Shein: Πώς η κινεζική εταιρεία φθηνών ενδυμάτων «απλώνει τα δίχτυα» της στις αγορές της Δύσης
Η Shein τα τελευταία χρόνια όχι μόνο έχει εισέλθει στην αγορά των διαδικτυακών πωλήσεων, αλλά πρωταγωνιστεί έχοντας ως «όπλο» τις εξαιρετικά συμφέρουσες τιμές των ενδυμάτων που διαθέτει προς πώληση.
Σε πολιτικό επίπεδο, είναι από τις εταιρείες που έχει μπει στο «ραντάρ» της Ουάσιγκτον στο πλαίσιο της αντιπαράθεσης Κίνας – ΗΠΑ.
Διαβάστε επίσης: Temu και Shein θάβουν το τσεκούρι του πολέμου στις ΗΠΑ -Το ιστορικό της διαμάχης
Ωστόσο, η Shein δεν πτοείται από τις αντιπαλότητες των δύο μεγαλυτέρων οικονομιών στον κόσμο, αλλά αντιθέτως έχει χαράξει «ρώτα» προκειμένου να ισχυροποιήσει ακόμη περισσότερο την θέση της στην παγκόσμια αγορά των διαδικτυακών πωλήσεων. Πλέον, έχει προβεί σε αλλαγή του επιχειρηματικού της μοντέλου, διευρύνοντας την παραγωγή εκτός Κίνας, προχωρώντας σε εξαγορές, αλλά και προσλαμβάνοντας στελέχη από χώρες της Δύσης για να ηγηθούν της προσπάθειας αυτής.
Μάλιστα η τελευταία της κίνηση, να κάνει πρόταση σε πρώην σύμβουλο του Λευκού Οίκου επί προεδρίας Τζορτζ Μπους που έχει εργασθεί και στο αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, παίρνει πολιτικές προεκτάσεις και είναι σίγουρο ότι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού έχει πυροδοτήσει ένα κύμα έντονου προβληματισμού και ανησυχίας.
Μόλις την περασμένη Δευτέρα, η εταιρεία ανακοίνωσε την εξαγορά της βρετανικής εταιρείας γυναικείων ενδυμάτων από τον όμιλο Frasers. Τον Αύγουστο, εξαγόρασε περίπου το ένα τρίτο της διαχερίστριας της Forever 21, της Sparc Group, γεγονός που θα της επιτρέψει να πουλάει τα προϊόντα της στα φυσικά καταστήματα της Forever 21.
Η Shein, η οποία αποστέλλει τα περισσότερα προϊόντα της σε περισσότερες από 150 χώρες από την Κίνα, διαφοροποιεί την αλυσίδα εφοδιασμού της εκτός της ασιατικής χώρας. Έχει ξεκινήσει να κατασκευάζει τα προϊόντα της στην Τουρκία και τη Βραζιλία και έχει συνάψει συνεργασία με έναν κολοσσό του λιανικού εμπορίου στην Ινδία.
Από την ίδρυσή της το 2012, η Shein έχει καταστεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείας διαδικτυακών πωλήσεων στον κόσμο, με «σηματωρό» τα μπλουζάκια της αξίας 2 δολαρίων και τα παντελόνια που κοστίζουν 7 δολάρια. Φέτος, εισήλθε σε μεγάλες αγορές όπως στις ΗΠΑ, το Μεξικό, τη Βραζιλία.
Στο διάστημα αυτό των 11 ετών, οι Κινέζοι ιδρυτές της Shein κρατούσαν χαμηλό προφίλ και σπάνια εμφανίζονταν στα μέσα ενημέρωσης. Εντούτοις, αρχής γενομένης από το 2022, η Shein ξεκίνησε μια εκστρατεία, προκειμένου να βελτιώσει τις δημόσιες σχέσεις της και τις επαφές της με τις κυβερνήσεις των χωρών που δραστηριοποιείται ανά τον κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, προσλαμβάνει στελέχη από τις χώρες της Δύσης, με αντικείμενό τους να μετριάσουν τις ανησυχίες των ρυθμιστικών αρχών σε όποιες χώρες έχουν κάνει την εμφάνισή τους τέτοιου είδους ανησυχίες.
Πρόσφατα, η Shein προσέλκυσε την Φράνσις Τάουνσεντ η οποία μόνο τυχαία δεν είναι. Υπήρξε στέλεχος της Activision Blizzard, της κατασκευάστριας του δημοφιλέστατου βιντεοπαιχνιδιού Call of Duty και η οποία εξαγοράσθηκε από τη Microsoft αντί του ποσού των 69 δισ. δολαρίων.
