Το φως στην άκρη του πληθωριστικού τούνελ και οι κίνδυνοι για πισωγύρισμα

Φωτογραφία: Shutterstock

Οι νεώτερες μετρήσεις των διεθνών τιμών των τροφίμων επέτρεψαν κάποιους- συγκρατημένους ομολογουμένως- στεναγμούς ανακούφισης, ενώ και τα μαντάτα από το πάντα “ευαίσθητο” πεδίο της Ενέργειας παραμένουν σχετικά καθησυχαστικά.  

Από την άλλη, ουδείς μπορεί να αγνοήσει τους κινδύνους από την παρατεταμένη ένταση στη Μέση Ανατολή, από τις εξελίξεις στο μέτωπο της Ουκρανίας, καθώς κι από τα όσα μπορεί να επιφυλάσσει η κλιματική αλλαγή στους καλλιεργητές παγκοσμίως.  

Οι τιμές των τροφίμων   

Η γενική εικόνα από τον FAO Food Index χαρακτηρίζεται ως μάλλον θετική, καθώς παρά την οριακή αύξηση (0,3%), οι τιμές είναι 7,4% χαμηλότερες από τα περσινά επίπεδα. Αν και απέχουμε πολύ ακόμα από τα προ πανδημίας επίπεδα, η αποκλιμάκωση από τα ρεκόρ του 2022 ενισχύει την εκτίμηση ότι έστω με βραδείς ρυθμούς οι τιμές στα ράφια θα πάψουν να αλλάζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα.    

Η οριακή αύξηση (0,3%) στις τιμές των δημητριακών δεν κρίνεται αρκετή για να προκαλέσει ανησυχία, πόσο μάλλον όταν αυτές απέχουν 18,3% από τα περσινά επίπεδα και 28% από τα επίπεδα-ρεκόρ του 2022. Ειδικά όσον αφορά στο ρύζι, που είχε προκαλέσει “πονοκέφαλο” λόγω προβλημάτων στις καλλιέργειες της Ασίας και των απαγορευτικών στις εξαγωγές, η μείωση της τιμής του κατά 1,8% είναι ευπρόσδεκτη.    

Στα θετικά και η πτωτική πορεία των γαλακτοκομικών μετά από ένα 6μηνο ανόδου, ενώ και η ζάχαρη, που επηρεάζει σχεδόν όλη τη βιομηχανία τροφίμων, κινείται πτωτικά (-4,4% σε έναν μήνα και -14,7% σε σχέση με πέρσι), μετά από μια τρελή κούρσα, που την έφερε σε επίπεδα- ρεκόρ τον περασμένο Χειμώνα.    

Ως παραφωνία θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι διεθνείς τιμές των κρεάτων, που συμπλήρωσαν ένα τρίμηνο ανόδου, αν και η γρίπη των πουλερικών χαρακτηρίζεται ως βασική αιτία πίσω από αυτήν την εικόνα.    

Οι ζημιές στις καλλιέργειες του κακάο και του καφέ, που προκάλεσαν “εκρήξεις” τιμών πριν υποχωρήσουν σε ούτως ή άλλως υψηλά επίπεδα, “υπενθυμίζουν”, πάντως, ότι συνδυασμός απρόβλεπτων και έκτακτων συνθηκών, μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα.     

Το “κλειδί” της Ενέργειας   

Η Ενέργεια ήταν αυτή που “εκτόξευσε” τον πληθωρισμό, πριν πάρουν τη σκυτάλη τα τρόφιμα, η Ενέργεια είναι αυτό που συμβάλλει καθοριστικά στην τιθάσευση των πληθωριστικών πιέσεων εντός κι εκτός Ελλάδας.    

Παρά την ένταση στη Μέση Ανατολή, η τιμή του πετρελαίου δείχνει να ισορροπεί γύρω στα 83 δολάρια, δηλαδή πάνω στα επίπεδα του σεναρίου βάσης, που έχουν εκπονήσει τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και το ελληνικό ΥΠΕΘΟ. Αν και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει κάποιο ράλι- όπως συνέβη τους προηγούμενους μήνες- η εκτίμηση παραμένει ότι τα θεμελιώδη της παγκόσμιας οικονομίας δεν δικαιολογούν σενάρια τρόμου για τιμές 100 δολαρίων και άνω. Φυσικά το ζητούμενο στα καθ’ ημάς παραμένει το πότε θα ξεκινήσει η αποκλιμάκωση των τιμών στην αντλία, οι οποίες περισσότερο σε στρεβλώσεις της εγχώριας αγοράς θα πρέπει να αποδοθούν.    

Ακόμα καλύτερα είναι τα μαντάτα από το μέτωπο του ρεύματος. Και δεν είναι μόνο ότι τα προηγούμενα 24ωρα καταγράφηκαν μηδενικές τιμές ακόμα και για 8 ώρες, είναι η γενική εικόνα, όπως αυτή αποτυπώνεται αφενός στη χαμηλή μέση χονδρική τιμή (61,5 ευρώ τον τελευταίο μήνα) αφετέρου στις ολοένα χαμηλότερες λιανικές χρεώσεις, οι οποίες εξακολουθούν, πάντως, να απέχουν από τα επίπεδα του 2021.     

Το κόστος των εμπορευμάτων    

Κι ενώ δεν δείχνουν να επιβεβαιώνονται οι πιο “μαύρες’' προβλέψεις για γενικευμένη σύρραξη στη Μέση Ανατολή, το σοκ στις μεταφορές εμπορευμάτων από την Κίνα προς την Ευρώπη δεν ξεπερνιέται εύκολα, όπως πίστευαν πολλοί. Τουναντίον.    

Το πολεμικό κλίμα στην Ερυθρά Θάλασσα ουσιαστικά παγιώνει την παράκαμψη του Σουέζ και καθιστά μονόδρομο τον περίπλου της Αφρικής. Κι αυτό αποτυπώνεται στα κόστη των μεταφορικών, που για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα “τσίμπησαν” και παραμένουν πολύ υψηλότερα από τα περσινά επίπεδα.

Είναι ενδεικτικό ότι ο σύνθετος δείκτης Drewry των 2.725 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, είναι 92% υψηλότερος από τις μέσες τιμές του 2019 των 1.420 δολαρίων. Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα αυξήθηκαν μέσα σε μια εβδομάδα κατά 3% ή 102 δολάρια, στα 3.717 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft, ενώ οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 2% ή 47 δολάρια στα 3.103 δολάρια ανά feu. Σημειωτέον ότι πέρσι τέτοιο καιρό οι τιμές από Σαγκάη δεν ξεπερνούσαν τα 1.650 δολάρια.    

Στους παράγοντες αβεβαιότητας θα μπορούσε να συνυπολογίσει κανείς την επόμενη ημέρα από τις Ευρωκάλπες της 9ης Ιουνίου, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στο μέτωπο της Ουκρανίας και τις εκλογές στις ΗΠΑ.

ΣΧΕΤΙΚΑ