμαστεί. Ορισμένοι προβλέπουν ότι οι αλλαγές θα προκαλέσουν απογοητευτικά αποτελέσματα τόσο για τους διαφημιζόμενους όσο και για τις ιστοσελίδες που στηρίζονται στα έσοδα από τις διαφημίσεις, καθώς οι έμποροι ενδέχεται να δυσκολευτούν να στοχεύσουν τους καταναλωτές, προκαλώντας έτσι μια μείωση στις τιμές των διαφημίσεων. Επισημαίνουν τον τρόπο με τον οποίο μειώθηκαν οι τιμές των διαφημίσεων στον Firefox και τον Safari μετά τον περιορισμό των cookies από αυτά τα προγράμματα περιήγησης.

ΣΧΕΤΙΚΑ