Η θητεία στην προαναφερθείσα εταιρεία δεν είναι τίποτα για τους παροικούντες την Ουάσιγκτον, όσο ότι η Τάουνσεντ έχει εργασθεί ως σύμβουλος στον Λευκό Οίκο για την τρομοκρατία και την εσωτερική ασφάλεια τη δεκαετία του 2000 στην κυβέρνηση του Τζορτζ Μπους και είχε συνεργασθεί με το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης. Πέρασε από διάφορες κορυφαίες θέσεις στην Activision Blizzard, μεταξύ των οποίων και ως επικεφαλής της υπηρεσίας συμμόρφωσης. Πριν από την Activision, ήταν στέλεχος της επενδυτικής εταιρείας MacAndrews & Forbes για 10 χρόνια.
Στην Τάουσεντ έχει προσφερθεί εξάμηνο συμβόλαιο ως ανώτερη σύμβουλος και στη συνέχεια όταν το συμβόλαιο λήξει, μια θέση στο διοικητικό συμβούλιο της Shein. Στην περίπτωση αυτή λοιπόν, δεν πρόκειται για ένα στέλεχος μόνο με μεγάλη εμπειρία στο επιχειρείν, αλλά με θητεία στους πολιτικούς διαδρόμους της Ουάσιγκτον.
Το μοντέλο κατασκευής μικρών παρτίδων, κατά παραγγελία, της Shein έχει συμβάλει στην εκρηκτική ανάπτυξή της, έχουν προβληματίσει το Καπιτώλιο και τις εισαγγελικές αρχές στις ΗΠΑ, με αρχές να ασκούν πιέσεις για περισσότερη διαφάνεια σχετικά με την αλυσίδα εφοδιασμού της. Η κινεζική εταιρεία έχεται επικρίσεις για το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα και έχει κατηγορηθεί για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων.
Επίσης υπάρχουν αναφορές, ότι ορισμένα από τα προϊόντα της περιέχουν βαμβάκι από την περιοχή Σινγιάνγκ της Κίνας, γεγονός που θα τα καθιστούσε αντικείμενο απαγόρευσης στις ΗΠΑ (στη Σινγιάνγκ κατηγορείται το Πεκίνο ότι παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα της μειονότητας των Ουιγούρων). Η Shein έχει δηλώσει ότι έχει υιοθετήσει μια «πολιτική μηδενικής ανοχής» για την εξαναγκασμένη εργασία και έχει εφαρμόζει ένα «ισχυρό σύστημα», ούτως ώστε να συμμορφωθεί με την αμερικανική νομοθεσία. Τον περασμένο Αύγουστο, η εταιρεία δήλωσε στην αμερικανική εφημερίδα The Wall Street Journal ότι δεν προμηθεύεται βαμβάκι από την Κίνα και ότι δεν έχει κατασκευαστές στη Σινγιάνγκ. Από το 2022, η Shein έχει δαπανήσει περισσότερο από 1 εκατ. δολάρια για να ασκήσει πίεση, καθώς αντιμετωπίζει ελέγχους για την αλυσίδα εφοδιασμού της.
Η Τάουνσεντ γνωρίζει καλά τα ρυθμιστικά θέματα και τα ζητήματα συμμόρφωσης που αντιμετωπίζει η Shein στις ΗΠΑ και δηλώνει βέβαιη ότι μπορεί να βοηθήσει την εταιρεία με την εταιρική διακυβέρνηση, την περιβαλλοντική συμμόρφωση, την ασφάλεια δεδομένων και τα νομικά ζητήματα.
«Επικεντρώνονται πολύ στο να διασφαλίσουν ότι συμμορφώνονται με τους αμερικανικούς νόμους και θέλουν να συμμορφώνονται με τις προσδοκίες των ΗΠΑ. Δεν θέλουν να υπολείπονται και δεν θέλουν να θεωρηθούν ότι προσπαθούν ή επιχειρούν δίχως να πληρούν τα αμερικανικά πρότυπα», έχει δηλώσει η ίδια.
Η Shein προσέλαβε το 2021 το έμπειρο στέλεχος για τη βιωσιμότητα Άνταμ Ουίστον ως τον πρώτο επικεφαλής της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης. Την ίδια χρονιά, εντάχθηκε στο δυναμικό της, ο Πίτερ Περνότ-Ντέι, ο οποίος διαθέτει μεγάλη εμπειρία σε νομικά θέματα και θέματα προστασίας δεδομένων στις ΗΠΑ. Είναι τώρα επικεφαλής στρατηγικής επικοινωνίας της εταιρείας για τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Προσέλαβε επίσης τον Λέον Λι, πρώην ανώτερο στέλεχος της Comcast του τμήματος ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, ο οποίος τώρα είναι επικεφαλής της παγκόσμιας διαχείρισης ασφάλειας και κινδύνων της Shein.