NBA: Το «τρίποντο» που μπορεί να εκτινάξει τα τηλεοπτικά δικαιώματα στα 60 δισ. δολάρια

NEWSROOM
Αντετοκούνμπο
Φωτογραφία: AP Images

Την επόμενη αγωνιστική περίοδο 2024/25 η συμφωνία για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του επαγγελματικού πρωταθλήματος μπάσκετ των ΗΠΑ του ΝΒΑ ολοκληρώνεται.

Η επαγγελματική λίγκα τα τελευταία 21 χρόνια παραχωρούσε τα τηλεοπτικά δικαιώματα του πρωταθλήματος σε δύο τηλεοπτικά δίκτυα, στο ESPN της Disney και στο TNT της Warner Bros.

Πλέον όμως οι εποχές είναι διαφορετικές και οι αναλυτές της τηλεοπτικής αγοράς, συγκλίνουν στην ίδια άποψη: το NBA πρέπει να αναζητήσει πια το «τρίποντο». Δηλαδή να διαμοιράσει τα δικαιώματα σε τρεις εταίρους. Κάτι που μπορεί να διπλασιάσει ή και να εκτινάξει την αξία της συμφωνίας έως και τα 60 δισ. δολάρια.
Την ώρα που τα τωρινά δίκτυα πιέζονται οικονομικά, η είσοδος νέων παικτών στα τηλεοπτικά δικαιώματα μπορεί να αποδειχθεί κάτι παραπάνω από επωφελής.

Στη «γωνία» περιμένουν ουκ ολίγοι μνηστήρες, με τις Amazon και Apple και ενδεχομένως και τη Google στην πρώτη γραμμή πυρός. Η Comcast, μητρική του τηλεοπτικού δικτύου NBC μάλλον δεν θα αφήσει αν παρουσιασθεί μια τέτοια ευκαιρία αναξιοποίητη.

Με μια συμφωνία για μετάδοση των αγώνων μέσω των υπηρεσιών streaming, πέραν από το πακέτο καλωδιακής τηλεόρασης, το NBA θα μπορούσε να αποσπάσει περισσότερα χρήματα, ενώ παράλληλα θα προσεγγίσει νεότερους σε ηλικία τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο. Η σύνδεση με την επόμενη γενιά φιλάθλων χωρίς να αποξενωθούν οι παραδοσιακοί τηλεθεατές θα είναι ιδιαίτερα επικερδής για το NBA και τους αθλητές του. Μια νέα συμφωνία που θα είναι δύο ή τρεις φορές μεγαλύτερη από την τρέχουσα, θα μπορούσε να φθάσει τους μισθούς των παικτών στα υψηλότερα επίπεδα στα χρονικά.

To Business Insider με δημοσίευμά του, προσπαθεί να εκτιμήσει πώς θα μπορούσε να διαμορφωθεί η επόμενη συμφωνία για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του πρωταθλήματος και πώς θα μπορούσε να διαμορφώσει το πρωτάθλημα και τους μισθούς των παικτών.

Το NBA θα διαπραγματευτεί πρώτα με τους σημερινούς τηλεοπτικούς εταίρους του σε μια αποκλειστική περίοδο 45 ημερών που ξεκινά τον προσεχή Μάρτιο και μετά την παρέλευση του διαστήματος αυτού, ο δρόμος μπορεί να ανοίξει για άλλους επίδοξους πλειοδότες.

Τα ζωντανά αθλήματα είναι από τα μόνα προγράμματα που προσελκύουν σταθερά μεγάλο ζωντανό κοινό και το NBA είναι ιδιαίτερα δημοφιλές σε μια νέα, παγκόσμια βάση θεατών που οι διαφημιστές εκτιμούν.

«Είναι προφανώς εξαιρετικά δημοφιλές, όμως έχει επίσης μια μακρά αγωνιστική σεζόν και προσελκύει νεότερα δημογραφικά στοιχεία», επισημαίνει η Τζέσικα Ρέιφ Έρλιχ, αναλύτρια για τα μέσα ενημέρωσης στη Bank of America, ο οποία καλύπτει την Disney. «Είναι ιδανικό για τα τυχερά παιχνίδια, το στοίχημα κ.λπ. Υπάρχουν λοιπόν πολλοί λόγοι για να θέλει κανείς το ΝΒΑ».

Με τα δικαιώματα για τα άλλα πρωταθλήματα όπως το NFL, το MLB και το NHL να έχουν κλειδώσει το νωρίτερο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2020, είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τα τηλεοπτικά δίκτυα να αποκτήσουν νέο κοινό.

«Αυτή είναι η τελευταία, πείτε το, μεγάλη συμφωνία αθλητικών δικαιωμάτων τα επόμενα δύο χρόνια», τονίζει ο Μπράντον Νίσπελ, αναλυτής της KeyBanc Capital Markets για τις μετοχές μέσων ενημέρωσης και τεχνολογίας όπως η Disney, η Comcast και η Apple.

Ο κατακερματισμός των μεταδόσεων δεν θα πρέπει να αποτελεί εμπόδιο για το πρωτάθλημα, σύμφωνα με τον Νίσπελ. Κατά την άποψή του, θα πρέπει να επικεντρωθεί στην επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής συμφωνίας προς όφελος της λίγκας και των παικτών της - ακόμη και αν το πακέτο απογοητεύσει ορισμένους οπαδούς που θα πρέπει να ψάχνουν να βρουν πού μεταδίδονται τα παιχνίδια.

«Αν οι τηλεθεατές θέλουν να παρακολουθήσουν το περιεχόμενο, θα βρουν πού βρίσκεται αυτό το περιεχόμενο. Τα χρήματα έχουν τελικά πολύ μεγαλύτερη σημασία», τονίζει ο Νίσπελ.

Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο

Η NBCUniversal της Comcast θα μπορούσε να είναι ο επικρατέστερος υποψήφιος για μια θέση στη νέα συμφωνία του ΝΒΑ μαζί με την Amazon, σύμφωνα με τον ίδιο. Το εμβληματικό δίκτυο NBC μετέδιδε αγώνες του ΝΒΑ πριν από το ESPN και η NBCU θα καταστεί ιδιαίτερα ελκυστικός υποψήφιος αν η Disney πουλήσει το ABC, αφήνοντας το τμήμα της Comcast ως τον μοναδικό εταίρο που θα έχει μια ευρείας εμβέλειας εθνική τηλεοπτική πλατφόρμα.

Τα δαπανηρά αθλητικά δικαιώματα μπορούν να προκαλέσουν μεγάλου εύρους ζημιές σε κάποιους. Αντί να πλειοδοτούν σε αγώνες για να αυξήσουν τα κέρδη τους, τα δίκτυα και οι εταιρείες streaming προβάλλουν άλλες εκπομπές σε εκατομμύρια θεατές που διαφορετικά μπορεί να μην τις παρακολουθούσαν. Για την Amazon και την Apple, η πρόκληση είναι να προσελκύσουν θεατές στα εξαιρετικά κερδοφόρα οικοσυστήματά τους, είτε πρόκειται για την πώληση συνδρομών στις τηλεοπτικές υπηρεσίες Prime και Apple TV+, είτε για υπηρεσίες σε τηλέφωνα και φορητούς υπολογιστές.

Η Amazon είναι ένας πιθανός υποψήφιος, σύμφωνα με τον Νίσπελ δεδομένης της επιτυχίας της με το «Thursday Night Football» του NFL και των σχεδίων της να δημιουργήσει μια βάση κοινού για το Prime Video, τη συνδρομητική υπηρεσία streaming.

Αντίθετα, δεν πιστεύει ότι η Apple είναι σοβαρός υποψήφιος. Είπε ότι η πολυτιμότερη εταιρεία στον κόσμο είναι πιο πιθανό να δώσει προτεραιότητα σε δικαιώματα σε αθλήματα με απήχηση σε κοινό σε όλο τον κόσμο αντί για το NBA. Αν αποκτήσει παιχνίδια, πιθανότατα θα είναι ένα ανά εβδομάδα, παρόμοια με τη συμφωνία «Friday Night Baseball» με το MLB.

Amazon Prime video

Η αξία της τελευταίας συμφωνίας του ΝΒΑ για τα τηλεοπτικά δικαιώματα -το συμβόλαιο ύψους 24 δισ. δολαρίων που έκλεισε το 201 - ήταν σχεδόν τριπλάσια από την προηγούμενη . Περίπου τα μισά από αυτά τα έσοδα κατέληξαν στους μισθούς των παικτών μέσω των ομάδων τους, και οι κορυφαίοι παίκτες του πρωταθλήματος έχουν αποκομίσει αμοιβές κοντά στα 300 εκατομμύρια δολάρια σε συνολική αξία μέσω των συμβολαίων - χωρίς να υπολογίζονται οι χορηγικές συμφωνίες.

Το ανώτατο όριο για τους μισθούς των ομάδων (γνωστό ως salary cap) αυξήθηκε από τα 63 εκατ. δολάρια το 2014 σε 94 εκατ. δολάρια το 2016 και τώρα βρίσκεται στα 136 εκατ. δολάρια. Μια παρόμοια αύξηση των δικαιωμάτων το 2025 θα μπορούσε να στείλει τους μισθούς των παικτών σε πρωτοφανή επίπεδα – και παράλληλα να οδηγήσει σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό για τους αθλητές στο πρωτάθλημα.

Απλά θα δούμε περισσότερα χρήματα, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα καταλήξει στους παίκτες, σύμφωνα με τη Σίριν Μακλάνι, η οποία ήταν ανώτερη αντιπρόεδρος του NBA για την διανομή των τηλεοπτικών δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο από το 2008 έως το 2015.

Οι παίκτες είναι πάντα οι μεγαλύτεροι νικητές, τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδου. Ωστόσο, κάποιοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η καθοριστική αλλαγή για τη νέα εποχή των μισθών των παικτών που ξεκίνησε πριν από περίπου μια δεκαετία δεν ήταν τα συμβόλαια που έκαναν πρωτοσέλιδα και έσπασαν ρεκόρ, αλλά μάλλον μια πιο διακριτική μετατόπιση εντός του πρωταθλήματος.

«Η πραγματική ανωμαλία που έχει πραγματικά συμβεί τα τελευταία χρόνια είναι οι παίκτες του μεσαίου επιπέδου, η άνοδος του εισοδήματός τους και του εγγυημένου εισοδήματος έχει τρελαθεί», τονίζει ο δικηγόρος Λερόν Ρότζερς. «Όχι τρελό με την κακή έννοια, αλλά πραγματικά απλά αυξήθηκε εκθετικά».

Οι νέοι περιορισμοί για τους μισθούς, θα μπορούσαν να μετριάσουν την άνοδο για αυτούς τους λεγόμενους ρολίστες, αλλά η μεγαλύτερη συμφωνία σημαίνει ακόμα περισσότερα χρήματα στις τσέπες όλων των παικτών, ειδικά εκείνων με μικρά συμβόλαια.

Η πίεση βρίσκεται τώρα στο ΝΒΑ να προσφέρει μια συμφωνία που να ικανοποιεί τις ομάδες, τους αθλητές και τους φιλάθλους.

ΣΧΕΤΙΚΑ