Η τεχνολογία στη γεωπολιτική μάχη Ινδίας – Κίνας

Κινεζικές εφαρμογές απαγορεύτηκαν στην Ινδία το περασμένο καλοκαίρι / Shutterstock

Ο ταχύτατα αναπτυσσόμενος τεχνολογικός τομέας της Κίνας και την Ινδίας έχει βρεθεί στα διασταυρούμενα πυρά της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ των δύο χωρών. Και παρά το γεγονός ότι και οι δύο έχουν δεχτεί πλήγμα από την ύφεση που έφερε η πανδημία, η αλήθεια είναι ότι οι Κινεζικές εταιρείες έχουν περισσότερα να χάσουν.

Πρέπει να θυμίσουμε ότι η ένταση μεταξύ των δύο χωρών ξεκίνησε τον περασμένο Ιούνιο, όταν ενεπλάκησαν στη χειρότερη διαμάχη εδώ και δεκαετίες: μία αιματηρή μάχη στα Ιμαλάια που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 20 Ινδοί στρατιώτες. Το επόμενο διάστημα, η Ινδία απαγόρευσε διάφορες εφαρμογές Κινεζικών κολοσσών, όπως η Bytedance, η Alibaba και η Tencent, ενώ φέρεται και να απαγόρευσε τη συμμετοχή της Huawei στο διαγωνισμό για το 5G της Ινδίας.

Οι δύο χώρες αποφάσισαν να αποκλιμακώσουν την ένταση τον περασμένο Σεπτέμβριο, όμως αυτό δεν ανακούφισε ιδιαιτέρως τις εταιρείες που ενεπλάκησαν. Το TikTok, η εμβληματική εφαρμογή της ByteDance, συνεχίζει να απαγορεύεται στην Ινδία, ενώ τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση της χώρας απαγόρευσε δεκάδες ακόμα Κινεζικές εφαρμογές.

Οι πιέσεις είναι πολύ έντονες για τις τεχνολογικές επιχειρήσεις και των δύο χωρών, όμως οι Κινεζικές είναι αυτές που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς παλεύουν εδώ και καιρό για να κερδίσουν μερίδιο στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη διαδικτυακή αγορά της Ινδίας.

Αυτή τη στιγμή, η Ινδία έχει 750 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες στο διαδίκτυο – αριθμός που υπερδιπλασιάστηκε μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια, από το 2016. Ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι χρήστες θα φτάσουν το 1 δισεκατομμύριο έως το 2025. Σε περίπτωση, λοιπόν, που μείνουν εκτός της κολοσσιαίας αυτής αγοράς, οι Κινεζικές εταιρείες χάνουν την πρόσβαση στην τρίτη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη έως το 2050 και στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά χρηστών του διαδικτύου.

Το TikTok της ByteDance έχει χάσει 200 εκατομμύρια χρήστες στην Ινδία από τα τέλη Ιουνίου που απαγορεύτηκε η εφαρμογή. Η εταιρεία, που εδρεύει στο Πεκίνο, δεν είχε ακόμα βγάλει χρήματα από το TikTok στην Ινδία, καθώς είχε προχωρήσει σε τεράστιες επενδύσεις για να βελτιώσει την πρόσβασή της στην αγορά.

Επίσης, οι τεχνολογικοί κολοσσοί χρειάζεται να κάνουν τεράστιες επενδύσεις στην Ινδία για να επεκταθούν στην αγορά, επειδή οι χρήστες στη χώρα έχουν τεράστιες δημογραφικές διαφορές, μιλούν πολλές διαφορετικές γλώσσες και άλλα δεδομένα που καθιστούν το εγχείρημα πολύ ακριβό.

Πέραν της ανάπτυξης των δικών τους προϊόντων, πολλές τεχνολογικές εταιρείες επένδυσαν σε τοπικές start-up για να επεκταθούν στην τοπική αγορά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι επενδύσεις αυτές έφτασαν τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2015. Όμως, η αλλαγή των νόμων για τις ξένες επενδύσεις φρέναρε τις Κινεζικές εταιρείες που ήθελαν να ρίξουν χρήματα στην τοπική αγορά.

Τον περασμένο Απρίλιο, η κυβέρνηση της Ινδίας ανακοίνωσε ότι παίρνει μέτρα για να σταματήσει την διαρκώς αυξανόμενη επιρροή της Κίνας. Συγκεκριμένα, ανακοίνωσε ότι θα υποβάλει σε μεγαλύτερους ελέγχους τις χώρες που συνορεύουν με την Ινδία και θέλουν να επενδύσουν εκεί.

Βέβαια, όλο αυτό πλήττει και την Ινδία που έχει ανάγκη από ξένες επενδύσεις για να αναπτυχθεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