Ανησυχία από τις «ύποπτες» επιθέσεις στο Ομάν
Προβληματισμό στην παγκόσμια κοινή γνώμη προκαλεί το περιστατικό της επίθεσης σε δύο δεξαμενόπλοια στη Θάλασσα του Ομάν, μόλις ένα μήνα μετά την επίθεση σε τέσσερα πετρελαιοφόρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η τεταμένη κατάσταση στον Κόλπο του Ομάν έχει κλιμακωθεί εδώ και εβδομάδες, καθώς οι ΗΠΑ πιέζουν το Ιράν σε μια προσπάθεια να αναγκάσουν την Τεχεράνη να ξεκινήσουν εκ νέου διαπραγματεύσεις σχετικά με τη συμφωνία για τα πυρηνικά, από την οποία οι ΗΠΑ αποτραβήχτηκαν πέρυσι.
Η συγκυρία θεωρείται ευαίσθητη καθώς έρχεται σε μια στιγμή που ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας πραγματοποίησε διαπραγματεύσεις στην Τεχεράνη σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί συνεννόηση μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν. Η Ιαπωνία ανέφερε ότι τα δύο δεξαμενόπλοια μετέφερεραν πρώτη ύλη ιαπωνικών συμφερόντων.
Στις 12 Μαΐου τέσσερα δεξαμενόπλοια δέχθηκαν επίσης επίθεση στις ακτές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, τα οποία κατηγόρησαν αργότερα έναν «κρατικό παράγοντα». Το Ιράν αρνήθηκε τις αμερικανικές κατηγορίες ότι ήταν πίσω από αυτές τις επιθέσεις.
Η μεγάλη διαφορά στα δύο περιστατικά ήταν ότι στο πρώτο δεν υπήρχε φωτιά ούτε εκκένωση των πλοίων. Αυτό που συνέβη σήμερα είναι σαφώς πολύ πιο σοβαρό.
Το δεξαμενόπλοιο «Front Altair», το οποίο είχε ναυλώσει η κρατική εταιρεία διύλησης πετρελαίου της Ταϊβάν CPC Corp για να μεταφέρει καύσιμο από τη Μέση Ανατολή, δέχθηκε επίθεση επιβεβαίωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος της εταιρείας. Εκπρόσωπος της νορβηγικής εταιρείας Frontline, στην οποία ανήκει το πλοίο, επιβεβαίωσε επίσης στη νορβηγική εφημερίδα «VG» ότι το πλοίο τυλίχτηκε στις φλόγες.
Το «Front Altair» μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας, μιας πετροχημικής πρώτης ύλης, όταν, «βάσει υποψιών που υπάρχουν, χτυπήθηκε από τορπίλη» γύρω στις 07:00 ώρα Ελλάδας, δήλωσε ο Βου Ι-Φανγκ, διευθύνων σύμβουλος του τμήματος επιχειρήσεων πετροχημικών της CPC Corp στο Reuters.
Εκτός από το «Front Altair» με σημαία Νήσων Μάρσαλ, πρόκειται επίσης για το «Kokuka Courageous» με σημαία Παναμά. Το «Kokuka Courageous» μάλιστα υπέστη βλάβη στη δεξιά πλευρά του κύτους, δήλωσε εκπρόσωπος του διευθυντή της εταιρείας που διαχειρίζεται το πλοίο BSM Ship Management, στη Σιγκαπούρη.
Βοήθεια έσπευσαν να προσφέρουν τόσο οι ΗΠΑ όσο και το Ιράν. Τα αίτια παραμένουν ακόμη άγνωστα. Ο ιρανός υπουργός Εξωτερικών Μοχαμάντ Τζαβάντ Ζαρίφ ωστόσο χαρακτήρισε «ύποπτα» τα περιστατικά στη Θάλασσα του Ομάν, την ημέρα μάλιστα που ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σίνζο Αμπε συναντιόταν με τον ανώτατο ηγέτη του Ιράν αγιατολάχ Χαμενεΐ «για εκτεταμένες και φιλικές συνομιλίες». Ο Ζαρίφ απηύθηνε έκκληση για περιφερειακό διάλογο ώστε να αποφευχθούν εντάσεις.
Ομοίως και η επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Φεντερίκα Μογκερίνι, η οποία ζήτησε να αποφευχθούν όλες «οι προκλήσεις» στην περιοχή, ενώ η Γαλλία κάλεσε όλα τα μέρη στον Κόλπο να αποκλιμακώσουν τις εντάσεις και ζήτησε να γίνει σεβαστή η ελευθερία της ναυσιπλοΐας στην περιοχή αυτή.
«Η περιοχή δεν έχει ανάγκη από νέες αιτίες αποσταθεροποίησης και εντάσεων και, κατά συνέπεια, η Υπάτη Εκπρόσωπος (Φεντερίκα Μογκερίνι) ανανεώνει την έκκλησή της για μέγιστη αυτοσυγκράτηση και αποφυγή κάθε πρόκλησης», δήλωσε η εκπρόσωπός της, η Μάγια Κοτσιγιάντσιτς προσθέτοντας ότι ήδη συλλέγονται πληροφορίες για το επεισόδιο.
Το δεύτερο αυτο περιστατικό αναμένεται να κλιμακώσει το ήδη τεταμένο κλίμα σε ένα ζωτικής σημασίας δίαυλο για τη ναυτιλία. Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε και η ένωση δεξαμενόπλοιων INTERTANKO τονίζοντας πως αυξάνονται οι ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων και των πληρωμάτων τους που διαπλέουν τα Στενά του Ορμούζ.
«Έπειτα από δύο επιθέσεις σε πλοία μελών μας σήμερα το πρωί, ανησυχώ πάρα πολύ για την ασφάλεια των πληρωμάτων μας που διαπλέουν τα Στενά του Χορμούζ», ανέφερε σε δήλωσή του ο Πάολο ντ'Αμίκο, πρόεδρος της INTERTANKO.
«Πρέπει να θυμόμαστε ότι περίπου το 30% του (διά θαλάσσης μεταφερόμενου) αργού πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά. Αν τα νερά καθίστανται επικίνδυνα, η προσφορά σε όλο τον Δυτικό κόσμο μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο».