Ο πρόεδρος Μπάιντεν υπερασπίζεται την πολιτική του εν μέσω απογείωσης των τιμών των καυσίμων
Ο αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν προσπάθησε χθες Τετάρτη να υπερασπιστεί τη στρατηγική του μπροστά στις τιμές-ρεκόρ των καυσίμων, υποσχόμενος μια μικρή ανακούφιση δημοσιονομικού χαρακτήρα για το καλοκαίρι και κάνοντας λόγο περί απαραίτητων θυσιών για να τιμωρηθεί η Ρωσία για την εισβολή της στην Ουκρανία.
«Αναστέλλοντας για 90 ημέρες τον ομοσπονδιακό ειδικό φόρο κατανάλωσης καυσίμων των 18 σεντς (ανά γαλόνι, δηλαδή στα 3,78 λίτρα), θα μπορέσουμε να μειώσουμε τις τιμές και να ανακουφίσουμε λιγάκι τις οικογένειες», είπε ο αμερικανός πρόεδρος χθες Τετάρτη από τον Λευκό Οίκο, καλώντας το Κογκρέσο να υιοθετήσει αυτό το μέτρο, η αποτελεσματικότητα του οποίου αμφισβητείται έντονα εξαρχής.
«Ξέρω ότι αυτή η αναστολή του φόρου δεν θα λύσει από μόνη της το πρόβλημα, αλλά θα δώσει (...) μια ανάσα» στα νοικοκυριά, πρόσθεσε.
Ο 79χρονος Δημοκρατικός, η δημοτικότητα του οποίου βυθίζεται εξαιτίας της ανάφλεξης των τιμών και ειδικά αυτών των καυσίμων, κάτι που καίει τους Αμερικανούς, κάλεσε τους διανομείς να μετακυλήσουν «και την τελευταία δεκάρα» αυτής της αναστολής του φόρου στους καταναλωτές.
«Δεν είναι η στιγμή να βγάλετε κέρδη», προειδοποίησε.
Ο Τζο Μπάιντεν θέλει επίσης οι πολιτείες να αναστείλουν, με τη σειρά τους, τους δικούς τους φόρους στα καύσιμα, που είναι 30 σεντς ανά γαλόνι κατά μέσον όρο, ή να βρουν άλλους μηχανισμούς ανακούφισης των νοικοκυριών.
Η μέση τιμή του γαλονιού της βενζίνης έχει φθάσει στο επίπεδο-ρεκόρ των 5 δολαρίων στις ΗΠΑ (4,968 δολάρια χθες), από τα 3 δολάρια όπου βρισκόταν πριν από έναν χρόνο.
Ο Δημοκρατικός πρόεδρος κάλεσε εξάλλου τους γίγαντες της πετρελαϊκής βιομηχανίας, με τους οποίους οι σχέσεις του είναι μάλλον κακές, να αυξήσουν τη δυναμικότητα διύλισης, αλλά και να αναπροσαρμόζουν τις τιμές τους άμεσα όταν πέφτουν, όχι μόνο όταν ανεβαίνουν.
Αν υπάρξει κοινή προσπάθεια του Κογκρέσου, των πολιτειών και των διυλιστηρίων «μπορεί να μειώσει την τιμή στην αντλία κατά ένα δολάριο το γαλόνι, αν όχι περισσότερο», εκτίμησε ο κ. Μπάιντεν.
Η αναστολή του ομοσπονδιακού ειδικού φόρου των 18 σεντς, καθώς και των 24 σεντς στο γαλόνι του ντίζελ, αναμένεται να μειώσουν κατά περίπου 10 δισεκ. δολάρια τα διαθέσιμα των ταμείων υποδομών και οδοποιίας, που κανονικά χρηματοδοτούνται από αυτά ακριβώς τα έσοδα. Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι μπορεί να καλύψει το όποιο έλλειμμα προκύψει.
Η αναστολή του φόρου επικρίθηκε προτού καν την ανακοινώσει ο πρόεδρος, ακόμη και στην παράταξη του κ. Μπάιντεν.
Η ισχυρή επικεφαλής των Δημοκρατικών στη Βουλή των Αντιπροσώπων, η Νάνσι Πελόσι, απέρριψε την περασμένη εβδομάδα την ιδέα, κάνοντας λόγο περί «show-biz», μέτρου για το θεαθήναι. Μέσα ενημέρωσης ξέθαψαν δηλώσεις που είχε κάνει το 2008 ο Μπαράκ Ομπάμα, τότε ακόμη μέλλων πρόεδρος, που είχε αντιταχθεί δημόσια στην αναστολή του φόρου, κάνοντας λόγο περί «τεχνάσματος».
Αρκετοί ειδικοί εξέφρασαν επίσης σκεπτικισμό, καθώς το μέτρο δεν επιλύει το θεμελιώδες πρόβλημα, την υψηλή ζήτηση εν μέσω ανεπαρκούς προσφοράς.
Αντιμέτωπος με τις επικρίσεις αυτές, ο Τζο Μπάιντεν δραματοποίησε χθες το διακύβευμα, υπενθυμίζοντας ότι η τιμή των καυσίμων αυξήθηκε κατά δύο δολάρια το γαλόνι μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Αναφερόμενος στις κυρώσεις των Δυτικών στους ρωσικούς υδρογονάνθρακες, είπε: «θα μπορούσαμε να κλείσουμε τα μάτια μπροστά στις δολοφονικές ενέργειες του (προέδρου της Ρωσίας Βλαντίμιρ) Πούτιν. Η τιμή των καυσίμων δεν θα ανέβαινε τόσο. (Αλλά) πιστεύω ότι αυτό θα ήταν λάθος».
Απευθυνόμενος σε Ρεπουμπλικάνους αιρετούς, που επισημαίνουν ασταμάτητα τις ευθύνες του, ο Τζο Μπάιντεν ρώτησε: «Λέτε λοιπόν πως θα προτιμούσατε να έχουμε χαμηλότερες τιμές καυσίμων στις ΗΠΑ και τη σιδηρά πυγμή του Βλαντίμιρ Πούτιν στην Ευρώπη; Δεν πιστεύω...»