ΗΠΑ: Camps που μαθαίνουν σε παιδιά 6 έως 13 ετών πώς να γίνουν YouTubers

NEWSROOM
youtube kid
Φωτό: Shutterstock

Ο Γκράχαμ, 10 ετών, ονειρευόταν να γίνει YouTuber από τότε που άρχισε να παρακολουθεί βίντεο στην πλατφόρμα όταν ήταν μόλις 3-4 ετών. «Σκέφτομαι τον εαυτό μου ευτυχισμένο να φτιάχνει βίντεο στο YouTube. Αισθάνομαι ότι θα είναι μια σπουδαία εμπειρία για μένα».
Σε ένα κτίριο εκκλησίας σε μια μικρή πόλη στα περίχωρα του Χιούστον στις ΗΠΑ, ο Γκράχαμ πέρασε ένα πρωινό σχεδιάζοντας ιδέες για αστεία βίντεο. Πρόκειται για το Creator Camp, ένα καλοκαιρινό πρόγραμμα που διδάσκει σε παιδιά ηλικίας 6 έως 13 ετών πώς να χαράξουν μια επιτυχημένη πορεία στην ψηφιακή εποχή.

Το Creator Camp ιδρύθηκε πριν από δύο χρόνια από μια ομάδα νεαρών δημιουργών που γνωρίστηκαν μέσω του κινηματογραφικού προγράμματος στο λύκειό τους και φέτος το καλοκαίρι το ενδιαφέρον εκτοξεύτηκε, καθώς έκαναν εγγραφή έως και 1.300 παιδιά σε 11 σημεία σε ολόκληρη την πολιτεία του Τέξας. Του χρόνου, αναμένεται να επεκταθεί 18 σημεία, μια σαφής ένδειξη του έντονου ενδιαφέροντος για τις δημιουργίες στο διαδίκτυο.

Το κόστος για το camp ανέρχεται σε 230 δολάρια την εβδομάδα για τρεις ημέρες την εβδομάδα. Τα παιδιά που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έχουν διαφορετικές δεξιότητες και πρόσβαση στην τεχνολογία. Ενώ ορισμένα παιδιά δήλωσαν έχουν το δικό τους iPhone 13 ή κάμερες επαγγελματικού επιπέδου, άλλα είπαν ότι δημιουργούν βίντεο χρησιμοποιώντας κυρίως το οικογενειακό iPad ή τις συσκευές των γονέων τους.

Κάθε μέρα, τα παιδιά φτάνουν στις 8:30 π.μ. για να μάθουν τεχνικές δεξιότητες, όπως η επεξεργασία βίντεο στο CapCut, μια πλατφόρμα επεξεργασίας βίντεο για κινητά που αναπτύχθηκε από τη μητρική εταιρεία του TikTok, ByteDance. Μαθαίνουν επίσης για το storyboarding, πώς να γράφουν σενάρια για βίντεο και τα βασικά για τη δημιουργία ενός συναρπαστικού βίντεο-μπλογκ ή «vlog».

Στις αίθουσες διδασκαλίας που είναι γεμάτες με σκηνικά, πράσινες οθόνες, κοστούμια, εξοπλισμό για φωτισμό, πίνακες και iPads για τη λήψη και την επεξεργασία βίντεο, ο εκ των ιδρυτών του Creator Camp Κάζντεν Μόρισον αναφέρει ότι τα παιδιά βρίσκουν ένα μέρος για να εξερευνήσουν τα πάθη τους για τον κινηματογράφο και το βίντεο.

«Θέλουμε να αλλάξουμε τη σχέση τους με την τεχνολογία, να μην τη βλέπουν απλώς ως ψυχαγωγία, αλλά να τη βλέπουν ως εργαλείο δημιουργικότητας», σημειώνει ο Μόρισον.

