Βαθαίνει η κρίση στις Κινεζικές επιχειρήσεις - Εξαίρεση οι αυτοκινητοβιομηχανίες

Μαγαζιά στην Κίνα/ Φωτογραφία shutterstock

Πέρυσι, η Κίνα και η Ιαπωνία έδιναν μάχη για την πρώτη θέση στις εξαγωγές αυτοκινήτων, ενώ η Κινεζική βιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, BYD ξεπέρασε την Tesla.

Σημαντική πτώση κατέγραψαν τον προηγούμενο μήνα τα κέρδη των μεγάλων Κινεζικών βιομηχανιών, ωστόσο η εικόνα είναι διαφορετική όσον αφορά τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες κατέγραψαν σημαντικά κέρδη κατά το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς – βέβαια ο τομέας αυτός είναι που ανησυχεί περισσότερο, ειδικά τους Αμερικανούς.

Οι αρμόδιες στατιστικές αρχές της Κίνας ανακοίνωσαν ότι τα κέρδη των μεγάλων βιομηχανιών στη χώρα υποχώρησαν το Μάρτιο κατά 3,5%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. για το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα κέρδη ενισχύθηκαν κατά 4,3% στα 1,51 τρισεκατομμύρια γουάν, που αντιστοιχούν σε 208 δισεκατομμύρια δολάρια.

Τα στοιχεία αυτά αντανακλούν την ιδιαιτέρως ισχνή εσωτερική ζήτηση στην Κίνα, που κατατρώει τα κέρδη των τοπικών επιχειρήσεων, αναγκάζοντάς τις να πουλούν μαζικά τα προϊόντα τους στο εξωτερικό.

Τα μηνύματα από τις επισκέψεις Γέλεν και Μπλίνκεν

Κατά τις επισκέψεις τους στο Πεκίνο, η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Τζάνετ Γέλεν, και ο υπουργός Εξωτερικών, Άντονι Μπλίνκεν, προειδοποίησαν τις αρχές σχετικά με τον τρόπο που οι Κινεζικές εταιρείες περιορίζουν άλλες βιομηχανίες.

Ο Μπλίνκεν δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου την περασμένη εβδομάδα ότι συζήτησε με Κινέζους αξιωματούχους το θέμα της υπερβολικής παραγωγής σε κάποιες βιομηχανίες – κλειδιά, όπως η παραγωγή φωτοβολταϊκών, ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών.

«Από μόνη της, η Κίνα παράγει περισσότερο από το 100% της παγκόσμιας ζήτησης για αυτά τα προϊόντα, πλημμυρίζοντας της αγοράς, υπονομεύοντας τον ανταγωνισμό και διακινδυνεύοντας τη διαβίωση και τις επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο», τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ.

Στο επίκεντρο η ηλεκτροκίνηση

Ένας βασικός τομέας που ανησυχεί τις ΗΠΑ – και πλέον και την Ευρώπη – είναι η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, με την Ουάσιγκτον να προσπαθεί να προστατεύσει την τοπική παραγωγή. Και παρότι οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν πωλούν αυτοκίνητα σε πολλές μεγάλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, τα κέρδη των Κινεζικών εταιρειών συνολικά εκτοξεύτηκαν κατά 32% το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Η αλήθεια είναι ότι η Κίνα πρέπει να επεκταθεί σε νέες αγορές για πολλά προϊόντα, επειδή η εσωτερική ζήτηση έχει ενισχυθεί με πολύ χαμηλότερους ρυθμούς από την τοπική παραγωγή. Πέρυσι, η Κίνα και η Ιαπωνία έδιναν μάχη για την πρώτη θέση στις εξαγωγές αυτοκινήτων, ενώ η Κινεζική βιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, BYD ξεπέρασε την Tesla.

Προς το παρόν, η αυξημένη παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων δεν έχει οδηγήσει σε αύξηση των αποθεματικών.

Ωστόσο, τα αυτοκίνητα δεν ήταν το μόνο λαμπρό σημείο του περασμένου τριμήνου. Κολοσσιαία άνοδο κατά 82% κατέγραψαν και τα κέρδη των εταιρειών ηλεκτρονικού εξοπλισμού.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη με τη βοήθεια των εξαγωγών στην Κίνα έρχεται σε μία στιγμή που οι διεθνείς αγορές κλείνουν για τον Ασιατικό γίγαντα.

ΣΧΕΤΙΚΑ