Thomas Cook: Πώς μια εταιρεία με τζίρο 10 δισ. το χρόνο χρεοκόπησε

NEWSROOM
thomas Cook
Shutterstock

H Thomas Cook ήταν ένας από τους τουριστικούς κολοσσούς του πλανήτη με περισσότερους από 20.000 υπαλλήλους και τζίρο περίπου 10 δισ. ευρώ το χρόνο. Πώς μπόρεσε να συμβεί η χρεοκοπία;

Το «κανόνι» που βάρεσε η Thomas Cook αφήνοντας στον αέρα 600.000 πελάτες της, έχει μακρά ιστορία, εξηγεί ο Τόρστεν Κίρστγκες, καθηγητής για θέματα οικονομίας του τουρισμού στο πανεπιστήμιο Γιάντε στη DW. H εταιρεία είχε τεράστια οικονομικά προβλήματα τα τελευταία χρόνια και ήταν ήδη κοντά στην πτώχευση. Διασώθηκε καταρχάς με κάποια δραστικά μέτρα, αλλά εξακολούθησε να φέρει ένα τεράστιο χρέος, το οποίο δεν μπορούσε να μειώσει. Όταν παρουσιάστηκαν πρόβλημα ρευστότητας, διακυμάνσεις στις κρατήσεις και άλλοι ειδικοί παράγοντες όπως η αβεβαιότητα που οφείλεται στο Brexit, τότε πια δεν ήταν δυνατόν να αποφευχθεί.

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες ανταγωνίζονται συχνά με τιμές ντάμπινγκ. Τι ρόλο παίζει ο πόλεμος των τιμών στον κλάδο για το τέλος της Thomas Cook;

Τα περιθώρια βρίσκονται υπό πίεση εδώ και χρόνια. Ο κλάδος προτιμά να διαφημίζεται μέσω των τιμών και λιγότερο με την ποιότητα ή άλλα πλεονεκτήματα των πακέτων διακοπών. Η τιμή είναι επομένως ένα σημαντικό θέμα στην κράτηση ταξιδιού. Τα περιθώρια κέρδους των διαφόρων πρακτορείων είναι χαμηλά. Εάν προσφέρω κυρίως κλασικά πακέτα διακοπών με πτήση, μεταφορά, ξενοδοχείο και φαγητό, τότε είμαι πολύ εύκολα συγκρίσιμος αλλά και ανταλλάξιμος. Το αποτέλεσμα βέβαια είναι η πίεση των τιμών. Συνεπώς και η πίεση στα περιθώρια κέρδους είναι αναμφισβήτητα πολύ ισχυρή.

Πάμε όμως στην επόμενη ημέρα. Τι γίνεται από εδώ και πέρα; Υπάρχει προστασία σε περίπτωση πτώχευσης. Αυτό είναι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των πακέτων διακοπών και ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της ΕΕ, τα οποία οι Βρετανοί θα χάσουν φεύγοντας από την ΕΕ. Όλοι οι ταξιδιωτικοί πράκτορες πρέπει να διασφαλίσουν ότι, για παράδειγμα, σε περίπτωση πτώχευσης του ταξιδιωτικού πράκτορα, τα χρήματα των πελατών δεν χάνονται. Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες που δεν έχουν ακόμη ταξιδέψει (όπως οι 50.000 τουρίστες που υπολογίζεται ότι έχουν εγκλωβιστεί στην Ελλάδα) θα πάρουν τα χρήματά τους πίσω και οι πελάτες που είναι σε ταξίδι θα μεταφερθούν πίσω. Φυσικά, το μέγεθος είναι τεράστιο βέβαια. Μέχρι στιγμής ο κλάδος δεν έχει αντιμετωπίσει μια παρόμοια μεγάλη πτώχευση.

ΣΧΕΤΙΚΑ