Όπως αναφέρει με δημοσίευμά της στην ιστοσελίδα της η αμερικανική εφημερίδα Washington Post, το να κάνεις επάγγελμα τη δημιουργία περιεχομένου έχει αναδειχθεί ως ένας από τους πιο δημοφιλείς στόχους για καριέρα μεταξύ των μαθητών στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο. Σχεδόν το 30% των παιδιών ηλικίας 8 έως 12 ετών ανέφεραν το επάγγελμα «YouTuber» ως την κορυφαία επιλογή καριέρας σε μια παγκόσμια έρευνα που διεξήχθη το 2019 από τη Harris Poll και την εταιρεία παιχνιδιών Lego -ποσοστό τρεις φορές μεγαλύτερο από εκείνων που επέλεξαν το επάγγελμα του «αστροναύτη». Την ίδια χρονιά, έρευνα της Morning Consult μεταξύ της γενιάς Gen Z και των millennials στις ΗΠΑ, διαπίστωσε ότι περισσότεροι από τους μισούς από τους νέους ηλικίας 13 έως 38 ετών -το 54%- επιθυμούσαν να γίνουν influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση που διαρκώς αυξάνεται, τα προγράμματα μετά το σχολείο και οι καλοκαιρινές κατασκηνώσεις όπως το Creator Camp διδάσκουν δεξιότητες που σχετίζονται με την δημιουργία κινηματογραφικού περιεχομένου. Οι πιο παραδοσιακές κατασκηνώσεις που προσφέρουν προγράμματα στις τέχνες και τις επιστήμες έχουν επίσης προσθέσει τμήματα ή μαθήματα που αφορούν το YouTube. Ακόμα και ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχουν αρχίσει να ακολουθούν την τάση: Το Cornell, το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες, το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας και το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Καρολίνας έχουν προσθέσει προγράμματα και μαθήματα για το μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τη δημιουργία περιεχομένου.

Πολλά παιδιά έχουν ιδιαίτερα θετική άποψη για το YouTube και ο Μόρισον δήλωσε ότι το camp για το YouTube στην πόλη Κέιτι είναι το πιο δημοφιλές. (Προσφέρονται επίσης μαθήματα, όπως «Minecraft Modding», «Creative AI» και «3D Game Development»). Σε συνεντεύξεις, τα παιδιά που συμμετείχαν στο Creative Camp δήλωσαν ότι βλέπουν την πλατφόρμα βίντεο ως τον δρόμο προς την αυτοέκφραση και την κοινωνική επιτυχία - καθώς και προς τη φήμη και τον υπέροχο πλούτο.
«Οι YouTubers βγάζουν πολλά, πολλά χρήματα», δήλωσε ο Κόλιν 9 ετών, ο οποίος πηγαίνει στην τέταρτη τάξη του δημοτικού. (Η Washington Post συμφώνησε να αναφέρεται σε όλους τους ανήλικους με τα μικρά τους ονόματα).

«Το YouTube σε βοηθάει να κάνεις πράγματα που δεν ήσουν ποτέ σε θέση να κάνεις πριν», υποστηρίζει ο Γκράχαμ, ο μαθητής της τέταρτης τάξης. «Ας πούμε ότι θέλεις να ξεπεράσεις τον φόβο σου για τα ύψη. Αν έχεις το YouTube, αυτό μπορεί να σου δώσει περισσότερες προβολές, περισσότερους συνδρομητές, να κάνεις κάτι ψηλά. Οπότε σπρώχνεις τον εαυτό σου έξω από τη ζώνη άνεσής σου για να κάνεις κάτι που δεν θα ήθελες ποτέ να κάνεις πριν».
Η 11χρονη Αλάια είπε ότι μεγάλωσε παρακολουθώντας οικογενειακά κανάλια στο YouTube. Φιλοδοξεί να γίνει YouTuber επειδή πιστεύει ότι η ζωή της θα είναι πιο συναρπαστική και ότι θα είναι πιο γενναία.

Προς το παρόν, βιντεοσκοπεί ιδιωτικά τον εαυτό της, μαγειρεύοντας με φίλους της στην κουζίνα της οικογένειάς της. Όμως όταν ξεκινήσει το κανάλι της «στα αλήθεια», σκοπεύει να κινηματογραφεί τον εαυτό της σε περιπέτειες όπως πατινάζ στον πάγο και κολύμπι στα βάθη του ωκεανού.

Πολλά παιδιά δήλωσαν ότι βλέπουν την αναγνωρισιμότητα από το YouTube ως έναν τρόπο να ξεφύγουν από την κοινωνική απομόνωση. Η Αλάια, η οποία δήλωσε ότι δυσκολεύεται να βρει φίλους με παρόμοια ενδιαφέροντα, θεωρεί ότι το YouTube θα μπορούσε να τη βοηθήσει να γνωρίσει και να γίνει φίλη με παιδιά με κοινά ενδιαφέροντα. «Αν έχω περισσότερους θαυμαστές [στο διαδίκτυο], τότε πραγματικά αισθάνομαι καλύτερα επειδή ξέρω ότι δεν με μισούν γι' αυτό που είμαι», αναφέρει.

Η Σοφία, 9 ετών, μαθήτρια της πέμπτης τάξης του δημοτικού, υποστηρίζει ότι η επιτυχία της στο YouTube θα έχει σαν αποτέλεσμα να πέφτει θύμα εκφοβισμού λιγότερο και να της φέρονται καλύτερα στο σχολείο. «Το να γίνω YouTuber θα με έκανε πιο σίγουρη. Γιατί αν έχω έναν που δεν με συμπαθεί (hater), δεν θα με ένοιαζε. Οι θαυμαστές μου θα λένε πώς είμαι φοβερή», σύμφωνα με την ίδια.

Όποια και αν είναι τα συναισθηματικά οφέλη της δημιουργίας περιεχομένου και της δημιουργίας κοινού στο διαδίκτυο, ο Μόρισον σημειώνει ότι το camp παρέχει δεξιότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν στην αγορά. «Αν μπορούμε να παρέχουμε έναν χώρο όπου μπορούμε να καθοδηγήσουμε (τα παιδιά) με ασφαλή τρόπο στο πώς να φτιάχνουν βίντεο, αυτό είναι καλό. Είναι πολύ καλύτερο, όταν ένα παιδί περνάει πολλές ώρες την ημέρα μπροστά σε ένα iPad παίζοντας παιχνίδια ή βλέποντας βίντεο, αυτό το παιδί να μαθαίνει πραγματικά να φτιάχνει βίντεο και να είναι δημιουργικό το ίδιο».

Η Σάρα Μπράουν, μητέρα δύο παιδιών που έχουν εγγραφεί στο camp, δήλωσε ότι έγραψε τα παιδιά της επειδή θέλει να μάθουν ψηφιακές δεξιότητες που συνήθως δεν διδάσκονται στο σχολείο. Η Μπράουν, η οποία έχει ένα podcast, δήλωσε ότι η οικογένειά της «ασχολείται πραγματικά με την οικονομία του δημιουργού».

«Πιστεύουμε στην επιχειρηματικότητα και στο να δημιουργούν κάτι που έχει αξία και να το προβάλλουν στον κόσμο, είτε το κάνουν για δουλειά είτε για δημιουργική διέξοδο» προσθέτει.

Ορισμένα παιδιά κάνουν ήδη σχέδια για να επιστρέψουν το επόμενο καλοκαίρι. Μέχρι τότε, η 7χρονη Κλόε, ελπίζει ο πατέρας της να την αφήσει να έχει δικούς της λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Θέλω να ξεκινήσω το κανάλι μου τώρα. Θέλω να βλέπω τον εαυτό μου. Αυτό με κάνει ευτυχισμένη», δηλώνει.

