Βίγκαν: Από την κουζίνα στην… ντουλάπα

Shutterstock

Θυμάστε τις εποχές που το συνθετικό δέρμα ήταν η εναλλακτική για τους ανθρώπους που δεν είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν δερμάτινα ρούχα και αξεσουάρ;

Αυτή η εποχή ανήκει στο παρελθόν.

Πλέον, πολλές αλυσίδες λιανικής, μεταξύ τους το Marks & Spencer, το Zara και το New Look λανσάρουν ολόκληρες σειρές ρούχων και αξεσουάρ, τα οποία δεν περιέχουν δέρμα ή οτιδήποτε προέρχεται από ζώα. Στα ράφια τους, μπορείτε να βρείτε βίγκαν παλτά, μπουφάν, ζώνες, ακόμα και παπούτσια.

Σύμφωνα με εκτενές ρεπορτάζ του δικτύου BBC, την ώρα που αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των Βρετανών που γίνονται βίγκαν, αλλάζει και η τάση: από τη διατροφή μεταφέρεται στην ντουλάπα, με το 42% των ανθρώπων που είναι χορτοφάγοι να δηλώνουν επίσης ότι είναι πολύ σημαντικό γι’ αυτούς να φοράνε και ρούχα «βίγκαν».

Αναλυτές της αγοράς της εταιρείας, Minter, προβλέπουν ότι το 2019 θα αυξηθούν σημαντικά οι συλλογές παπουτσιών που δεν περιέχουν ούτε στο ελάχιστον δέρμα ζώων και, μάλιστα, δε θα έχουν πια την ταμπέλα «συνθετικό», αλλά «βίγκαν».

Ούτως ή άλλως, η τάση στη Βρετανία είναι ανοδική εδώ και καιρό. Σχεδιαστές, όπως η Στέλλα Μακ Κάρτνεϊ, έχουν λανσάρει ήδη σειρές ρούχων, που δεν περιέχουν καθόλου δέρμα ζώων. Ο οίκος μόδας της ήδη εξερευνά υποκατάστατο του δέρματος φτιαγμένο από φάγκι – μύκητες – και ειδικές πρωτεΐνες που θα αντικαταστήσουν το μετάξι.

Όμως, η ανοδική τάση παρατηρείται πολύ πιο έντονα σε φίρμες που είναι πιο προσιτές στους καταναλωτές. Για παράδειγμα, η εταιρεία που φτιάνει τις περίφημες μπότες, Dr Martens, έχει καταγράψει μόνο για το 2018 αύξηση 300% στις πωλήσεις των προϊόντων βίγκαν. Η σειρά αυτή βγήκε στην αγορά το 2011 και πρόκειται για μπότες φτιαγμένες από ύφασμα και πολυουρεθάνιο, ενώ αντιπροσωπεύει το 4% των συνολικών πωλήσεων.

Σύμφωνα με ομάδες βίγκαν, υπάρχει τεράστια αύξηση και στα συγκεκριμένα προϊόντα γενικότερα. Το 2018 υπήρχαν στην αγορά 119 προϊόντα βίγκαν, ενώ φέτος έχουν ήδη καταγραφεί σχεδόν 2.000.

Πάντως, οι ειδικοί προειδοποιούν τους καταναλωτές να προσέχουν τις αγορές τους, καθώς ένα προϊόν που δεν περιέχει δέρμα δε σημαίνει αυτόματα ότι είναι φιλικό στο περιβάλλον. Μπορεί να περιέχει συστατικά βλαπτικά, γι’ αυτό και καλούν τους καταναλωτές να προσέχουν τη συνολική σύνθεση των προϊόντων που αγοράζουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