Πώς το junk food κρατάει «όρθια» την αμερικανική οικονομία

Το κόλπο για τέλεια μπέργερς / Φωτογραφία: Shutterstock

Στις μικρές πολυτέλειες της ζωής, όπως τα Starbucks, το τηγανητό κοτόπουλο, η Coca-Cola και τα McDonald's, στρέφονται οι αμερικανοί καταναλωτές, στηρίζοντας παράλληλα την εθνική οικονομία.

Ενώ οι Αμερικανοί περιορίζουν τις αγορές ακριβών ειδών όπως τα σκάφη και τα ψυγεία, τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών δείχνουν ότι οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για στιγμιαίες μικρές απολαύσεις.

Η Starbucks, η Chipotle Mexican Grill και η PepsiCo ανέφεραν ότι οι πωλήσεις τους παραμένουν ισχυρές, καθώς οι αγοραστές πληρώνουν για λάτε 7 δολαρίων και μπουρίτο 11 δολαρίων. Οι δαπάνες για πράγματα όπως τα αεροπορικά ταξίδια και τυχερά παιχνίδια διατηρούνται επίσης υψηλά, όπως σημειώνει το Bloomberg.

«Φαίνεται ότι τα μαξιλάρια ασφαλείας ήταν μάλλον λίγο μεγαλύτερα από ό,τι είχαμε εκτιμήσει προηγουμένως», δήλωσε ο Brett House, καθηγητής οικονομικών στο Columbia Business School. «Ως αποτέλεσμα, υπάρχει ακόμα χρήμα για προσιτές πολυτέλειες, εμπειρίες και άλλες υπηρεσίες», πρόσθεσε.

Την Πέμπτη, η Starbucks ανακοίνωσε ισχυρές πωλήσεις, καθώς περισσότεροι πελάτες ήρθαν στα καταστήματά της και αύξησαν τις δαπάνες τους, σηματοδοτώντας ότι ακόμη και οι δύσκολες οικονομικές εποχές δεν μπορούν να απομακρύνουν τους ανθρώπους από τα παγωμένα λάτε τους. Επίσης, ξοδεύουν χρήματα για φαγητό, συμπεριλαμβανομένου του νέου κρουασάν μήλου της Starbucks, σύμφωνα με την εταιρεία. Ο πωλητής τηγανητού κοτόπουλου Wingstop ανέφερε ότι τα οικονομικά της εταιρείας ανθούν, χάρη στην προθυμία των Αμερικανών να καταναλώσουν φθηνά αγαθά.

«Αισθάνονται ότι αξίζουν να περιποιηθούν τον εαυτό τους ή να ανταμείψουν τον εαυτό τους επειδή έκαναν περικοπές», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Michael Skipworth σε συνέντευξή του την Πέμπτη. «Θέλουν να σπαταλήσουν, θέλουν να κάνουν κάτι για τον εαυτό τους», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Εν τω μεταξύ, η PepsiCo, παρασκευάστρια εταιρεία των τσιπς Frito-Lay, συνεχίζει να αυξάνει τις τιμές των σνακ και των αναψυκτικών της, μεταφέροντας την άνοδο των τιμών των βασικών προϊόντων που αγοράζει. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι οι καταναλωτές είναι «αρκετά υγιείς» και δεν διστάζουν να σπαταλήσουν χρήματα για ένα αναψυκτικό και μια σακούλα πατατάκια. Επιπλέον, η Coca-Cola, ανέφερε πρόσφατα ότι οι αγοραστές απορροφούν τις αυξήσεις των τιμών και αναβάθμισε τις προοπτικές της για την αύξηση των εσόδων της φέτος.

starbucks

Τα στοιχεία δίνουν την εικόνα ενός Αμερικανού αγοραστή που εξακολουθεί να είναι πρόθυμος να πληρώσει για μικρές απολαύσεις παρά τον επίμονο πληθωρισμό σε βασικές κατηγορίες αγαθών όπως η βενζίνη και τα είδη παντοπωλείου. Οι οικονομολόγοι φαίνεται να συμφωνούν ότι η ισχύς της αμερικανικής αγοράς εργασίας τροφοδοτεί τις δαπάνες. Ωστόσο, είναι ασαφές αν η υψηλή κατανάλωση θα διαρκέσει, δεδομένων των αυξημένων επιτοκίων και της επανέναρξης των πληρωμών για το φοιτητικό χρέος, οι οποίες αφαιρούν ένα σημαντικό κομμάτι από τους μισθούς.

Ενώ τα τελευταία τριμηνιαία αποτελέσματα της McDonald's ξεπέρασαν τις προσδοκίες, αυτό συντελέστηκε κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών. Σε ένα ανησυχητικό σημάδι, η κίνηση των πελατών στις τοποθεσίες των ΗΠΑ μειώθηκε για πρώτη φορά φέτος. Η μείωση οφείλεται στους καταναλωτές που κερδίζουν λιγότερα από 45.000 δολάρια ετησίως, ανέφερε η εταιρεία.

Προς το παρόν, ωστόσο, καταναλωτές όπως η Lyndsay Criscitello δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα. «Αγαπώ μια καλή γλυκιά λιχουδιά, θα είμαι ειλικρινής, και πρέπει ακόμα και σε μια προβληματική οικονομία να απολαμβάνεις αυτά τα μικρά πράγματα», ειπε. Δεν είναι απαραίτητα λογικό, αλλά η 22χρονη, πρόσφατη απόφοιτος κολεγίου, συνεχίζει να ξοδεύει περίπου 30 δολάρια το μήνα για τα Starbucks.

ΣΧΕΤΙΚΑ