BYD: Ποια είναι η εταιρεία που «κοίταξε στα μάτια» την Tesla και την ξεπέρασε
Εντός Κίνας έχει ήδη καταφέρει να ξεπεράσει την Volkswagern ως η πιο δημοφιλής μάρκα στην πατρίδα της την περασμένη χρονιά. Σε παγκόσμιο επίπεδο κατάφερε το τελευταίο τρίμηνο του 2023 να ξεπεράσει την Tesla και να γίνει η εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Να σημειωθεί ότι το γ΄ τρίμηνο του προηγούμενο έτους, οι πωλήσεις της Tesla ήταν οριακά υψηλότερες της BYD και πλέον οι ειδικοί εκτιμούν ότι η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να κυριαρχήσει έναντι της αμερικανικής ανταγωνίστριάς της και το 2024. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η αγορά της Κίνας έχει ανεβάσει ρυθμούς.
Οι πωλήσεις των οχημάτων νέας ενέργειας, στα οποία περιλαμβάνονται τα plug-in υβριδικά, αυξήθηκαν κατά 37% σε ετήσια βάση τους πρώτους 11 μήνες του 2023, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας. Περισσότερα από ένα στα τρία αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Κίνα ήταν ηλεκτρικά.
Η επιτυχία της BYD στην πατρίδας της την έχει φέρει στην κορυφή της κούρσας των ηλεκτρικών οχημάτων. Ποια είναι όμως η εταιρεία που έχει καταφέρει να δημιουργήσει όλο αυτό τον ντόρο σχετικά με το όνομά της ;
Ιδρυτής της εταιρείας είναι ο 57χρονος σήμερα, Wang Chuanfu. Η BYD εξαγόρασε μια αποτυχημένη κρατική αυτοκινητοβιομηχανίας το 2023 και παρουσίασε το πρώτο της plug-in υβριδικό, με την ονομασία F3DM, το 2008. Το συγκεκριμένο όχημα προκάλεσε αρνητικές κριτικές και πούλησε μόλις 48 οχήματα το πρώτο έτος κυκλοφορίας.
Παρά το «κρύο» κλίμα που αντιμετώπισε, το τάιμινγκ της εποχής μπορεί να θεωρηθεί σήμερα ιδανικό. Εκείνη την εποχή η Κίνα άρχισε να επιδοτεί τις αγορές plug-in αυτοκινήτων. Η κινεζική κυβέρνηση επέκτεινε την επιδότηση σε πολλές πόλεις και επαρχίες, με φορολογικές ελαφρύνσεις για τους καταναλωτές και μεγάλα κίνητρα για τους κατασκευαστές.
Η BYD, μια από τις λίγες εταιρείες που μπορούσαν να παράγουν δικές τους μπαταρίες, ήταν σε θέση να επωφεληθεί. Πριν μπει στη στην αυτοκινητοβιομηχανία, ήταν ο κορυφαίος Κινέζος προμηθευτής ιόντων λιθίου της Motorola και της Nokia στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Το αγοραστικό κοινό, εκτός, Κίνας μπορεί να γνωρίζει ελάχιστα πράγματα για την BYD αλλά ο Γουόρεν Μπάφετ σίγουρα δεν είναι ένας από αυτους. Το 2008, η Berkshire Hataway επένδυσε περίπου 230 εκατομμύρια δολάρια για το σχεδόν 10% της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Όταν η εταιρεία του γνωστού επενδυτή άρχισε να μειώνει το ποσοστό της η αξία των μετοχών που είχε στην κατοχή του είχαν εκτιναχθεί στα 8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Πίσω στο σήμερα, η BYD πούλησε περισσότερα από 3 εκατομμύρια οχήματα νέας ενέργειας το 2023, σημειώνοντας αύξηση 62% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Περίπου τα μισά από αυτά ήταν plug-in υβριδικά, αλλά οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυξήθηκα ακόμα πιο γρήγορα, κατά 73%. Αν συνεχίσει με αυτό το ρυθμό πιθανότατα θα γίνει ο μεγαλύτερος πωλητής αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων φέτος, ξεπερνώντας την Tesla.
Παρόλο που σχεδόν το 90% των πωλήσεων της BYD εξακολουθεί να προέρχεται από την Κίνα τον Δεκέμβριο, οι εξαγωγές της αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Οι πωλήσεις της BYD το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπερτριπλασιάστηκαν σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Οι μετοχές της BYD, που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, σημείωσαν άνοδο κατά 11% το 2023. Την ίδια ώρα η Tesla τα πήγε καλύτερα σε αυτό το κομμάτι καθώς κατάφερε να διπλασιάσει την αξία της. Σε μεγάλο βαθμό η BYD παρασύρθηκε από την ευρύτερη δυσφορία για τις κινεζικές μετοχές.
Ο δείκτης Hang Seng του Χονγκ Κονγκ έχασε 14% το 2023, σε ένα τέταρτο συνεχόμενο έτος πτώσης. Ο έντονος ανταγωνισμός εντός της Κίνας και ένας «πόλεμος τιμών» καθ’όλη τη διάρκεια του έτους ήταν μια άλλη μεγάλη ανησυχία, κάτι που πρόκειται να επεκταθεί και το 2024. Σύμφωνα με την HSBC το 2024 θα υπάρξουν 158 μοντέλα νέων αυτοκινήτων στην Κίνα, εκ των οποίων το 80% θα είναι ηλεκτρικά.
Η BYD πιθανότατα θα μπορέσει να αντέξει τις δυσκολίες περισσότερο από άλλες εταιρείες λόγω του καθετοποιημένου μοντέλου της, όπως έκανε και πέρυσι όταν κατάφερε να αυξήσει το μερίδιο της αγοράς της. Η πτώση των τιμών των πρώτων υλών, όπως το λίθιο, πιθανότατα θα βοηθήσει επίσης. Παρόλα αυτά, οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα ψάξουν στο εξωτερικό για μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.
Την ίδια ώρα οι δυτικές χώρες ανησυχούν όλο και περισσότερο για τα οικονομικότερα κινεζικά ηλεκτροκίνητα που κατακλύζουν τις αγορές τους. Η Ευρώπη έχει ξεκινήσει έρευνα κατά των επιδοτήσεων στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, ενώ η κυβέρνηση Μπάιντεν εξετάζει το ενδεχόμενο να αυξήσει τους δασμούς. Αυτό αναγκάζει τις εταιρείες από την Κίνα να αυξάνουν τις επενδύσεις τους στην Ευρώπη προκειμένου να αρχίσουν την παραγωγή εντός της γηραιάς ηπείρου.
Για παράδειγμα η BYD ανακοίνωσε τον Δεκέμβριο το πρώτο της εργοστάσιο στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στην Ουγγαρία, μια χώρα που θεωρείται φιλική προς την Κίνα στο σημερινό γεωπολιτικό περιβάλλον.
Εν κατακλείδι, την ώρα που ο Μασκ πίστευε ότι με τόσο υψηλά επιτόκια το αγοραστικό κοινό είναι μικρό, ο ιδρυτής της BYD υιοθετούσε ένα επιθετικό μοντέλο προσφέροντας οχήματα που κοστίζουν λιγότερο από όσο χρεώνει η Tesla για το Model 3 στην Κίνα. Ο στόχος του Chuanfu ήταν ξεκάθαρος. Δεν ήθελε απλά να γίνει ένας δυνατός παίκτης στην αγορά. Ήθελε να κυριαρχήσει σε αυτή.