Γιατί ο Έλον Μασκ και ο Τζο Μπάιντεν αγαπούν την ηλεκτροκίνητη αλλά δεν αντέχουν ο ένας τον άλλον

NEWSROOM
Ο Τζο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν/ Φωτογραφία AP Evan Vucci

Ο Τζο Μπάιντεν λατρεύει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θέλει τα μισά από όλα τα νέα οχήματα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ μέχρι το 2030 να είναι ηλεκτρικά. Πρότεινε μια σειρά από κίνητρα για να βοηθήσει να συμβεί αυτό, συμπεριλαμβανομένων φορολογικών πιστώσεων για τους αγοραστές και κυβερνητικής υποστήριξης για σταθμούς φόρτισης.

Αλλά έδειξε ελάχιστη αγάπη για την Tesla, μια αμερικανική εταιρεία που είναι μακράν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Την ίδια ώρα και ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, δεν έχει διστάσει να ρίξει βολές κατά του Αμερικανού προέδρου.

Υπάρχει ένα εύλογο ερώτημα σχετικά με το γιατί ο Μπάιντεν έχει σιωπήσει ως επί το πλείστον για την Tesla όταν προωθεί τα οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων. Η απάντηση μπορεί να συνοψιστεί σε τρία γράμματα UAW.

Το συνδικάτο United Auto Workers έχει μεγάλες ανησυχίες σχετικά με το τι θα σημαίνει για τις θέσεις εργασίας των μελών του, η στροφή της βιομηχανίας προ τα ηλεκτρικά οχήματα. Και αυτό γιατί τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πολύ λιγότερα κινούμενα μέρη που απαιτούν λιγότερη εργασία για τη συναρμολόγηση. H Ford εκτιμά ότι χρειάζεται περίπου 30% λιγότερη εργασία για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού οχήματος, από ό,τι για την κατασκευή ενός παραδοσιακού αυτοκινήτου.

Μεγάλο μέρος της αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων προέρχεται από τις μπαταρίες. Μέχρι στιγμής, οι συνδικαλιστικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δημιουργήσει κοινοπραξίες για την κατασκευή εργοστασίων παραγωγής μπαταριών, αντί να τις κατασκευάσουν στα δικά τους εργαστήρια. Δεν είναι σαφές αν αυτά τα εργοστάσια μπαταριών θα καταλήξουν να είναι συνδικαλισμένα. Αλλά η UAW έχει μέχρι στιγμής εκφράσει την υποστήριξή της στις προσπάθειες του Μπάιντεν που είναι γνωστός φιλοσυνικαλιστής.

Ο πρόεδρος της UAW, Ρέικ Κάρι, συμμετείχε σε μια σύνοδο κορυφής σχετικά με την ηλεκτροκίνηση στον Λευκό Οίκο μαζί με τους διευθύνοντες συμβούλους της Genaral Motors, της Ford και της Stellantis τον Αύγουστο. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν αυτή την συνάντηση δεν προσκλήθηκε ο ο Έλον Μασκ.

Ο Μπάιντεν θα δυσκολευόταν αρκετά να κρατήσει καλές σχέσεις με την UAW σε περίπτωση που δήλωνε ανοιχτά θαυμαστής της Tesla, μιας μη συνδικαλιστικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σε σχετική ερώτηση, για το αν η έλλειψη συνδικαλιστικής εκπροσώπησης στην Tesla ήταν ο λόγος που έλλειπε από αυτή τη συνάντηση, η Τζεν Ψάκι δεν επιβεβαίωσε ούτε διέψευσε τους ισχυρισμούς. «Αυτοί είναι οι τρεις μεγαλύτεροι εργοδότες των Ηνωμένων Εργαζόμενων στην Αυτοκίνηση, οπότε θα σας αφήσω να βγάλετε το δικό σας συμπέρασμα», είχε δηλώσει.

Ο Μασκ εναντίον της UAW

Η Tesla παραμένει σταθερά μη συνδικαλιστική και ο Μασκ είναι τόσο αντίθετος με την οργανωμένη εργασία όσο κανένας άλλος CEO στον κλάδο. Το Εθνικό Συμβούλιο Εργασιακών Σχέσεων έχει αποφανθεί εναντίον του αρκετές φορές. Η UAW έχει σημειώσει μικρή πρόοδο στις προσπάθειές της να οργανωθεί στην Tesla αι ο Μασκ έχει χλευάσει το συνδικάτο και τους υποστηρικτές του.

«Νέο σλόγκαν της UAW: Αγωνίζονται για το δικαίωμα τους να κλέβουν χρήματα από τους εργαζόμενους», έγραψε στο Twitter τον περασμένο Νοέμβριο.

Τον Οκτώβριο δήλωσε ότι η σχέση μεταξύ της UAW και του Μπάιντεν είναι ο κύριος λόγος που η Tesla δεν έχει λάβει καμία υποστήριξη από την κατά τα άλλα φιλική προς την ηλεκτροκίνηση, διοίκηση. «Ο Μπάιντεν είναι μια μαριονέτα της UAW», έγραψε ο Μασκ στο twitter.

Ο Μασκ εναντίων των σχεδίων του Μπάιντεν για την ηλεκτροκίνηση

Ή νομοθεσία «Build Black Better» η οποία βρίσκεται στο Κογκρέσο σε φάση υποστήριξης, δημιουργεί κίνητρα για να ενθαρρύνει τους καταναλωτές να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα. Αυτό περιλαμβάνει ενισχυμένη φορολογική πίστωση για τους αγοραστές και θα έδινε μια επιπλέον μεγάλη πίστωση για όσους αγοράζουν ηλεκτρικό όχημα που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ από συνδικαλιστικό εργατικό δυναμικό, καθώς και κυβερνητική υποστήριξη για ένα δίκτυο σταθμών φόρτισης.

Αλλά η Tesla θα επωφεληθεί λιγότερο από αυτά τα προνόμια από ό,τι οι άλλοι κατασκευαστές, αν και ο Μασκ έχει δηλώσει ότι δεν υποστηρίζει αυτά τα προγράμματα. Όταν ο Μπάιντεν κάλεσε ξανά τους CEO της GM και της Ford στον Λευκό Οίκο για νέο κύκλο συζητήσεων, ο Μασκ είχε μείνει και πάλι εκτός καθώς δεν προσκλήθηκε.

Λίγο αργότερα στον επίσημο λογαριασμό του Μπάιντεν ανέβηκε μια φωτογραφία μαζί με τον CEO της GM αναφέροντας ότι: «Το εννοούσα όταν είπα ότι το μέλλον θα φτιάχνεται εδώ στην Αμερική. Εταιρείες όπως η GM και η Ford κατασκευάζουν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα από ποτέ στην πατρίδα μας».

Ο Μπάιντεν έκανε τη δήλωση αυτή παρά το γεγονός ότι η Ford και η GM κατασκευάζουν λιγότερα αυτοκίνητα σε σχέση με αυτά που παράγει η Tesla στην Καλιφόρνια. Ένας αξιωματούχος του Λευκού Οίκου δήλωσε ότι ήταν η έλλειψη υποστήριξης του Μασκ για τις διατάξεις ηλεκτρικών οχημάτων στη νομοθεσία Build Back Better, και όχι το μη συνδικαλιστικό καθεστώς της Tesla, ήταν αυτό που εμπόδισε τον ιδρυτή της εταιρείας να βρεθεί στη συνάντηση.

«Η πρόσφατη εκδήλωση στον Λευκό Οίκο ήταν για τους ηγέτες των επιχειρήσεων που υποστηρίζουν το BBB για να μιλήσουν για το πως είναι καλό για την οικονομία», δήλωσε ο αξιωματούχος.

Ερωτηθείς σχετικά με το γεγονός ότι ο Μπάιντεν δεν ανέφερε επιδεικτικά την Tesla όταν μιλούσε για τα ηλεκτρικά οχήματα, ο αξιωματούχος είπε: «Η Tesla έχει κάνει εξαιρετικά πράγματα για τα ηλεκτρικά οχήματα και αυτό είναι ένα μεγάλο μέρος του γιατί όλη η βιομηχανία γνωρίζει ότι η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Η Tesla ωφελήθηκε επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις προηγούμενες φορολογικές πιστώσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά δυστυχώς, ο διευθύνων σύμβουλος της έχει υποδείξει την αντίθεση του στις νέες φορολογικές πιστώσεις».

«Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τη νομοθεσία που θα διευρύνει την πρόσβαση και θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Ο πρόεδρος Μπάιντεν επικεντρώνεται στη δημιουργία καλών συνδικαλιστικών θέσεων εργασίας σε όλη τη χώρα και πιστεύει ακράδαντα ότι κάθε εργαζόμενος σε κάθε πολιτεία πρέπει να έχει την ελεύθερη και δίκαιη επιλογή να ενταχθεί σε συνδικάτο και το δικαίωμα να διαπραγματεύεται συλλογικά με τον εργοδότη του», πρόσθεσε.

Άλλοι λόγοι για τους οποίους ο Μασκ δεν συμπαθεί τον Μπαιντεν

Αλλά δεν είναι μόνο η διαφορά σχετικά με τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχει κάνει τον Μασκ να μη στηρίζει την κυβέρνηση Μπάιντεν. Έχει επίσης ξεκαθαρίσει ότι είναι αντίθετος με τις προτάσεις για αύξηση της φορολογίας των πλουσιότερων Αμερικανών, καθώς και για τη θέσπιση ενός ελάχιστου φόρου στις κερδοφόρες αμερικανικές εταιρείες, όπως η Tesla, η οποία αντιμετωπίζει ελάχιστο ομοσπονδιακό φόρο εισοδήματος λόγω προηγούμενων ζημιών.

Όπως όλα δείχνου ο Μασκ θα καταλήξει να πληρώσει το ποσό ρεκόρ των 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε φόρους για το 2021 λόγω της άσκησης δικαιωμάτων προαίρεσης αγοράς μετοχών αξίας δεκάδων δισεκατομμυρίων. Στο παρελθόν ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμου είχε μπορέσει να αποφύγει να πληρώσει φόρους επειδή το δηλωτέο εισόδημά του είναι σχεδόν μηδενικό, παρά το γεγονός ότι έχει στην κατοχή του μετοχές αξίας πολλών δισεκατομμυρίων. Μάλιστα δεν είναι λίγες οι φορές που έχει κοντραριστεί με Δημοκρατικούς Γερουσιαστές στο Twitter.

Ο Μασκ κατέστησε επίσης σαφές ότι είναι αντίθετος με τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για τον περιορισμό της πανδημίας, χαρακτηρίζοντας «φασιστικές» τις εντολές για παραμονή στο σπίτι.

ΣΧΕΤΙΚΑ