Σοκ στο Facebook: Ομαδική αγωγή από διαφημιζόμενες εταιρείες
Νέος πονοκέφαλος για τον Μαρκ Ζούκενμπεργκ από την ομαδική αγωγή που κατατέθηκε και κατηγορείται το Facebook για απάτη. Η αγωγή κατατέθηκε από διαφημιζόμενες στο Facebook εταιρείες, όπου υποστηρίζουν πως για μεγάλο χρονικό διάστημα η εταιρεία παρουσίαζε «φουσκωμένη» την επιτυχία των διαφημίσεων σε βίντεο προκειμένου να εξαπατηθούν.
Σύμφωνα με τις κατηγορίες το Facebook, με αυτή την τακτική έκανε τους πελάτες να πιστεύουν πως οι χρήστες του κοινωνικού δικτύου παρακολουθούσαν για περισσότερη ώρα τα διαφημιστικά βίντεο, σε σχέση με οτι συνέβαινε στην πραγματικότητα. Με αυτόν τον τρόπο ωθούσαν τις εταιρείες να βάζουν περισσότερες διαφημίσεις και να πληρώνουν μεγαλύτερα ποσά.
Το Facebook που έχει 2 δισεκατομμύρια χρήστες παραδέχθηκε πως είχαν γίνει λάθη στον υπολογισμό της επιτυχίας των βίντεο, τον Αύγουστο του 2016. Σύμφωνα με την εταιρεία ο πραγματικός χρόνος παρακολούθησης των διαφημιστικών βίντεο ήταν κατά 60 με 80% χαμηλότερος και αφού είχε ζητήσει συγγνώμη, είχε διαβεβαιώσει πως το λάθος είχε διορθωθεί.
Οι διαφημιζόμενες εταιρείες από την πλευρά τους υποστηρίζουν πως το Facebook γνώριζε για το λάθος περισσότερο από ένα χρόνο και δεν πραγματοποίησε καμία ενέργεια, και για δυο τουλάχιστον χρόνια λάμβαναν λάθος στατιστικά στοιχεία. Στοιχεία τα οποία εμφανιζόντουσαν μέχρι και 900% «φουσκωμένο» από την πραγματικότητα. Οι κατηγορίες δημοσιεύτηκαν για πρώτη φορά στην εφημερίδα Wall Street Journal, με τους μικρότερους διαφημιζόμενους να υποστηρίζουν πως τα παραποιημένα νούμερα που παρουσίαζε το Facebook, έδωσαν στην εταιρεία ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι ανταγωνιστών της όπως το YouTube, το LinkedIn και το Twitter.
Δικηγόρος εκ των εταιρειών που έχουν στραφεί εναντίον του Facebook, ο Robert Eglet δήλωσε στο CBS πως οι ιθύνοντες της εταιρείας γνώριζαν πολύ νωρίτερα το λάθος και σκόπιμα το είχαν αποκρύψει, όπως αποδεικνύεται και μέσα από τα μέιλ που αντάλλαζαν τα στελέχη. «Το Facebook σκόπιμα αγνοούσε αναφορές από τους διαφημιζόμενους πως τα αποτελέσματα δεν έδειχναν φυσιολογικά εξαιτίας του τρόπου υπολογισμού της εταιρείας». Παράλληλα συμπλήρωσε πως σκοπεύουν να αποκαλύψουν όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν πως το Facebook γνώριζε αλλά απέκρυπτε την πραγματικότητα από τους διαφημιζόμενους πελάτες της. Εσωτερικά αρχεία της εταιρείας αποδεικνύουν πως υπήρχαν ανταλλαγές email μεταξύ των μηχανικών του Facebook το 2016, που έλεγαν οτι δεν έχει υπάρξει πρόοδος στη λύση του προβλήματος εδώ και ένα χρόνο.
Από την πλευρά του Facebook, τοποθετήθηκε ο εκπρόσωπος τύπου της εταιρείας με email που εστάλη στο τηλεοπτικό κανάλι CBS News αρνούμενος κάθε κατηγορία. Όπως αναφέρεται στην επιστολή «Αυτή η αγωγή δεν βασίζεται σε κανένα στοιχείο και έχουμε καταθέσει αίτηση για ακύρωση της κατηγορίας για απάτη. Δεν αποδεχόμαστε την θέση πως προσπαθήσαμε να αποκρύψουμε το ζήτημα από τους συνεργάτες. Αναφέραμε το λάθος στους πελάτες μας αμέσως μόλις το ανακαλύψαμε και αναβαθμίσαμε το Help Center μας με σκοπό να μπορούμε να εξηγήσουμε καλύτερα το ζήτημα».
Η εξέλιξη της υπόθεσης αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον καθώς το επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook βασιζόταν στους διαφημιζόμενους πελάτες με τα έσοδα της εταιρείας να προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από τις διαφημίσεις και τον Μάρκ Ζούκενμπεργκ να έχει επενδύσει πολύ χρόνο και χρήμα στην επιτυχία των βίντεο.