Η Tesla ξεμένει (πάλι) από ρευστότητα
Μόλις ένα μήνα αφότου ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, ανακοίνωσε στους επενδυτές ότι η εταιρεία θα είναι στο εξής κερδοφόρα, οι ισολογισμοί της εταιρείας έχουν μπει για ακόμη μία φορά στο στόχαστρο της Wall Street. Οι σκεπτικιστές βλέπουν καταστροφή, ενώ οι υποστηρικτές της εταιρείας (παρότι αισιόδοξοι για την μακροπρόθεσμη προοπτική) φοβούνται ότι και η φετινή χρονιά θα είναι δύσκολη.
Ο γνωστός επενδυτής, Γουίτνεϊ Τίλσον, έγραψε σε σημείωμα προς πελάτες του ότι βάζει στοίχημα όσο θέλουν ότι η Tesla δε θα έχει κανένα κερδοφόρο τρίμηνο το 2019.
Το 2018, η εταιρεία είχε καταφέρει να έχει μία σταθερή παραγωγή του Model 3, το χαμηλότερου κόστους σεντάν, το οποίο υποτίθεται ότι θα αποτελέσει την πρόσβαση του καθενός στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η Tesla κατέγραψε κερδοφορία για δύο τρίμηνα (το τρίτο και το τέταρτο) για πρώτη φορά στην ιστορία της. Και το Μάρτιο διέψευσε όσους την αμφισβητούν αποπληρώνοντας ένα δάνειο 920 εκατ. δολαρίων.
Ωστόσο, τα καλά δεν κρατούν πολύ.
Στα τέλη Φεβρουαρίου, ο Έλον Μάσκ σόκαρε τη Wall Street όταν ανακοίνωσε ότι για να καταφέρει να πουλά το Model 3 στην τιμή των 35.000 δολαρίων, θα πρέπει να προχωρήσει στο κλείσιμο μίας σειράς καταστημάτων και να πουλά τα αυτοκίνητα μέσω διαδικτύου. Για τους αναλυτές, η ανακοίνωση αυτή ισοδυναμούσε με «σήμα κινδύνου».
Αναλυτές της Goldman Sachs υποστηρίζουν σε σημείωμά τους ότι οι παραδόσεις του Model S και του Model X καθυστερούν, πράγμα που σημαίνει ότι θα υπάρχει καθυστέρηση στην εισροή κεφαλαίων, τουλάχιστον το πρώτο τρίμηνο του 2019. Με λειτουργικό κόστος που κυμαίνεται μεταξύ του 1 και 1,5 δισ. δολαρίων, η εταιρεία χρειάζεται εισροές κεφαλαίων.
Επίσης, οι πρόσφατες κινήσεις της Tesla προκαλούν ανησυχίες ακόμη και στους πιο αισιόδοξους αναλυτές. Για παράδειγμα, η βιασύνη της εταιρείας να παραδίδει το στάνταρ Model 3 δείχνει ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερη ζήτηση για τις πιο ακριβές εκδόσεις, αλλά και ότι η εταιρεία δεν κατάφερε τελικά να μειώσει το κόστος παραγωγής.
Ταυτόχρονα, έχει γίνει γνωστό ότι η εισροή ρευστού στην επιχείρηση δεν είναι αξιοσημείωτη. Ο Μασκ αναίρεσε τη δέσμευσή ότι θα συνεχίσει η εταιρεία να είναι επικερδής και είπε στους μετόχους ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους δε θα είναι κερδοφόρο. Το αιτιολόγησε λέγοντας ότι αυτό οφείλεται σε κάποια εφάπαξ έξοδα που πρέπει να πληρωθούν, αλλά και στην πρόκληση της μεταφοράς οχημάτων στην Κίνα και την Ευρώπη.
Η χρονική συγκυρία έχει μεγάλη σημασία για την Tesla, όπως για κάθε εταιρεία. Φέτος, που λανσάρει το Model 3 για παράδειγμα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων παγκοσμίως υποχωρούν σταθερά. Επίσης, η Tesla πήρε δάνειο 520 εκατ. δολαρίων για την κατασκευή τεράστιου εργοστασίου στη Σαγκάη, το οποίο θα πρέπει να αποπληρωθεί στις 4 Μαρτίου του 2020, πράγμα που σημαίνει ότι έχει ελάχιστο χρόνο για να κάνει την κολοσσιαία επένδυση αποδοτική.
Η εταιρεία πήρε άλλα 500 εκατ. δολάρια από την Deutsche Bank για κεφάλαιο κίνησης, με ενέχυρο ακίνητα, ενώ επέκτεινε την ημερομηνία ωρίμανσης άλλου δανείου 2,42 δισ. δολ. για την 1η Ιουλίου του 2023. Πράγμα που σημαίνει ότι δανείστηκε ένα δισεκατομμύριο στο διάστημα που αποπλήρωσε δάνειο 920 εκατ. δολαρίων.
Το Νοέμβριο θα πρέπει να αποπληρώσει άλλο δάνειο ύψους 566 εκατ. δολαρίων μετατρέψιμο σε μετοχές. Είχε ληφθεί για την εξαγορά της SolarCity το 2014. Η τιμή μετατροπής αναμενόταν να είναι τα 759,36 δολάρια ανά μετοχή, στόχος αδύνατο να πιαστεί δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή η μετοχή της Tesla διαπραγματεύεται στην περιοχή των 275 δολαρίων. Πράγμα που σημαίνει ότι η Tesla θα αναγκαστεί να δώσει ρευστό.
Και όλα αυτά ενώ τα έξοδα της επιχείρησης αυξάνονται χρόνο με το χρόνο, ενώ το κόστος του Model 3 είναι υψηλότερο από τις εκτιμήσεις.