Το πρόγραμμα δίνει έμφαση στην ψηφιακή ασφάλεια: Τα μέλη του προσωπικού ενθαρρύνουν τα παιδιά να μην χρησιμοποιούν τα πραγματικά τους ονόματα στο διαδίκτυο. Στην αρχή της κατασκήνωσης, επιλέγουν ένα ψευδώνυμο για να ονομάσουν ένα κανάλι, με το οποίο δημιουργούν όλα τα βίντεό τους, τα οποία δεν προβάλλονται δημόσια. Είναι οι γονείς που πρέπει να αποφασίσουν αν θα επιτρέψουν στα παιδιά τους να έχουν δημόσια παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στις συναντήσεις τονίζεται επίσης η σημασία της δημιουργίας βίντεο για διασκέδαση και δημιουργική έκφραση και όχι για τα χρήματα. Όμως πολλά είναι τα παιδιά που δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται πάρα πολύ για τις οικονομικές ευκαιρίες που προσφέρει η ιδιότητα του YouTuber.
«Λατρεύω το YouTube και θέλω να γίνω διάσημη στο YouTube, γιατί θέλω πολλά χρήματα», δηλώνε η Κλόε, 7 ετών, μαθήτρια της δευτέρας τάξης του δημοτικού, η οποία συμπληρώνει ότι ονειρευόταν να γίνει YouTuber από την ηλικία των 4 ετών.

Ως σταρ του YouTube, «θα μπορώ να αγοράσω ό,τι θέλω όπως ένα iPhone και έναν υπολογιστή, AirPods και ένα ονειρόσπιτο Barbie. Ένα αληθινό σπίτι των ονείρων της Μπάρμπι, που θα είναι μεγάλο και θα έχει τοίχους. Θα είναι στο Παρίσι λόγω του Πύργου του Άιφελ. Θα πηγαίνω να βλέπω τον Πύργο του Άιφελ κάθε μέρα και θα έχω το δωμάτιό μου μπροστά από τον Πύργο του Άιφελ κάθε πρωί και θα κάνω βίντεο γι αυτό», προσθέτει.
Ο 9χρονος Κόλιν, γνωρίζει ότι η ανάπτυξη ενός καναλιού στο YouTube είναι σκληρή δουλειά. Αλλά εφόσον δημιουργείς αρκετό περιεχόμενο, θα είσαι επιτυχημένος, σύμφωνα με τον ίδιο: «Το YouTube είναι ένας καλός δρόμος για να γίνεις πλούσιος, γιατί μόλις ανεβάσεις έναν τόνο βίντεο, τότε είναι που αρχίζεις να παίρνεις likes και χρήματα», προσθέτει.

Μια από τις ιδέες του Κόλιν είναι να αγοράσει τον μεγαλύτερο τρισδιάστατο εκτυπωτή στον κόσμο και να φτιάξει ένα βίντεο με τρισδιάστατη εκτύπωση σπιτιών για όλους στο Μεξικό. Πρόκειται για ένα κόλπο που θα ταίριαζε γάντι στο κανάλι YouTube που δημιούργησε ο MrBeast -πραγματικό όνομα, Τζίμι Ντόναλτσον- ένας δημιουργός από τη Βόρεια Καρολίνα, γνωστός για τα εξωφρενικά και συχνά φιλανθρωπικά του κατορθώματα.

Σχεδόν όλοι τα παιδιά που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι παρακολουθούν τον Ντόναλτσον και άλλον ένα YouTuber γνωστό ως Unspeakable, το πραγματικό όνομα του οποίου είναι Νέιθαν Τζόνσον Γκράχαμ. Ο Γκράχαμ, ο οποίος γεννήθηκε στο Χιούστον, δημιουργεί περιεχόμενο για το βιντεοπαιχνίδι «Minecraft» και δημοσιεύει βίντεο με απίθανα και υπερβολικά ακροβατικά.

Εκτός από τα όνειρα για πλούτο, πολλά παιδιά δήλωσαν ότι βλέπουν το YouTube ως έναν τρόπο για να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και κοινωνική αναγνώριση.


ΣΧΕΤΙΚΑ