Παρά την κρίση, η Boeing ξεπερνά την Airbus
Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων, Boeing, παραμένει ανταγωνιστική έναντι της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας, Airbus, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με τη χειρότερη κρίση της ιστορίας της, μετά τα δύο τραγικά δυστυχήματα με το νέος της αεροπλάνο 737 MAX που είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πάνω από 300 άνθρωποι και να καθηλωθούν στο έδαφος όλα τα αεροσκάφη αυτού του τύπου.
Το 737 Max είναι το ανταγωνιστικό μοντέλο για το Α320 της Airbus, ωστόσο όπως εκτιμούν ειδικοί αναλυτές στο αμερικανικό δίκτυο CNN, όπως όλα δείχνουν τελικά η Boeing θα βγει νικήτρια στο τέλος.
Οι περισσότεροι ειδικοί εκτιμούν ότι οι πωλήσεις του 737 Max θα επιστρέψουν στα κανονικά τους επίπεδα μόλις η Boeing διορθώσει το σφάλμα στο λογισμικό, κάτι που αναμένεται να γίνει πολύ σύντομα, ενδεχομένως και μέσα σε μερικές εβδομάδες. Σύμφωνα με την εταιρεία, αυτό θα καθησυχάσει τις ανησυχίες για ενδεχόμενα θέματα ασφαλείας με το αεροσκάφος.
Πέρυσι, η Boeing είχε 675 νέες παραγγελίες για το 737 Max προσθέτοντας στους καταλόγους της 13 νέους πελάτες για το αεροπλάνο και ξεπερνώντας την Airbus που είχε 541 νέες παραγγελίες για διάφορα μοντέλα του Airbus A329. Ωστόσο, η Airbus έχει περίπου 6.000 παραγγελίες στη σειρά για το Α320 ενώ η Boeing έχει περίπου 5.000 για το 737 Max.
Προς το παρόν, η ευρωπαϊκή εταιρεία δείχνει να νικά την αμερικανική σε μία ολιγοπωλιακή αγορά στην οποία κυριαρχούν μόνο δύο εταιρείες. Και οι δύο δίνουν μάχη για το ποια θα επικρατήσει, ενώ η αλήθεια είναι ότι μία αεροπορική εταιρεία που επιλέγει αεροσκάφη δύσκολα μπορεί να αλλάξει πάροχο, καθώς θα πολλαπλασιαστεί το κόστος για την εκπαίδευση πιλότων και για την αγορά εξαρτημάτων που κρατούν τα αεροσκάφη στον αέρα.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι μετά το δυστύχημα της Ethiopian Airlines, μόνο μία αεροπορική εταιρεία, η Garuda της Ινδονησίας ακύρωσε την παραγγελία των 737 Max. Τα 50 αεροσκάφη που είχε παραγγείλει κόστιζαν περί τα 4,9 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με πληροφορίες του CNN, η Boeing συνεχίζει να κατασκευάζει τα 737 max με τον ίδιο ρυθμό – περίπου 52 αεροσκάφη το μήνα, ενώ ο αντίστοιχος ρυθμός της Airbus είναι 60 αεροσκάφη το μήνα.
Η καθήλωση των 737 Max αναμένεται να στοιχίσει στην Boeing περί τα 5 δισ. δολάρια σε τζίρο κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, ωστόσο αναλυτές εκτιμούν ότι η αμερικανική εταιρεία θα μπορέσει να καλύψει σύντομα αυτές τις απώλειες. Το κόστος της επισκευής των υπαρχόντων αεροσκαφών, αλλά και των αποζημιώσεων εκτιμάται στα 2 δισ. δολάρια, όμως δεν πρόκειται για ένα ποσό που θα πλήξει μακροπρόθεσμα τον αμερικανικό κολοσσό.
Όσον αφορά στην πρόσφατη πώληση της Airbus στην Κίνα, αναλυτές εκτιμούν ότι η συζήτηση είχε ξεκινήσει πολύ πριν γίνουν τα δυστυχήματα με την Boeing, οπότε η ανακοίνωσή τους μοιάζει περισσότερο με μία κίνηση τακτικής των Κινέζων, καθώς είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με την Ουάσιγκτον για να λήξει ο «εμπορικός πόλεμος» μεταξύ των δύο πλευρών. Άλλωστε, η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα που καθήλωσε τα Boeing μετά το δυστύχημα…