Ελληνικό Κρασί: Ένας κλάδος με σχέδιο και όραμα
Τελικά παράγουμε κάτι σε αυτή τη χώρα; Αν ναι, το εξάγουμε; Και αν το εξάγουμε ή το καταναλώνουμε εσωτερικά, το κάνουμε οργανωμένα ή τυχαία;
Αισιόδοξες απαντήσεις έρχεται να δώσει στα παραπάνω ερωτήματα ένας κλάδος με όραμα, οργάνωση και στρατηγική που έβαλε ισχυρά θεμέλια για την συστηματική ανάπτυξή του περίπου 15 χρόνια πριν.
Στο 1ο Συνέδριο Ελληνικού Οίνου με θέμα τη Στρατηγική Προώθησης του Ελληνικού Οίνου που πραγματοποιήθηκε στο Μέτσοβο από την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), τον Ιούλιο του 2005, αποφασίστηκε η δημιουργία του σχεδίου «Ανάπτυξη της Στρατηγικής Marketing (Strategic Marketing Plan) και του Συστήματος Ταυτότητας (Branding System) του Ελληνικού Κρασιού στην Ελληνική και Παγκόσμια Αγορά, καθώς και πλήρες επιχειρησιακό σχέδιο εφαρμογής τους από την ΕΔΟΑΟ και τα μέλη της». Το έργο, μετά από διεθνή διαγωνισμό, ανατέθηκε, το 2008, στην εταιρεία PRC, ενώ συνεργάστηκε παράλληλα η εταιρεία Critical Publics London – AlterVision Group, συντονιστής ήταν ο τότε Πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ κ. Γιάννης Μπουτάρης και project managers η κ. Μαρία-Ειρήνη Τριανταφύλλου Πιτσάκη και ο κ. Κώστας Αρκουμάνης. Χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, το Υπουργείο Ανάπτυξης και τον οινικό κλάδο και η εκπόνησή του διήρκησε 3 χρόνια.
Ο οινικός κλάδος συνειδητοποίησε την ανάγκη για τη συστηματική διαχείριση της εικόνας της Ελλάδας ως χώρας Προέλευσης Οίνου ώστε αυτή να οδηγήσει στη μεγιστοποίηση της Αξίας που θα προσθέτει στα κρασιά που παράγει. Το «produced in Greece» με αυτό τον τρόπο θα οδηγούσε στην βελτίωση της αντίληψης των καταναλωτών για την ποιότητα των ελληνικών κρασιών και κατ’ επέκταση στην αύξηση των πωλήσεων σε όγκο και αξία.
Με στόχους του έργου τον καθορισμό της στρατηγικής για την «ανταγωνιστική τοποθέτηση» (competitive advantage) του Ελληνικού οίνου, τη δημιουργία ισχυρής «εθνικής οινικής ταυτότητας» (με τον καθορισμό σήματος, λογοτύπου, κεντρικού μηνύματος, κρασιών πρεσβευτών κ.α.), την εκπόνηση ενός σύγχρονου σχεδίου marketing για την προσέγγιση των καταναλωτών εσωτερικά και διεθνώς αλλά και τη δημιουργία δομών και οργάνωσης ώστε ο Οινικός κλάδος να αποκτήσει την απαιτούμενη τεχνογνωσία για την εφαρμογή της στρατηγικής, της ταυτότητας και του προγράμματος marketing, το έργο ολοκληρώθηκε το 2011 οπότε και άρχισε η υλοποίησή του.
Με τη βοήθεια των κονδυλίων της ΚΟΑ Οίνου αλλά και ιδίων πόρων του οινικού κλάδου το στρατηγικό σχέδιο εφαρμόζεται μέχρι σήμερα σε αγορές όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Κίνα, η Αυστραλία κ.α. Μέσω αυτού έχουν δημιουργηθεί απαραίτητες υποδομές όπως το portal για το Ελληνικό κρασί, έντυπο και ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό, οπτικοακουστικό υλικό προβολής και προώθησης, η λειτουργία του γραφείου οίνου στη Β. Αμερική και πραγματοποιούνται δράσεις για τα Wines of Greece -το brand name του Επώνυμου Ελληνικού Κρασιού στο εξωτερικό- όπως γευσιγνωσίες, οινικά road shows, επισκέψεις επαγγελματιών, εκπαιδευτικά προγράμματα για το Ελληνικό κρασί και πολλά άλλα στις αγορές στόχους. Η προσπάθεια αυτή έχει δημιουργήσει αύξηση στις εξαγωγές τόσο σε αξία όσο και σε όγκο αλλά κυρίως αύξηση στη μέση τιμή πώλησης φιάλης κρασιού που είναι χαρακτηριστικό της ποιοτικής αναβάθμισης της εικόνας των Ελληνικών κρασιών και της αντίληψης που έχουν οι καταναλωτές για αυτά.
Στην Ελληνική Πολιτεία δεν μένει παρά να σταθεί αρωγός στις ενέργειες του κλάδου υποστηρίζοντάς τες με την ομαλή λειτουργία των προγραμμάτων της ΚΟΑ οίνου και στους Έλληνες οινοπαραγωγούς να συνεχίσουν με την ίδια συνέπεια και οργάνωση.